همانطور که بیشتر مدیران منابع انسانی می‌دانند، دفتر کار سبز ضامن حفظ سلامتی و شادابی کارمندان می‌شود، باعث افزایش بهره‌وری و تقویت خط مشاغل می‌شود. آیا تا بحال به این مورد فکر کرده‌اید که شاید بتوانید از طریق سبز نمودن محیط کار از راه‌های مختلف مانند روف گاردن، دیوار سبز یا تراس سبز وضعیت مدیریت عملکرد در سازمان خود را بدون تغییر در شاخص‌های ارزیابی عملکرد بازاریابی، فروش و … بهبود بخشید؟

آیا می‌دانستید سبز نمودن فضا و ایجاد آبنما در واحدها و محیط‌های کاری حوزه‌های خدمات پس از فروش و واحدهای فروش و ارتباط با مشتری باعث افزایش اعتماد و آرامش می‌شود و تأثیر آن به شدت محسوس خواهد بود؟

دفتر کار سبز ضامن حفظ سلامتی و شادابی کارمندان

گزارشی از شورای جهانی ساختمان سبز (Green Building Council) نشان می‌دهد که کارفرمایان، صاحبان ساختمان‌ها، طراحان و توسعه‌دهندگان در سراسر جهان برای سرمایه‌گذاری در دفاتر سبزتر علاقه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهند که دلیل این حسن توجه را می‌توان در تأثیر فضای سبز در محیط کار بر بهره‌وری پرسنل و همچنین سالم و شاد نگه داشتن نیروها دانست.

تحقیقات WorldGBC نشان داده است که اقدامات ساده‌ای مانند بهبود کیفیت هوا از طریق سیستم‌های تهویه مناسب، افزایش نور طبیعی و فضای سبز در دفتر کار سبز باعث افزایش بهره‌وری کارکنان و کاهش غیبت، گردش کارکنان و کاهش هزینه‌های پزشکی می‌شود. البته تأثیر چشمگیر کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و فعالیت‌های محیط زیست دوستانه را به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت نیز نباید نادیده گرفت.

مدیر عامل World Green Building Council شورای جهانی ساختمان سبز، Terri Wills، افزود:

تمامی گزارشات از قدیم تا به امروز نشان می‌دهد که چگونه محل کار سبز و طراحی فضای سبز در محیط کار و اقدامات علمی در این زمینه مانند ایجاد روف گاردن، گرین وال و … در قلب ساختمان‌ها نه تنها مشکلی برای کارمندان ایجاد نمی‌کند، بلکه باعث بهبود سلامتی و رفاه کارگران می‌گردد.

برخی از نتایج آن تحقیق را خلاصه‌وار یادآور می‌شویم:

  • Skanska از طریق بهبود چیدمان محل کار، عایق بندی صدا، هوا و روشنایی سالم توانست روزهای بیماری را در شرکت به دو سوم کاهش دهد و همچنین 28000 پوند در بحث هزینه‌های کارکنان در سال 2015 صرفه جویی نمود.
  • شرکت Heerema Marine Contractors در آمستردام بر این باور است که در 20 سال آینده با بهبود کیفیت هوا و نور طبیعی ضمن کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های وابسته بتواند 42 میلیون یورو صرفه جویی نمایند. همچنین در کنار این موارد باعث بهره‌وری پرسنل نیز شده‌اند.
  • کارمندان مرکز تماس Saint-Gobain’s در آمریکای شمالی پس ار نقل مکان به محل جدید توانستند بهرهوری خود را دو برابر نمایند. آنها توانستند با افزایش 97 درصدی در فروش و 101 درصد افزایش موفقیت در هر تماس به رکورد جدیدی دست یابند. ساختمان دارای یک مرکز تناسب اندام ،مسیر 1.3 مایلی برای پیاده‌روی، بیش از 100 محل کار مشترک و 92٪ اتاق‌ها دارای فضای باز است.
عوامل تاثیر گذار به شرح زیر هستند:
  1. کیفیت هوا و تهویه داخلی: یک دفتر با تهویه مناسب می‌تواند توانایی شناختی را دو برابر کند.
  2. راحتی حرارتی: دفاتر خیلی گرم 6 درصد و اگر خیلی سرد باشند 4 درصد عملکرد کارمندان را کاهش می‌دهد و از عوامل مؤثر کاهش و یا افزایش بهره‌وری کارکنان می‌توان به این مورد نیز اشاره نمود.

 

سازمان‌هایی مانند International WELL Building Institute and Harvard University’s T.H. Chan School of Public Health, supported by United Technologies (UTC) در حال فعالیت بر روی اثرات بیشتر ساختمان‌ها و دفتر کار سبز بر فکر، سلامت، آرامش و سایر موارد وابسته هستند.

اگر شما هم علاقه دارید تا در محیط کار و یا حتی در ساختمان خود ار دیوار سبز و تراس سبز استفاده کنید، تیم مشاوران آرنی ‌لند می‌تواند به شما کمک کند و بهترین محصول را متناسب با مجموعه شما به ارمغان آورد. کافی است با ما تماس بگیرید.

منبع: .worldgbc