بیشتر صاحبان خانه‌ها تصمیم می‌گیرند به جای استفاده از چوب واقعی‌ از چوب کامپوزیت و عرشه کامپوزیت استفاده می‌کنند. چوب کامپوزیت از پلاستیک بازیافتی، خاک اره و سایر محصولات جانبی چوب ساخته می‌شود. کف سازی کامپوزیت نیاز به نگهداری کم و و یا عدم نگهداری دارد و پوسیدگی‌، پیچ و تاب و شکاف نخواهند داشت. گرانتر از چوب است‌، اما از نظر کارایی و شباهت چشمگیر آن با چوب واقعی که سازندگان آن را کامل کرده‌اند‌، کامپوزیت یک انتخاب عالی برای عرشه سازی است.

عرشه کامپوزیت: جایی که نباید از آن استفاده شود

برای استفاده به عنوان قاب پشتیبان از استفاده از چوب کامپوزیت خودداری کنید. در حال حاضر برخی از الوارهای کامپوزیت در دسترس هستند‌، اما چوب کامپوزیت به اندازه چوب قوی نیست و به طور معمول برای مصارف باربری و ساختاری ساخته نمی‌شود. در حال حاضر برخی از تولید‌کنندگان محصولاتی مانند نرده و پله‌ها را ارائه می‌دهند. قبل از ساخت نرده‌ها یا راه پله‌های با چوب کامپوزیت‌، الزامات کد‌های محلی را بررسی کنید. صرفه جویی در چوب کامپوزیت برای کف‌سازی سطح و ساخت نرده‌ها و سایر قسمت‌ها از چوب سنتی نیز موجب صرفه جویی در هزینه می‌شود.

اختلاف قیمت عرشه

تفاوت بین کامپوزیت‌های گران قیمت و اقتصادی بیشتر از نظر کیفیت نیست بلکه از نظر سبک‌، رنگ و بافت متفاوت است. اگر می‌خواهید واقع بینانه‌ترین ظاهر‌ متناسب با بافت را ببینید‌، برای خرید کمی گران‌تر آماده باشید. این بالاترین کیفیت عرشه کامپوزیت است که بیشترین میزان شباهت به چوب واقعی را دارد. این محصول بسیار گران قیمت است، اما صاحبان خانه از الگوها و رنگ‌های متنوعی برخوردار هستند که باعث می‌شود کامپوزیت به طرز چشمگیری واقع بینانه به نظر برسد. خاک می‌تواند به راحتی در صفحات کامپوزیت بافت‌دار گرفتار می‌شود، در نتیجه این نوع کامپوزیت به نگهداری بیشتری نیاز دارد.

ملاحظات اقلیمی

هنگام خرید عرشه آب و هوای مورد نظر خود را در نظر بگیرید. در هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت مستقیم‌ این عرشه بسیار داغ می‌شود و ممکن است شما به یک سایبان نیاز داشته باشید تا بتوانید عرشه خود را در آب و هوای گرم راحت و مطلوب نگه دارید. کامپوزیت‌ها به ویژه در مناطق سایه‌دار و مرطوب‌ مستعد کپک و جلبک هستند. در آب و هوای برفی‌، کامپوزیت‌ها می‌توانند بسیار لغزنده باشند. از آنجا که عرشه کامپوزیت هنگام خیس شدن بسیار لغزنده می‌شود‌، نباید از مواد کامپوزیت برای عرشه‌های استخر یا پله‌های راه پله استفاده شود.

کار با عرشه کامپوزیت 

تخته‌های کف سازی کامپوزیت را می‌توان با یک اره مدور برش زده و توسط سوراخ‌های از قبل آماده شده و با استفاده از پیچ گوشتی نصب کرد، درست مانند تخته‌های چوبی معمولی.  و یا می‌توانید از سیستم اتصال دهنده‌های مخفی استفاده کنید. استفاده از اتصالات فاق و زبانه یا گیره‌های فلزی پنهان در زیر عرشه برای اتصال آن‌، جلوه‌ای تمیز و عالی ایجاد می‌کند‌، اما سیستم‌های اتصال دهنده‌های پنهان می‌توانند بسیار گران باشند. زهکشی زیر عرشه خود را ایجاد کنید. هرگونه رطوبتی که بر روی تیرچه‌های چوبی در زیر عرشه گیر افتاده است می تواند آنها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیر کند.

آیا عرشه کامپوزیت یک انتخاب صحیح است؟

استفاده از مواد کامپوزیت برای عرشه مزایای زیادی دارد. در حالی که عرشه‌های چوبی سنتی 10 تا 15 سال عمر دارند‌، کف سازی کامپوزیت‌، با توجه به مقاومت در برابر پوسیدگی‌، اشکالات و شرایط آب و هوا‌ به طور معمول دو برابر بیشتر عمر می‌کند. عرشه کامپوزیت برای نگهداری و تمیز کردن راحت‌تر است. رنگ پریده نمی‌شود یا براده چوب ایجاد نمی‌کند. عرشه کامپوزیت با کیفیت بالا دقیقاً شبیه به گونه‌های مورد علاقه چوب شماست.

منبع: beaucheminlumber