زمانی که کودک بودم و در سواحل فلوریدا بزرگ می‌شدم، چند دوست داشتم که از گرما، رطوبت، طوفان‌های باران تابستانی و سختی‌های بی‌پایان شکایت داشتند. یکی از دوستان من به این نتیجه رسید که او به اندازه کافی عجیب‌ترین وضعیت‌های جنوب را دیده است، و باتلاق‌های آفتاب گرفته فلوریدا را برای تپه‌های خیس پورتلند ترک کرد، جایی که او از گرما و مشکلات فرار کرده، اما رطوبت و یا تصورات عجیب آن را رها نکرده است.

حتی بدون گرما و مشکلات فلوریدا، او فهمید که آب به خودی خود یک نیروی مخرب است. کفپوش چوبی که همراه خانه‌اش بود سریع تسلیم شوره و کپک شد و به یک خرابکاری لجن مال تبدیل شد. چوب پوسیده کفپوش مناسب و سازگاری با پای برهنه نیست، بنابراین دوستم به روشی که بیشتر صاحبان خانه انجام می‌دهند از خود واکنش نشان داد و استفاده از آن کفپوش را به راحتی متوقف کرد. سرانجام‌، این موضوع بدتر شد: آسیب ساختاری به تخته‌ها مثل تاب برداشتن، گود شدن و در نهایت پوسیدگی تخته‌ها. اکنون او نیاز به جایگزین کردن کفپوش خود دارد و به دنبال مواد کفپوش کامپوزیت ضد آب است. برنامه‌های سختگیرانه نگهداری در توان دوست من نیستند، و یکی از مزایای کامپوزیت ها این است که آنها به خصوص در آب و هوای مرطوب به نگهداری بسیار کمتری نسبت به چوب  نیاز دارند. حتی اگر در ایالت خشک‌تر از اورگان یا فلوریدا زندگی می‌کنید، هنوز دلایل زیادی برای جستجوی کفپوشی وجود دارد که برای مقاومت در برابر رطوبت طراحی شده است. به عنوان مثال‌، وان‌های گرم و استخرها می‌توانند به همان اندازه آب و هوا به صورت وحشیانه‌ای مخرب باشند، و حتی گاهی اوقات بیشتر به دلیل داشتن کلر و سایر مواد شیمیایی درگیر.

کفپوش‌سازی با مواد کامپوزیت ضد آب

چگونه آب به چوب آسیب می‌رساند

چوب از بافت‌هایی تشکیل شده است که آب را در طول یک درخت به بالا و پایین منتقل می‌کند. این الیاف حتی پس از قطع شدن درخت و اره شدن تنه‌ی آن، در تخته‌ها، همچنان به ذخیره آب ادامه می‌دهند. در حقیقت‌، این رطوبت در ابعاد یک تکه چوب بریده شده نقش دارد. تخته چوب با یک ابعاد مشخص، حدود 20٪ رطوبت دارد. هنگامی که میزان رطوبت تقریباً به 30٪ از وزن صفحه افزایش یابد، مشکل ایجاد می‌شود. در این مرحله، آب دیگر درون الیاف تخته نیست بلکه بین آنها قرار دارد. پس تاثیر دو برابر می‌شود؛ اول، آب شروع به جدا کردن الیاف می‌کند. یخبندان می‌تواند این فرآیند را در مواقعی که آب در بین الیاف گرفتار می‌شود سرعت ببخشد. در مرحله بعد ، این آب آزاد شرایط لازم را برای رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها ایجاد می‌کند که برای رشد از چوب تغذیه می‌کنند. یک حلقه بازخورد برای این عوامل وجود دارد‌، از آنجا که الیاف چوبی جدا شده اجازه می‌دهند آب بیشتری وارد شود و میکروب‌ها با خوردن چوب محیط را غنی می‌کنند و موجودات زنده‌ی بیشتری را برای ورود ترغیب می‌کنند.

البته راه‌هایی برای جلوگیری از این امر وجود دارد و لازم نیست که در هنگام فرو ریختن کفپوش خود، دردمندانه تماشا کنید. متداول‌ترین روش برای نگه داشتن کفپوش چوب، آب بندی سطح چوب با یک روکش سطحی پلی اورتان‌‌، اندکی پس از نصب آن است. این یک روش نسبتاً مؤثر برای حفظ کفپوش است‌، اما کاملاً قابل اتکا نیست. این یک تخته چوبی بسیار نادر است که قسمت زیرین آن در قسمت زیرین مهر و موم شده است‌، به عنوان مثال‌، با این وجود رطوبت از سطح زمین بالا می‌رود و در قسمت زیرین تخته‌ها چگال می‌شود. ضد آب کننده‌ها نیز باید تقریباً هر دو سال یکبار اعمال شود یا این که تاثیر آن به عنوان یک عامل جلوگیری کننده، متوقف می‌شود. این چیزی است که دوست من – و صادقانه بیشتر صاحبان خانه – بعید است به یاد داشته باشند که آن را انجام دهند؛ خصوصاً در یک برنامه ثابت. این بدان معناست که در آب و هوای اشباع شمال غربی اقیانوس آرام یا سایر مناطق مرطوب، کفپوشی که از ابتدا ضد آب ساخته شده است باعث ایجاد ماندگاری، تعمیر و نگهداری کمتر و کفپوشی با ظاهری بهتر برای خانه شما خواهد شد.

