مزایای باغ بام

کاشت گیاهان در داخل شهرها امروزه به عنوان روشی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش گرمای کلی شناخته شده است‌، اما کمبود فضا و زمین های گران قیمت‌، افزایش تعداد پارک‌ها و فضای طبیعی را دشوار می‌کند. در این شرایط است که باغ‌های پشت بام به میان می‌آیند و به همین دلیل است که طی سال‌های اخیر به ویژه در شهرهای بزرگتر و توسعه یافته بیشتر محبوب شده‌اند.

باغ‌های پشت بام بسیار زیبا به نظر می‌رسند‌، چشم اندازی عالی دارند و روشی هوشمندانه و سریع را برای لذت بردن از یک عقب نشینی آرام در قلب شهر فراهم می‌کنند. اما فراتر از مزایای تزئینی آنها‌، بسیاری از مزایای چشمگیر و مهم دیگر در ساخت باغ‌های پشت بام وجود دارد.

کشورهایی مانند فرانسه‌، سوئیس و کانادا قوانینی را تصویب کرده‌اند که در آن کلیه ساختمان‌های تجاری و مسکونی جدید دارای حداقل یک پشت بام سبز هستند. در استرالیا‌، وجود بام‌های سبز در ساختمان‌ها ابتکاری است که مدت مدیدی است وجود دارد.

در این مقاله به برخی از مزایای باغ‌های پشت بام خواهیم پرداخت‌. بنابراین می‌توانید ببینید که این ابتکار معماری و محیطی چقدر شگفت انگیز است و چرا باید در هر ساختمان یا خانه‌ای در سراسر جهان حضور داشته باشد.

1. خوشبختی

تصور کنید که در محل کار هستید و برای استراحت ناهار تصمیم به ترک دفتر دارید. شما از آسانسور به بالاترین طبقه می‌روید و تنها در چند دقیقه در یک پارک زیبا با چشم اندازی فوق العاده ممتاز ظاهر می‌شوید. به نظر بد نمی‌آید؟ باغ‌های پشت بام در جاهایی که به یک تجمل و تفریح ​​تبدیل شده است‌، مانند شهرهای پرجمعیت‌، با طبیعت ارتباط برقرار می‌کنند.

طبق مطالعه دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter‌، داشتن تماس منظم با طبیعت و فضای سبز در مناطق شهری می‌تواند به شما در حفظ سلامت روانی کمک کند و به شادی شما کمک کند.

علاوه بر این‌، به دلیل کاهش سطح آلودگی و افزایش کیفیت آب و هوا توسط پشت بام‌ها‌، می‌توان تقاضای مراقبت‌های بهداشتی و استرس را کاهش داد.

سطح استرس کمتر نیز به معنای کارمندان شادتر و پربازده‌تر است و بنابراین استخدام کارمندان برای شرکت‌ها آسان تر است.

2. کیفیت هوا بهبود یافته است

باغ‌های پشت بام نه تنها از طریق گیاهان و فرآیند فتوسنتز به كاهش و فیلتر كردن ذرات و آلودگی هوا کمک می‌کنند‌، بلكه در فضای در حال رشد نیز نقش دارند.

بام‌های سبز همچنین ممکن است به کاهش توزیع گرد و غبار در هوا و تولید دود کمک کند‌، که منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مناطق شهری می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که یک بام سبز در یک شهر ممکن است تأثیر عظیمی نداشته باشد‌، اما تعداد بیشتری سقف در یک شهر می‌تواند تأثیر مثبت داشته باشد.

3. کاهش ضایعات

باغ‌های پشت بام به دلیل کمک به مواد و فناوری‌های استفاده شده در ساختمان به ماندگاری بالقوه می‌تواند به کاهش زباله کمک کند. این می‌تواند شامل غشاهای ضد آب مورد استفاده در پشت بام و کاهش استفاده از سیستم‌های گرمایشی‌، تهویه و تهویه هوا باشد.

4. استفاده مؤثر از آب باران

باران آب و انرژی رایگان است که از محیط زیست می‌گیریم و باغ‌های پشت بام برای استفاده بیشتر از آن عالی است.

گیاهان روی بام‌های سبز بلافاصله از باران استفاده می‌کنند و گاهی اوقات مازاد آن نیز ذخیره می‌شود تا بعداً استفاده شود. در تابستان‌، باغ‌های پشت بام می‌توانند تا 80 درصد بارندگی را حفظ کنند، در حالی که در زمستان این میزان تا 40 درصد نیز می‌تواند باشد. پس از استفاده از آب‌، از طریق تعرق و تبخیر به جو برگشته می‌شود.

