آیا به دنبال 8 اصل اساسی طراحی منظره هستید؟ اگر قصد دارید ایده‌ها را از جایی وام بگیرید یا به توانایی و خلاقیت خود در طراحی منظر ایمان دارید، در هر صورت باید اصول اساسی طراحی منظره را بدانید. دانستن این اصول طراحی منظره، باعث افزایش خلاقیت شما می‌شود و در عین حال به شما در تولید ایده‌های جدید نیز کمک می‌کند. یک طراحی منظره‌ی عالی در چشم هنرمند نهفته است و این 8 اصل اساسی طراحی منظره نه تنها باعث افزایش خلاقیت شما می شود بلکه اطمینان حاصل می کند که عناصر موجود در طراحی شما از تعادل و هماهنگی برخوردار هستند.

1. وحدت

وحدت در محوطه‌سازی تکرار و قوام یک طرح است. تکرار برای ایجاد وحدت در طراحی شما، با استفاده مکرر از عناصری مانند گیاهان و تزئینات در منظره محقق می‌شود. ثبات یا همان قوام، برای ایجاد وحدت، با قرار دادن عناصر مختلف یک منظره در کنار یکدیگر جهت ایجاد یک واحد یا موضوع مشترک تحقق می‌یابد.

2. تعادل

تعادل صرفاً احساس برابری است. در طراحی دو نوع تعادل وجود دارد: تعادل متقارن و نامتقارن. در تعادل متقارن دو طرف منظره یکسان است در حالی که در تعادل نامتقارن ترکیب منظره با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف که تقریباً وزن تخیلی مشابه دارند‌، متعادل می‌شود.

3. تضاد و هارمونی

کنتراست به برجسته کردن عناصر خاص در طراحی شما کمک می‌کند‌، در حالی که هارمونی به عناصر موجود در یک ترکیب منظره کمک می کند تا یکپارچه به نظر برسند. عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. تضاد و هماهنگی با افزودن هر عنصر هنری یا استفاده از رنگ‌های مکمل در کنار هم حاصل می‌شود.

4. رنگ

بازی رنگ‌ها در ایجاد منظر، به فضا جلوه‌ی طبیعی می‌بخشد. به نظر می‌رسد که المان‌های با رنگ‌های گرم (به عنوان مثال قرمز و نارنجی) به سمت شما پیش می‌روند بدین معنا که گویی نزدیک‌تر از آنچه که در واقع هست به چشم می‌آیند. در حالی که به نظر می‌رسد المان‌های با رنگ‌های خنک مانند آبی و سبز از شما دور می‌شوند. از آبی و سبز برای ایجاد پرسپکتیو استفاده می‌شود.

8 اصل پایه در طراحی منظره

5. انتقال

انتقال فقط یک تغییر تدریجی است. انتقال در یک طراحی منظره با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده شده است. انتقال نیز می‌تواند در بافت‌، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف اعمال شود.

6. خط

خط مادر تمام عناصر در طراحی چشم انداز است. خطوط تقریباً در همه جا از جمله ایجاد تختخواب‌، راه های ورودی‌، گذرگاه‌، بافت و چشم انداز استفاده می‌شود. خطوط همچنین برای ایجاد توهم از عمق و فاصله استفاده می‌شود.

7. نسبت

نسبت به اندازه یک عنصر در رابطه با عنصر دیگر اطلاق می‌شود. در میان 8 اصل طراحی منظره، این اصل شاخص‌ترین است اما موضوع نسبت‌ها در معماری، جزء زنده‌ترین مباحث به شمار می‌رود. باید اطمینان حاصل شود که تمام عناصر موجود در طراحی منظره از تناسب مناسب برخوردار هستند.

طراحی منظره آرنی لند

8. تکرار

تکرار مستقیماً مربوط به وحدت و یکپارچگی است. خوب است که چندین عنصر و فرم در یک باغ داشته باشید ، اما تکرار همان عناصر به طراحی شما تجلی خاص و متفاوتی می‌بخشد. بسیاری از اشیاء که مرتبط نیستند می‌توانند باعث شوند که طراحی شما بدون برنامه‌ریزی و درهم ریخته به نظر برسد. همچنین، از یک عنصر بیش از حد استفاده نکنید‌، زیرا استفاده بیش از حد از یک عنصر می‌تواند باعث ایجاد احساس خستگی، عدم جذابیت و یکنواختی در طراحی شما شود.

در نتیجه

با استفاده از این 8 اصل اساسی در طراحی منظره، طراحی منظره می‌تواند راهی خوب برای رها کردن خلاقیت شما باشد. استفاده از رنگ‌ها، تضاد رنگ‌ها و خطوط همه می‌تواند در طراحی منظره شما تأثیر بگذارد.

در هنگام ایجاد یک محوطه ی جدید یا بازسازی و زیباسازی نماهای فعلی شما، متخصصان تیم معماری آرنی لند می‌دانند چگونه طراحی  کرده و المان‌ها را ترکیب کنند تا یک حیاط خلوت بسیار زیبا و کاربردی به شما ارائه دهند که از نظر بصری نیز لذت بخش باشد.

منبع: richardstbs