اگر به باغبانی یا محوطه‌سازی علاقه دارید‌، فرصت خوبی است که قبلاً سبد، نردهیا دیوارهای گابیون را مشاهده کرده‌اید. یا شاید قبلاً هنگام تحقیق در مورد گزینه های خود ، از آنها شنیده باشید. اما شاید شما کاملاً با آنچه در واقع هستند آشنا نیستید.
دیوارهای گابیون از زمان‌های بسیار قدیم در کنار ما بوده‌اند و از زمان‌های قدیم برای ایجاد سازه‌های محکم و درز استفاده شده‌، که معروف‌ترین آن در کنار رودخانه رود نیل بود.
اما امروزه‌، آنها به دلایل زیبایی شناختی و ساختاری در هزاران باغ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در اینجا ما می‌خواهیم ببینیم که دقیقاً ماهیت آنها چیست و به شما کمک کنیم که متوجه بشوید که آیا گزینه‌های مورد نیاز باغ شما هستند یا نه.

دیوارهای گابیون چیست؟

سازه‌های گابیون معمولاً به عنوان دیواره‌های گابیونی کامل دیده می‌شوند. گابیون از واژه ایتالیایی “قفس بزرگ” گرفته شده است و این یک اصطلاح مناسب برای آنها است. مصالح مورد استفاده برای فنس/دیوار نوع مصالحی را که برای فنس یا دیوارهای گابیون استفاده می‌کنید در درجه اول به هدف مورد نظر شما بستگی دارد. آیا در حال ساختن دیوار نگهدارنده‌، فنس بلند یا چیزهای تزئینی‌تر هستید؟ برای کاربری‌های کاربردی‌تر، به مواد سنگین‌تر و سخت‌تر نیاز خواهید داشت و سنگ‌ها یکی از موارد مورد علاقه این نوع استفاده‌ها هستند.
با این حال‌، برای استفاده‌های هنری بیشتر می‌توانید از هر آنچه که می‌خواهید استفاده کنید. برخی از آنها از سنگریزه‌های کوچک‌تر، قطعات کاشی رنگارنگ و یا حتی بلوط استفاده می‌کنند تا به ظاهر خاصی که برای باغشان می‌خواهند برسند.
سبدهای گابیونی که شامل مواد پر کننده مختلف هستند نیز تنوع زیادی دارند. یک بار‌، از حصیری برای ساخت آنها استفاده می‌شد (و هنوز هم می‌تواند برای برخی از پروژه‌ها باشد). اما امروزه بیشتر سبد‌ها از جنس گالوانیزه‌، روکش شده و یا از جنس استیل ضد زنگ با وزن‌ها و با قطر مختلف است.
انتخاب مواد مناسب به معنای فکر کردن در مورد نیازهای شماست. اندازه دیوار چه خواهد بود ؟ آیا اگر ویژگی آب را شامل می شود ، باید در برابر فرسایش آب مقاومت کند؟ آیا این بنا برای پشتیبانی از یک دیوار خاکی ساخته شده است یا فقط برای اهداف زیبایی شناسی است؟
نیازهای خود را در ذهن داشته باشید و از یک حرفه ای بپرسید که چه مصالحی برای پروژه شما بهترین است.

