یک حوضچه می‌تواند یک حیاط خلوت یا روف گاردن و تراس  را زیبا کند. با این حال‌، تمیز کردن آن می تواند یک دردسر باشد. برای تمیز کردن حوضچه می‌توانید از روش های طبیعی مانند نی ، گیاهان و بیو فیلتر استفاده کنید. فیلترهای ماوراء بنفش ، تصفیه کننده ها و سولفات کلسیم  نیز برای شفافیت و پاکیزه شدن آب مفید هستند. سرانجام ، حداقل یک بار در سال حوضچه را از تمام گیاهان ، آب و ماهی خالی کرده و پس از نظافت مجدد  پر کنید.

فیلتر پمپهای تصفیه خود را مرتباً تمیز کنید. بیشتر فیلترها نیاز به تمیز کردن هفته ای یکبار را دارند. تمیز کردن کار ساده ای هست برای پاک کردن فیلتر ، با شیلنگ اب ان را شستشو دهید  و جایگزین کنید. باید برنامه ریزی مرتبی داشته باشید که چگونه و چند بار برای تمیز کردن فیلتر خود اقدام میکنید که البته در دفترچه راهنما هر شرکت قید شده است. اگر دیدید که پمپ شما نشت کرده یا دچار سر و صدا شده است‌، احتمالاً باید آن را تمیز کنید.

اگر فیلتر شما فشارسنج دارد ، وقتی فشار ورودی پمپ به چهار تا پنج بار رسید ، آن را تمیز کنید. عدم تمیز کردن مرتب فیلتر شما باعث می‌شود که کارایی دستگاه کمتر شود و برکه شما کثیف شود.

حوضچه خود را به صورت دستی تمیز کنید. ارزان ترین اما وقت گیرترین روش برای از بین بردن جلبک ها خارج کردن  روزانه یا هر چند روز است. در صورت مشاهده هر نوع چیز زایدی ، از تور یا چوب بلند مستقیماً آن را از آب خارج کنید. اگر تصمیم به استفاده از این روش گرفتید ، باید هوشیار باشید و حوضچه را به طور مرتب بررسی کنید.

برگها و بقایای شناور روی آب را جدا کنید. بیشتر برگ ها ، شاخه ها ، دانه ها و تکه علف ها را می توان با یک تور آبگیر برداشته ، نوعی از توری که دارای دسته طولانی است و به طور خاص برای تمیز نگه داشتن تالابها و استخرها طراحی شده است. که در اکثر فروشگاههای مربوطه و سایت ارنی به راحتی در دسترس هستند.

کف حوضچه را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن قسمت کف برکه می توانید از پمپ حوضچه یا کفکشها استفاده کنید. پمپ های کفکش وسیله ای است که به شما امکان می دهد تا برگ ها ، جلبک ها ، لجن و سایر بقایای موجود در کف حوضچه خود را مکش کنید. آنها در اکثر فروشگاههای و سایت ارنی به راحتی در دسترس هستند.

غذا دهی ماهیان را به درستی انجام دهید. تغذیه صحیح از ماهی شما شامل انتخاب خوراک مناسب و تغذیه در مقدار مناسب است. اگر در حوضچه خود ماهی دارید ، انتخاب یک خوراک ماهی با کیفیت بالا مانع از رشد جلبک ها می شود ، زیرا این غذا به طور کامل هضم می شود و ماهی های شما دفع کمتری ایجاد می کنند. برای اطمینان از اینکه مقدارغذای موردنیاز ماهیها را بدانید ،  کافیست حدود بیست دقیقه پس از غذا دهی ، مواد غذایی را که روی سطح  اب شناور هستند ، بررسی کنید.

اگر می بینید که تکه های غذا هنوز در آب شناور هستند ، شما در حال تغذیه بیش از حد هستید و باید به تدریج میزان خوراک را کاهش دهید که بعد از اتمام غذا دهی ، خوراک شناور روی سطح باقی نماند. غذای اضافی باعث پوسیدگی می شود وعملا مواد لازم برای رشد جلبک را فراهم میکند.

نوع خوراکی که برای ماهی خود انتخاب می کنید بستگی به نوع ماهی شما دارد ، اگرچه بیشتر خوراک های تجاری موجود برای گونه های مختلف مناسب هستند. اگر سؤال دارید که کدام نوع خوراک برای ماهی شما بهتر است ، با صاحب فروشگاه یا دامپزشک خود صحبت کنید.

در پاییز و زمستان میزان خوراکی را که به ماهی ها می دهید کاهش دهید. زیرا در طی این فصل ها ، متابولیسم آنها کند می شود و به مواد غذایی کمتری نیاز دارند.

از یک فیلتر بیولوژیکی استفاده کنید. یک فیلتر بیولوژیکی برای از بین بردن  پسماندهای آلی برکه از باکتریها استفاده می کند. می توانید یک فیلتر شناور در اب یا یک فیلتر خطی خریداری  کنید.

