پدری سؤال کرده است که من برای فرزند 4 ساله‌ام در حال خرید یک تختخواب هستم. بسیاری حاوی چوب جامد و چوب کامپوزیت کامپوزیت هستند. من چقدر باید نگران این باشم که چوب‌های کامپوزیت بخارات مواد سرطان زا را بیرون بدهد؟ برخی از تولید کنندگان چوب کامپوزیت خود را  از این نظر کم انتشار می‌دانند. آیا انتخاب این نوع محصولات کار درستی است یا باید وسایلی را تهیه کنم که تنها از چوب ساخته شده‌اند؟

پاسخ این است که‌:

چوب کامپوزیت ممکن است حاوی فرمالدئید باشد، که بینی‌، گلو و پوست را تحریک می‌کند و ممکن است باعث آسم شود. در مقادیر بالا یک ماده سرطان‌زا شناخته شده است. به دلیل این نگرانی‌ها‌، میزان انتشار فرمالدئید از بسیاری از محصولات بیش از 80 درصد نسبت به سطوح اولیه کاهش یافته است. دقدقه کافی در کنگره گذشته سال 2010 تاثیر گذاشت و به تصویب رسید و پرزیدنت اوباما قانون استانداردهای فرمالدئید را برای مصالح چوب و کامپوزیت چوب امضا کرد. این قانون می‌خواهد که EPA محدودیت‌های سخت‌تری را در مورد محتوای فرمالدئید اعمال کند و یک سیاست نظارت قوی را برای اطمینان از اینکه شرکت‌ها از قوانین پیروی می‌کنند‌، تدوین کند. با این حال‌، چرخ‌های دولت به آرامی حرکت می‌کنند و تا به حال EPA هنوز قوانین را نهایی نکرده است.

آیا باید از محصولات ساخته شده از چوب کامپوزیت اجتناب کرد؟

بنابراین اگر می‌خواهید در مورد وسایلی که حاوی چوب سخت تخته سه لا‌،  تخته فیبر با دانسیته متوسط یا تخته خرده چوب است‌، کاملاً خاطر جمع باشید‌، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی تخته سه لا و کامپوزیت‌هایی باشند که فرمالدئید فوق العاده کم انتشار (ULEF) یا بدون افزودنی فرمالدئید (NAF) که جزو شرایط هیئت منابع هوایی کالیفرنیا است را دارا باشند. آژانس لیستی از شرکت‌هایی را که دارای چنین محصولاتی هستند در اینجا ارائه می‌دهد.

در هر صورت‌، من دلیلی برای ترجیح دادن چوب معمولی (به خصوص اگر آن به طور پایدار برداشت شده و تأیید شده توسط شورای نظارت بر جنگلداری باشد) دارم. از آنجا که در شهر می‌گردم‌، غالباً از مبلمان ساخته شده از  تخته کامپوزیت ارزان قیمت که از هم پاشیده و از بین رفته شده است‌، گله می‌کنم. یک تخت ساخته شده از چوب واقعی می‌تواند روزی توسط فرشته‌های کوچولو (پسر یا دختر)، کودک شما استفاده شود.

منبع‌:  sierraclub