کفپوش ضد آب آرنی لند

چه مواردی را در انتخاب مواد کفپوش کامپوزیت ضد آب با کیفیت بایستی در نظر گرفت

کفپوش کامپوزیت ترکیبی از مواد مصنوعی و طبیعی است. نسل اول از بطری‌‌های پلاستیکی خرد شده و خاک اره ساخته شده بود که با هم ترکیب می شود و به صورت تخته ای اکسترود می شود. اگرچه پلاستیک غیر قابل نفوذ بخش بزرگی از مخلوط بود، این تخته ها ضد آب نبودند. آب می تواند بین الیاف چوب و اجزای پلاستیکی نفوذ کند و آنها را از هم جدا کند. توسط قارچ و شوره ادامه می یابد و سرانجام این تخته های کامپوزیت اولیه از هم جدا می شوند. این نسل از تخته ها همچنین در هنگام خیس شدن شهرت خاصی برای لغزندگی داشتند که این یک اشکال در آب و هوایی است که در آن مرتباً باران می‌بارد.

راه چاره، درپوش ضد آب روی سطح تخته بود. این درپوش، مرکزیت تخته را از نفوذ آب محافظت می کرد و به ماندگاری بیشتر آن کمک می نمود. درپوش گامی در جهت درست بود اما هنوز هم می تواند برخی از مشکلات را متحمل شود. از آنجا که این درپوش ها فقط سطح بالایی تخته را می پوشاندند، هنوز هم آب می تواند از قسمت زیرین نفوذ کند. هنگامی که میخها و پیچ ها از طریق تخته حرکت می کنند، آب به درپوش ضد آب نفوذ می کند و مسیری برای رسیدن آن به هسته تخته ایجاد می شود. برخی از تولیدکنندگان برای برطرف کردن این موارد، اقداماتی انجام داده اند و صاحبان خانه که به دنبال مواد کامپوزیت کاملاً ضد آب هستند باید به دنبال تخته های کامپوزیتی با مشخصات زیر باشند:

پوشش کامل تخته با لایه ای از مواد ضد آب برای هسته کاملاً محافظت شده در بالا و پایین. گذشته از مقاومت در برابر رطوبت ، نکته اصلی دیگری که باید در مواد پوششی جستجو کرد این است که یک سطح بدون لغزش را فراهم کند که هنگام خیس شدن صفحه باعث چسبندگی  شود.

درپوش Co-extruded زمانی که از  قالب خارج میشود، به همراه تخته اکسترود می شود و اطمینان حاصل می کند که کفپوش و هسته یک واحد را تشکیل می دهد. این یک گام مهم دیگر برای اطمینان از ماندگاری یک تخته کامپوزیت در طولانی مدت است ، زیرا درپوش هایی که به هسته صفحه وصل نشده اند می توانند لایه لایه شوند یا ترک بردارند ، و تخته را در معرض نفوذ آب قرار دهند.

اتصال دهنده‌های مخفی گیره‌هایی هستند که در یک شیار در کنار تخته قرار می‌گیرند و به زیر سازی کفپوش پیچ می شوند. این بدان معنی است که هیچ پیچ به خودی خود تخته را سوراخ نمی کند و باعث می شود که پوشش تخته دست نخورده باقی بماند تا بتواند در مقابل رطوبت بهتر مقاومت کند.کفپوش که از اتصال دهنده های مخفی استفاده می شود همچنین دارای ظاهری نرم و روان است و هیچ گل پیچی برای نگرانی وجود ندارد.

تخته‌های چوبی ضد آب آرنی لند

مزیت کاملاً آرایشی درپوش روی کفپوش کامپوزیت این است که باعث می شود این تخته ها از تخته های بدون درپوش  بسیار بهتر به نظر برسند. درپوش کائوچو مانند، خیلی راحت تر در انواع رنگهای غنی از قالب تخته قابل تهیه است و درپوش در تمام طول، رنگی است به این معنی که خراش ها رنگ متفاوتی را در زیر آن نشان نمی دهند (که این مورد برابر رنگ آمیزی در چوب است) تخته های روکش شده نیز از ظاهر و حسی طبیعی و کمتر پلاستیکی مانند نسبت به تخته های بدون پوشش دارند که به کفپوش شما ظاهری شبیه به چوب واقعی میدهد.

یکی از مواد کفپوش کامپوزیت که تخته هایcoextrude کاملاً پوشیده را ارائه می دهد Infinity است. اینفینیتی یک کامپوزیت با کیفیت بالا است که ضد آب است و در برابر باران ، برف و آب از هر جهت مقاومت خواهد کرد. با داشتن دانه های چوبی واقعی و اتصال دهنده های پنهان ، به زیبایی دوام می آورد حتی زمانی که به صورت ایستاده به المان ها متصل است.

منبع‌:   fortressdeck