گیاهان در پشت بام‌ها نه تنها آب باران را حفظ می‌کنند، بلکه به تعدیل دمای آن نیز کمک می‌کنند‌ و به عنوان فیلترهای طبیعی برای هر آبی که از ساختمان خارج شود عمل می‌کنند. با این حال‌، احتمال روان آب نیز توسط باغ‌های پشت بام کاهش می‌یابد و تأثیراتی که ممکن است در شهر داشته باشد و احتمال جاری شدن سیل محلی کاهش می‌یابد.

5. کنترل اثرات جزیره گرمای شهری (UHI)

احتمالاً یكی از مهمترین مزایای باغ‌های پشت بام این است كه چگونه آنها تأثیر مثبتی در گرمای شهری (Urban Heat Island) دارند.

مفهوم UHI براساس افزایش درجه حرارت است که تقریباً در همه مناطق شهری یافت می‌شود. از آنجا که خورشید سریع‌تر از گیاهان و درختان بتن را گرم می‌کند و از آنجا که بتن در مناطق شهری فراوان است‌، شهر در تمام سال به یک منطقه بزرگ با هوای گرم (جزیره گرما) تبدیل می‌شود. این امر شهرها را در تابستان بسیار گرم می‌کند و منجر به استفاده بیشتر از سیستم‌های تهویه مطبوع و سایر فناوری‌های خنک کننده می‌شود.

این اثر با فضای سبز بیشتری که در یک شهر گنجانده‌ایم کاهش می‌یابد. با چرخه روزانه تبخیر، گیاهان قادر به خنک کردن کل شهرها هستند و اثر UHI را کاهش می‌دهند.

6. بهره‌وری انرژی

همچنین باغ‌های پشت بام نیز می‌توانند به مصرف كمتر و مؤثرتر انرژی منجر شوند. آنها عایق عالی‌ حفظ گرما در زمستان و سرد نگه داشتن درجه حرارت در تابستان را فراهم می‌کنند.

این امر باعث می‌شود سیستم‌های تهویه مطبوع کمتری در تابستان مورد بهره‌برداری قرار گیرند و گرمای کمتر در زمستان استفاده شود. از این رو‌، صرفه جویی در مصرف انرژی و متعاقباً پول است.

در حقیقت‌، یک مطالعه منتشر شده توسط شورای تحقیقات ملی کانادا نتیجه گرفته است که باغ‌های پشت بام در واقع می‌توانند نوسانات دما را تغییر دهند‌، جریان گرمایش متوسط ​​را از طریق پشت بام کاهش داده و باعث کاهش تقاضای انرژی برای تهویه مطبوع‌، به ویژه در فصول گرم سال بهار و تابستان شود.

7. کشاورزی شهری

باغ‌های پشت بام یکی دیگر از طرح‌های سازگار با محیط زیست و پررونق کشاورزی شهری است. این شامل استفاده از سقف‌های سبز به عنوان مزارع مینیاتوری است که در واقع مواد غذایی تازه تولید می‌کنند.

8. سر و صدای کمتر

عایق ارائه شده توسط باغ‌های پشت بام نه تنها می‌تواند در دما بلکه در سر و صدای قابل استفاده باشد. ترکیبی از خاک و گیاهان می‌تواند به جذب‌، انعکاس یا منحرف کردن امواج صوتی کمک کند‌، فضای ساختمان را با کاهش نویز بسیار عالی‌، به ویژه برای صداهای کم فرکانس فراهم می‌کند.

این می‌تواند در کاهش آلودگی صوتی در شهرهای شلوغ یا مناطقی که در نزدیکی فرودگاه‌ها یا مسیرهای پرواز قرار دارند‌، بسیار مفید باشد.

9. حیات وحش

باغ بام‌ها  به غیر از انواع مختلف بوته‌ها‌، درختان و گیاهان همچنین می‌توانند یک زیستگاه عالی برای بسیاری از پرندگان باشند و به عنوان یک توقفگاه برای گونه‌های مهاجرعمل کنند‌، و این دو گونه مختلف (گیاهی و جانوری) را می‌توانند در تماس با هم قرار دهند.

منبع: treescience