صاحبان خانه در مورد طراحی دیوار نگهدارنده  باید چهار چیز را بدانند. این حیاط خلوت دارای مجموعه‌ای از تراس دیوارهای نگهدارنده با60 تا 90 سانتی متر ارتفاع است که نمای بی‌نظیری را ایجاد می‌کند و فضای قابل استفاده در فضای باز را فراهم می‌کند. 

یک دیوار نگهدارنده برای نگه داشتن خاک در تغییر شدید ارتفاع در نظر گرفته شده است. غالباً از دیوارهای نگهدارنده برای تراس حیاط‌ها استفاده می‌شود که در ابتدا دارای شیب تند بودند. علاوه بر این ، دیوارهای نگهدارنده می توانند به ایجاد فضای قابل استفاده در فضای باز و همچنین فرسایش کنترلی کمک کنند. دیوارهای نگهدارنده کوتاه غالباً به عنوان سطح کاشت استفاده می شود و می تواند به یک حیاط مسطح جاذبه اضافه کند.

اگر به دنبال استخدام شخصی برای ساختن دیوار نگهدارنده چشم انداز در ملک خود هستید‌، باید درک اساسی از آنچه در طراحی مناسب دیوار نگه دارنده اتفاق می‌افتد داشته باشید. به این ترتیب حتما دیواری با کیفیت به دست خواهید آورد که سال‌ها بدون مشکل دوام خواهد داشت. یک دیوار نگهدارنده نادرست ممکن است باعث ایجاد برآمدگی ، ترک خوردگی یا لاغر شدن شود و باعث ایجاد یک منظره ناخوشایند و سردرد برای شما می شود.

دیوار نگهدارنده آرنی ‌لند

پایه

ابتدا باید یک دیوار نگهدارنده بر روی یک پایه مناسب ساخته شود. تولیدکنندگان بلوک و همچنین پیمانکاران و مهندسان باتجربه تأکید بر اهمیت شروع با یک پایه خوب دارند. پایه دیواره نگهدارنده باید زیر سطح زمین قرار داده شود. هر چه یک دیوار بلندتر باشد ، باید از سطح زمین پایین تر قرار داده شود. بسیار مهم است که برای حمایت از بقیه دیوار ، یک پایه خوب از خاک فشرده و حداقل یک لایه15 سانتی از شن و ماسه فشرده ساخته شده باشد.

خاکریزی

دوم اینکه ، یک دیوار نگهدارنده باید از خاکریزی کاملاً فشرده شده استفاده کند.خاکریزی به خاک پشت دیوار اشاره دارد. برای تأمین زهکشی مناسب ، باید حداقل30 سانتیمتر خاکریزی دانه ای (شن یا یک مصالح مشابه) مستقیماً در پشت دیوار ایجاد شود. از خاک بومی فشرده شده می توان برای پر کردن ما بقی فضای پشت دیوار استفاده کرد. اگر قصد انجام محوطه سازی در پشت دیوار را دارید ، یک لایه 30 سانتیمتری از خاک بومی نیز باید روی سطح پر از شن قرار گیرد.

زه کشی

سوم ، از آنجا که بیشتر دیوارهای نگهدارنده غیرقابل نفوذ هستند ، به این معنی که آب نمی تواند از درون دیواره عبور کند ، زهکشی کارآمد بسیار مهم است. هنگامی که زهکشی پیش می رود فشار هیدرواستاتیک بدون فشار در پشت دیوار ایجاد می شود و باعث ایجاد صدماتی از قبیل برآمدگی یا ترک خوردگی می شود. چندین راه برای اطمینان از زهکشی مناسب آب از پشت دیواره نگهدارنده وجود دارد. اول ، این است که اطمینان حاصل کنید که پیمانکار محوطه سازی شما حداقل30 سانتیمتر از فضای پشت دیوار را با ماسه پر می کند. دوم ، اینکه یک لوله سوراخ شده در امتداد قسمت داخلی یا پشت دیوار نصب شده است. و سوم ، این است که بپرسید که آیا سوراخ های عبور آب لازم است تا آب از طریق دیواره تخلیه شود.

ارتفاع

چهارم ، این مهم است که بدانید ارتفاع یک دیوار نگهدارنده بار مورد نظر را تحمل می کند و چه مقدار تقویت اضافی لازم خواهد بود. به طور معمول ، دیوارهای نگهدارنده مسکونی بین 90 تا 120 سانتیمتر ارتفاع ساخته می شوند. این ارتفاع ، بدون نیاز به لنگر ، پایه یا سایر تقویت کننده های اضافی ، مقاومت عالی را ایجاد می کند. اگر ملک شما به دیوار بالاتر احتیاج دارد ، می توانید دو گزینه را داشته باشید: می توانید دیواری را بطور خاص توسط یک مهندس طراحی کنید و یا می توانید از یک سری دیوارهای 90 تا 120سانتیمتری استفاده کنید تا جلوه ای تراس مانند ایجاد شود.

 استفاده از غشاء ضد آب

رطوبت می تواند مدت طولانی پس از اتمام جریان در پشت دیواره نگهدارنده باقی بماند. آن مستقیما به داخل سنگ بنایی رسوخ می کند. در سمت خشک ، تبخیر می شود و باعث می شود تا آب پساب معدنی یا تغییر رنگ کپک ایجاد شود. رطوبت دشمن روکش تزئینی مانند گچبری ، سنگ و کاشی است. به همین دلیل استفاده از غشای اساسی ضد آب در قسمت پشتی هر دیوار حائل ، درست همانطور که در قسمت پشتی دیوارهای زیرزمین که چنین شرایطی دارند اعمال می شود ، ضروری است. انواع مختلفی از غشاها وجود دارد ، و پیمانکار شما موثرترین مورد را برای آب و هوای محلی و نوع خاک شما می داند. هر زمان که خاک را پشت دیوار قرار می دهید ، حتما از غشایی استفاده کنید تا از زیبایی چهره آن محافظت کنید.

 ایده‌های طراحی دیوار نگهدارنده

یک چشمه یا یک وسیله آبی را در دیواره نگهدارنده خود بگنجانید
یک میز آتش در فضای باز را در طراحی دیوار نگهدارنده خود ادغام کنید
نورپردازی چشم انداز را در دیواره نگهدارنده خود نصب کنید
 نیمکت توکار را در دیواره نگهدارنده خود بگنجانید
اگر قصد دسترسی به منطقه بالای دیوار را دارید ، پله ها را فراموش نکنید
برای یک ظاهر کامل ، درپوش های دیواری نصب کنید

منبع : https://www.landscapingnetwork.com/walls/retaining.html