فیلترهای شناور اب درون برکه را به جریان میاندازد‌. نصب و راه اندازی آنها بسیار آسان است ، اما تمیز کردن آنها دشوار است زیرا شما باید در اب خارج و سپس عملیات شتسشو را انجام دهید .

تمیز کردن فیلترهای خطی بسیار آسان است ، انتخاب اندازه مناسب کمی دشوار است ، زیرا آنها معمولاً برای استخرها طراحی شده اند نه برکه های کوچک.

این باکتری ها به طور طبیعی در برکه ها فعالیت دارند ، اما معمولا به مقدار لازم برای فیلتر شدن تمام سموم و پسماندها موجود نیستند.

فیلتری را تهیه کنید که حدوداً دو برابر آب موجود در برکه را فیلتر کند. به عنوان مثال ، اگر یک فیلتر می تواند 3000 لیتر را فیلتر کند ، باید حجم برکه شما حدود 1500 لیتر یا کمتر باشد. اگر فیلتری تهیه کنید که دقیقاً با حجم حوضچه شما مطابقت داشته باشد ، شاید برای تمیز شدن حوضچه  به دردسر بیافتید.

فیلتر شما باید در دو ساعت کل حوضچه شما را فیلتر کند. دبی پمپ را با حجم حوضچه خود مقایسه کنید تا یک پمپ مناسب را انتخاب کنید. [9]

نی و کاه و کلش را به برکه خود اضافه کنید. [10] از کاه و کلش، ماده شیمیایی آزاد می شود که از رشد جلبک ها جلوگیری می کند. یک گیاه نی هزار لیتر آب را تصفیه می کند. به عبارت دیگر ، اگر حوضچه شما 100 گالن باشد ، شما فقط به یک دهم ان کاه نیاز دارید. بهترین راه برای افزودن این است که مقداری از نی به صورت یک دسته را در توری قرار داده و دسته های بسته شده را در حوضچه پرتاب کنید.

از طرفی می توانید کاه جو را اضافه کنید. یک دسته حدود 50 گالن  اب را بهبود  میبخشد. اگر بعد از گذشت یک هفته متوجه تغییری نشدید ، به تدریج به مقدار ان اضافه کنید.

نی  و کاه در اکثر مراکز باغ به راحتی قابل تهیه است.

کاه جو برای استفاده در استخرهای ماهی نیز بی خطر است.

گیاهان را به حوضچه اضافه کنید. می توانید گیاهان شناور و گیاهان کاشته شده را به برکه اضافه کنید. هر دو میزان جلبکها را در حالت برکه نگه می دارند و حوضچه را به روشی طبیعی تمیز نگه می دارند.

نیلوفرها و لوتوس سطحی که جلبک ها می توانند روی آن رشد کنند را کاهش می دهند و مواد مغذی را که جلبک ها برای رشد از آنها استفاده می کنند جذب می کنند.

گیاهان غوطه ور مانند hornwort ، parrot’s feather و آناکاریس  اکسیژن را به آب اضافه می کنند و از رشد جلبک ها جلوگیری می کنند. با چسباندن آنها به سنگ یا قرار دادن آنها در ظروف کاشت و اضافه کردن وزن می توانید زیر آب نگهشان دارید.

 دستگاه تصفیه آب را اضافه کنید. دستگاه تصفیه آب با فرمولهای شیمیایی برای محدود کردن یا از بین بردن جلبک ها طراحی شده اند. آنها به طور معمول برای استفاده با ماهی و بی مهرگان مانند حلزونها ایمن هستند ، اما به بچه قورباغه آسیب می رسانند. دستورالعمل های خاصی برای استفاده در برکه و استخر وجود دارد. همیشه هنگام افزودن تصفیه آب به حوضچه ، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

بنابراین وقتی جلبک ها یا آب سبز مشاهده کردید ، نیاز به استفاده مجدد از تصفیه آب وجود دارد.

سولفات کلسیم را اضافه کنید. سولفات کلسیم ، که به عنوان گچ نیز شناخته می شود ، برای تجزیه لجن جمع شده در کف برکه مفید است. سولفات کلسیم را به طور مساوی در سطح حوضچه با غلظت 525 پوند در هر هکتار بپاشید.

سولفات کلسیم در اکثر مراکز باغبانی به راحتی در دسترس است.

سولفات کلسیم به ماهی یا گیاهان آبگیر شما آسیب نمی رساند.

یک دستگاه گردش دهنده اب استفاده کنید. برکه شما با آب در جریان احتمال  ایجاد جلبک و لجن  را کم می کند. می توانید یک سرچشمه یا آبشار را به برکه اضافه کنید. با قرار دادن یک دستگاه در کنار برکه ، اطمینان حاصل کنید که اب مجددا  به برکه بازمیگردد. اگر ارتفاع لبه برکه از سطح اب بالاتر نباشد ، سرریز پمپ را می توانید در وسط حوضچه قرار دهید.