نمونه‌هایی از دیوارهای گابیون مورد استفاده در چشم انداز

یکی از دلایلی که آنها بسیار محبوب هستند این است که آنها بسیار باورنکردنی هستند. همچنین همانطور که گفته شد‌، شما می‌توانید سبد‌های گابیون را در  هزاران اندازه خریداری کنید. بنابراین دیوارها می‌توانند بلند، ضخیم و یا هر اندازه که می‌خواهید باشند. به طور سنتی از آنها به عنوان دیوارهای نگهدارنده استفاده می‌شود. اگر شما یک سطح برای گل‌های بلند یا اقدام به نظم دادن به باغی شیب‌دار می‌کنید،  آنها می‌توانند یک سطح زیبا و  یا حتی  تقسیم شده بین سطوح مختلف ایجاد کنند. همانطور که گفته شد‌، سازه‌های گابیون بیشتر برای اهداف زیبایی‌شناسی‌، از جمله ایجاد نرده‌ها‌، مورد استفاده قرار می‌گیرند. فنس‌های گابیونی کوتاه‌تر می‌توانند به عنوان صندلی‌های بسته و نیمکت یا قفسه برای نمایشگرهای فضای باز استفاده شوند.
آنها همچنین می‌توانند به عنوان فونداسیونی برای مزارع فضای باز و یا حتی محیط اطراف شومینه مورد استفاده قرار گیرند‌، هرچند این پروژه‌ها کمی بیشتر از دیوار استاندارد گابیون شما کار می‌برند.

مزایای استفاده از ساختارهای گابیون چیست؟

فایده اولیه استفاده از ساختار گابیون زیبایی شناسی است. مردم عاشق مواد با ظاهری طبیعی مخصوصاً در باغ هستند. دیوارهای گابیون به شما امکان می‌دهد از مواد طبیعی مانند سنگ یا سنگریزه استفاده کنید تا از ظاهر مصنوعی‌تر دیوارهای بتونی یا فنس‌های فلزی جلوگیری کنید. فراتر از جذابیت زیبایی شناختی‌، ساختارهای گابیونی فواید زیادی دارند. به طور گسترده‌ای برای نگه داشتن دیوارها استفاده می‌شود همانگونه که هستند‌، جای تعجب نیست که آنها به ویژه در تحمل بارهای سنگین بسیار سخت و خوب هستند. سیم اطراف مصالح بسیار قوی‌تر از آن است که به نظر می‌رسد و با پشتیبانی مناسب‌، به عنوان تقویت کننده اصلی سازه بر خلاف آنچه که فقط یک چارچوب باشد، عمل می‌کند.

دیوار حائل و تراس بندی زمین با توری گابیون و سنگ (گروه معماری پایدار و سبز آرنی لند)
دیوار حائل و تراس بندی زمین با توری گابیون و سنگ (گروه معماری پایدار و سبز آرنی لند)


از این گذشته‌، دیوارهای گابیون نیازی به کار اضافی برای یک فنداسیون مرسوم را ندارد. تا زمانی که به درستی نصب شوند‌، اکثر آنها دارای یک پایه محکم هستند که وزن خود را کاملاً پشتیبانی می‌کند. سازه‌های گابیون بسیار نفوذ پذیر هستند و باعث می‌شوند هوا و آب از طریق آنها جریان یابد. این امر باعث می‌شود دیوارها از ایجاد فشار هیدرواستاتیک جلوگیری کنند که می‌تواند به یکپارچگی دیوارهای دیگر آسیب برساند. از آنجا که نیروی آب جذب می‌شود و اجازه عبور آن را می‌دهد‌، این امر باعث جلوگیری از فرسایش و فرسودگی در مصالح نیز می‌شود.
سهولت استفاده دلیل دیگری از محبوبیت این ساختارها است. همانطور که گفته شد‌، بسته به نیاز شما‌، ممکن است کمی کار مقدماتی لازم باشد تا اطمینان حاصل شود که دیوار در برابر بارهای سنگین‌تر و وزن مخصوص خود ایستادگی کند. اما روند ساخت دیوار به همان اندازه مونتاژ کیت و پر کردن آن با مواد مناسب ساده است. از آنجا که آنها به زمین ثابت نشده‌اند‌، ساختارهای گابیون نیز با سهولت نسبی می‌توانند از یک مکان به مکان دیگر منتقل شوند.

نتیجه

امیدوارم این پست به هر سؤالی که ممکن است در مورد سبدها‌، دیوارها و فنس‌های گابیون داشته باشید پاسخ داده باشد.
آنها به لطف نقاط قوت عملی و همچنین انعطاف پذیری در طراحی که دارند ، در بسیاری از باغ ها از ویژگی های بسیار محبوب هستند.

tjctransport