باغ بام‌ هیچ چیز جدیدی نیست. ساکنان شهرها قرن‌ها از گیاهان بر روی سقف استفاده کرده‌اند. حتی سقف‌های سبز‌، سقف‌های پوشیده از خاک و گیاهان‌، سال‌هاست که در محدوده زندگی ما قرار دارند. به نظر می‌رسد مهم نیست که یک باغبان چقدر زمین دارد‌، ما همیشه به دنبال فضای بیشتری هستیم و انواع باغ‌های پشت بام در هر دو مکان مسکونی و تجاری محبوبیت دارند.

دلایل خوب زیادی برای احداث یک باغ بام وجود دارد:

  • آنها از فضای بی استفاده یا کم استفاده استفاده می‌کنند
  • چشم انداز را زیبا می‌کند
  • می‌توانند حریم شخصی را تأمین کنند
  • دوستدار محیط زیست هستند
  • در معرض آفتاب قرار دارند

اگر به دنبال یک باغ در پشت بام هستید‌، چند گزینه برای شما وجود دارد. سقف‌های سبز کاملاً کاشته شده که سقف با خاک پوشانده شده است و گیاهان در زمین هستند، از نظر محیطی بسیار عالی هستند، اما برای صاحبان خانه به تنهایی ایجاد باغ بام بسیار کار مشکلی است. سقف‌های سبز به راحتی می‌توانند 100 پوند یا بالاتر باشند، البته قبل از اضافه کردن هزینه افراد به ازای هر مترمربع. برای انجام یک تحلیل ساختاری و ایجاد باغ بام حرفه‌ای برای نصب آن نیاز به مهندس سازه یا معمار دارید.

ساده‌ترین و شخصی‌ترین رویکرد در مورد باغبانی بام‌، استفاده از ظروف و تخت خواب بزرگ است. شما می‌توانید هر سبکی از باغ بام را با گیاهان دارای ظروف بزرگ‌، از چند گیاه دارویی ساده گرفته تا یک گلدان رسمی و ظریف بسازید. ظروف پلاستیکی برای باغ‌های پشت بام مناسب هستند، زیرا سبک‌، قابل حمل‌، انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه هستند.

نحوه ساخت روف گاردن و ایجاد بام سبز

نگهداری از باغ بام شما

در حالی که مراقبت از گیاهان با گلدان بزرگ روی پشت بام بسیار شبیه به نگه داشتن آنها روی زمین است، برخی از اصطلاحات مخصوص پشت بام وجود دارد که باید قبل از شروع حمل و نقل گلدان‌های خود در خارج از خانه در نظر بگیرید.

  • هماهنگی‌: ابتدا با مالک کد ساختمان خود را بررسی کنید. سؤالاتی درباره قابلیت دسترسی‌، محدودیت ارتفاع ساختمان و مقررات مربوط به آتش سوزی می‌تواند هر نوع استفاده از سقف را ممنوع کند.
  • یکپارچگی سازه: اطمینان حاصل کنید که سقف می‌تواند بار را نگه دارد. برای این کار یک مجوز دریافت کنید. خاک و گلدان‌ها از ابتدا سنگین هستند و با رشد گیاهان سنگین‌تر می‌شوند. اگر تاکنون سعی کرده‌اید یک گلدان پر از خاک مرطوب را جابجا کنید‌، می‌دانید که آب چه مقدار وزنی می‌تواند اضافه کند.
  • دسترسی: چگونه می‌خواهید مواد و وسایل مورد نیاز خود را وارد و خارج کنید؟ اگر در یک آپارتمان زندگی می‌کنید‌، حتماً اجازه استفاده از آسانسور را دارید. برخی از شهرداری‌ها نیاز به دسترسی خروج چندگانه و احتمالاً روشنایی خروج‌، آلارم آتش و روشنایی اضطراری دارند.
  • آب: آیا می‌توانید شلنگ را به پشت بام بکشید؟ قوطی‌های آبیاری می‌توانند به یک مزاحم تبدیل شوند و ظروف به آب زیادی احتیاج دارند. نصب بشکه باران و آبیاری قطره‌ای را در نظر بگیرید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آیا شما توسط ساختمان‌های مجاور یا تراس بالای سرتان درسایه هستید؟ حتی آفتاب مفید می‌تواند زمانی مشکل ایجاد کند که گیاهان در بالای بتن متلاشی شوند.
  • گرما: علاوه بر آفتاب که روی پشت بام می‌تابد‌، گرمای محیط از سطح سقف‌، ساختمان‌های اطراف‌، خیابان‌ها و لوله فلزی و سازه‌های آب منعکس می‌شود. احتمالاً خواهان ایجاد نوعی سایه هستید‌، قطعاً نه برای گیاهان‌، بلکه برای شما.
  • باد: باد می‌تواند خیابان‌های مستقیم شهری را پایین بیاورد‌، خصوصاً در ارتفاعات. ممکن است بخواهید نوعی دیوار یا نرده را در نظر بگیرید. در این صورت‌، احتمالاً لازم است مجدداً کد ساختمان خود را برای ارتفاعات مورد نیاز و پایداری سازه بررسی کنید. این امر به ویژه هنگام ساخت موانع ایمنی برای بچه‌ها و حیوانات اهلی بسیار مهم است.
  • حریم خصوصی: بیشتر پشت‌ بام‌ها توسط ساختمان‌های همجوار احاطه شده‌اند. اگر باغ بام شما کاملاً نمایان باشد‌، ممکن است بخواهید برای غربالگری برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید یک پرچین سبز همیشه سبز را بکارید‌، تاک‌ها را تا یک دیواره ترنج بکشید یا به راحتی در زیر یک میز چتر گیر کنید.
  • سیم کشی برق: برق ضروری نیست‌، اما مطمئناً کار را آسان‌تر می‌کند. اگر قصد دارید شب هنگام از باغ خود لذت ببرید‌، شمع‌ها نور مناسب برای علف‌های هرز نیستند.
  • ذخیره سازی: موارد زیادی در رابطه با باغبانی وجود دارد: ابزار‌، کود‌، کمپوست‌، سطل. فضا در یک پشت بام محدود است و استتار یک محل ذخیره سازی دشوار است. قفسه‌ها کفایت می کنند. برخی از باغبانان پشت بام کمدهای باریک را انتخاب می‌کنند. گزینه دیگر صندلی نیمکت با فضای داخلی برای کاربرد مضاعف است.
  • هزینه: نکته آخر‌، چقدر حاضر هستید هزینه کنید؟ شما می‌توانید شروع به اضافه کردن فضا، خرید گلدان‌ها و گیاهان بیشتر (و خاک) کنید. هزینه واقعی وقتی می‌آید که می‌خواهید محوطه‌سازی و ساخت سقف را شروع کنید. کاشی و سنگ کاشی‌، ساخت تختخواب و اضافه کردن روشنایی و مبلمان می‌توانند همه چیز را افزایش دهند. به علاوه‌، ممکن است برای حمایت از آنها به کارهای ساختاری بیشتری نیاز داشته باشید.

منبع: thespruce