اگر یک سرچشمه یا آبشار کمتر از سه فوت ارتفاع نصب کنید ، پمپ باید در کنار آبشار در سطح زمین قرار داشته باشد. اگر یک آبشار پنج فوت یا بلندتر نصب کنید ، فیلتر باید درست در پشت آبشار در ارتفاعی معادل بالاترین نقطه آن قرار گیرد. [14]

یک دستگاه شفاف کننده ماوراء بنفش (UV) خریداری کنید. [15] تصفیه های ماوراء بنفش پمپ های ویژه ای هستند که آب حوضچه را به محفظه ای که آب در معرض نور ماوراء بنفش قرار میگیرد ، می کشند و اشعه جلبک های معلق (اما نه جلبک رشته ای) را می کشد و به شما امکان می دهد هرگونه ریزه های جلبک را به راحتی از بین ببرید.

شفاف کننده های UV می توانند به فیلترهای مکانیکی یا بیولوژیکی وصل شوند.

نور UV برای چشم انسان مضر است ، بنابراین لامپ UV در یک محفظه قرار می گیرد. این محفظه را از دستگاه UV جدا نکنید.

یک شفاف کننده با 8-10 وات اشعه ماوراء بنفش برای 1000 گالن آب مناسب است.

در صورتی که تصمیم به تمیز کردن عمیق گرفتید. اگر برگهای مرده  و لجن زیادی در پایین حوضچه وجود دارد که با پمپ کفکش نمی توانید به راحتی بیرون بکشید ، ابتدا برکه را کاملاً تخلیه کنید. [17] اگر به راحتی می توانید زباله ها را در انتهای حوضچه بردارید ، نیازی به تخلیه نیست.

شما باید حداقل یک بار در سال حوضچه خود را خالی کنید و عمیقاً تمیز نمایید. بهترین زمان برای انجام این کار در فصل بهار است (نخاله هایی را که در طول زمستان انباشته شده اند) و یا در پاییز (هنگام آماده شدن برای خواب زمستانی برکه)انجام دهید. [18]

برکه را از آب خالی کنید. می توانید از فروشگاه یا سایت ارنی پمپ آب بخرید یا اجاره کنید. اطمینان حاصل کنید که پمپ دارای  سیم و شلنگ یا دسته طولانی باشد که به عمق مناسب در حوضچه شما برسد. ترجیحا برای جلوگیری از هدر رفتن آب ، آن را به باغی یا چمنزار هدایت کنید.

در صورت داشتن ماهی مقداری آب حوضچه را در وان بزرگ ، استخر بادی یا ظرف بزرگ دیگر قرار دهید. این آب در حالی که حوضچه خالی است به عنوان مخزن نگهدارنده برای ماهی های شما استفاده می شود. [19]

ماهی ها را از اب خارج کنید. [20] پس از خارج کردن آب از حوضچه ، ماهی را به ظرف های نگهدارنده منتقل کنید.  برای اینکار سطح آب باید به اندازه کافی باشد که ماهی هنوز بتواند در آن شنا کند و به اندازه ایی کم باشد که بتوانید به راحتی در آن قدم بزنید. آب حدود نیم متر یا کمتر برای گرفتن ماهی مناسب است.

ماهی خود را با یک تور جدا کنید. ماهی را بیرون بیاورید و آنها را درون ظرف که قبلاً پر کرده بودید ، قرار دهید.

ممکن است لازم باشد که توری را روی ظرف ماهی قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که  ماهیها از اب بیرون نمیپرند.

وقتی خالی کردن حوض را تمام کنید. هنگامی که حوضچه تخلیه شد  شروع به برداشتن گیاهان آبزی کنید. گیاهانی که برای زنده ماندن به آب احتیاج دارند ،را در مخزن  و سطل قرار دهید. هر گونه گیاه مرده یا مواد گیاهی مرده را مرتب کرده و از بین ببرید.

حوضچه را در حالی که خالی است تمیز کنید. لجن و گندابها و خره ها  را از کف و کنار حوضچه با یک آب تحت فشار شستشو دهید. [21]

در استخر خود از سفیدکننده یا مواد شیمیایی سمی استفاده نکنید.

استخر را دوباره پر کنید. حوضچه را با آب تمیز پر کنید. یک ماده کاهنده کلر به آب اضافه کنید. [22] Dechlorinator یک محلول است که برای حذف کلر از آب  شیلنگ ساخته شده است. این مسیله بسیار مهم است زیرا کلر موجود در آب باعث از بین رفتن ماهیها می شود. سپس گیاهان و ماهی های خود را در حوضچه جایگزین کنید.

Dechlorinators به راحتی در اکثر فروشگاه ها و سایت ارنی موجود است. مقدار مورد نیاز شما به اندازه برکه بستگی دارد. جهت استفاده به دفترچه راهنمای سازنده رجوع کنید.

برای خو گرفتن ماهیها با آب جدید ، یک گالن آب از برکه برداشته و هر پنج دقیقه یک مقدار آب را به ظروف موقت ماهی اضافه کنید. بعد از گذشت حدود 30 دقیقه ، ماهی ها را دوباره درون برکه جدید قرار دهید.

wikihow