آیا به دنبال چیز متفاوتی برای طراحی منظره حیاط خلوت خود هستید، اما نمی‌توانید آن را انتخاب کنید؟ آیا زیاد بالا و پایین جستجو کرده‌اید و هنوز هم بدون الهام مانده‌اید؟ چه می‌شود اگر من به شما بگویم که راه حل شما می‌تواند یک ظاهر صنعتی‌، سنتی یا مدرن داشته باشد که یک یا چند هدف را به طور همزمان ارائه می‌کند؟ شاید برای نصب گابیون باید به فکر تماس با یک متخصص باشید. شما می‌پرسید کاربردهای گابیون چیست؟ سؤال خوبیست!

شما به احتمال زیاد قبلاً گابيون‌ها را ديده‌ايد ، اما هيچ وقت ندانسته‌ايد چه نامیده می‌شود. به تعبیری‌، گابیون یک قفس است‌، استوانه یا جعبه ای پر از سنگ ، بتون ، گاهی اوقات شن و ماسه یا خاک برای استفاده در مهندسی عمران ، ساخت جاده ها ، حفاظت از فرسایش ، کاربردهای نظامی و محوطه سازی است. شما به احتمال زیاد آنها را در کنار زیرگذرها ، اطراف مناطق ساختمانی یا در امتداد آبراه ها مشاهده کرده اید. گابیون ها در حقیقت هزاران سال است که وجود دارند و از حصیر ساخته  می شده اند و در درجه اول به عنوان مکانیسم دفاعی در زمان جنگ مورد استفاده قرار می گرفتند. با تکامل گابیون ، اکنون آنها از فولاد روکش شده ، گالوانیزه یا ضد زنگ ساخته میشوند تا شکل سازه را حفظ کرده و از ماندگاری آن اطمینان حاصل کنند. اخیراً کاربرد گابیون بسیار متنوع شده و در دنیای طراحی چشم انداز ، در هر دو جنبه کاربردی و زیبایی شناختی حیاتی دوباره به وجود آورده اند.

سبدهای گابیونی

فقط برای اهداف زیبایی شناسی ، گابیون‌ها نباید با سنگ یا بتن پر شوند. این نوع گابیون ها را می توان با هر چیزی از پوسته ، آجر ، کنده های چوبی، سنگ رودخانه ، شیشه ، و اساسا هر چیز ضد آب که به اندازه کافی بزرگ باشد پر کرد تا از سوراخهای قفس سر نخورد. گابیون های هنری می توانند به زیبایی به عنوان دیوارهای جلب توجه کننده در فضای  باز محیط زندگی شما نمایش داده شوند. تصور کنید که باغ شما دربرگیرنده ی یک المان گابیونی که پر از شیشه های رنگی است به عنوان قطعه ای دراماتیک و یا شامل دیوار گابیونی باشد پر از پوسته هایی که بستری مناسب برای حفظ و نگهداری گیاهان کم رشد و گیاهان کوچک باطراوت و شاداب هستند، تا به زیبایی آنها را بصورت عمودی در معرض نمایش گذارد. فوق العاده حیرت انگیز خواهد بود. شاید مایل باشید برخی از اشیای ارزشمند مربوط به فضای باز یا شمع های مورد علاقه خود را به نمایش بگذارید. با گذاشتن فضاهایی در دیوار ، قفسه هایی ایجاد می کنید تا تقریباً هر چیزی را به نمایش بگذارید ، به دیوار حس سفارشی بودن و حتی احساس جذابیت بیشتری می بخشید.

گابیون چیست

با این وجود اغلب از گابیون ها برای ارایه یک هدف خاص استفاده می شود. محبوب ترین کاربرد مسکونی آنها، دیوار نگهدارنده است. این دیواره های نگهدارنده نیازی به پایه و اساس خاصی ندارند و پس از برطرف شدن همه زباله ها و مصالح گیاهی بر روی خاک مسطح ساخته می شوند. این دیوارها به دلیل وزن ، استحکام ، نفوذپذیری ، توانایی محصور کردن زمین و همچنین گسترش و انقباض با عوامل انجماد / ذوب ، به فونداسیون احتیاج ندارند. مصارف دیگر برای گابیون های حیاط خلوت شامل  صندلی ، پایه هایی برای مبلمان فضای باز جایگاه پروش گیاهان و حتی به عنوان دیوار بیرونی برای لوازم آبی و میزهای آتش

است! این ویژگی ها ممکن است متناسب با سبک هر خانه نباشد ، اما وقتی این کار را انجام دهند ، قطعاً توجه آنها را جلب می کنند.

دیوار گابیونی

با هر پروژه ی فضای باز ای، مواردی وجود دارد که باید قبل از پیشروی در نظر بگیرید در اینجا یک لیست سریع از جوانب مثبت و منفی جهت بررسی اینکه آیا بکارگیری گابیون می تواند یک ساختار مناسب برای محوطه شما باشد یا نه وجود دارد:

مزیت‌ها:

زیبایی شناسی: گابیون ها تمایل دارند که از نظر متنی به محیط طبیعی خود پیوند خورده و جذابیت زیبایی شناسی خود را به آنها  بدهند.

نصب: با عدم نیاز به پایه ، می تواند یک راه حل مقرون به صرفه برای مسئله حیاط خلوت شما باشد.

ماندگاری: مواد پر شده در گابیون ها قابلیت جذب و نفوذ دارند که همین موضوع باعث ماندگاری و طول عمر آنها می شود ، همچنین قفس به خودی خود بادوام و ارتجاعی است.

سازگار با محیط زیست: گابیون ها را می توان با مواد بازیافتی مانند بتن یا سنگ که نخاله های پروژه های ساختمانی  است پر کرد و این باعث کاهش زباله ها و مصرف سوخت می شود.

سبدهای گابیونی

معایب:

سبک و استایل: هر خانه ای برای یک المان گابیونی مناسب نیست.

اندازه: گابیون ها به دلیل حجمشان فضای زیادی را اشغال می کنند، که برای عملکرد ساختاری تحمل بارشان، لازم است. گابیون ها مخصوصاً برای حیاط های کوچک مناسب نیستند.

ابعاد: شما باید مطمئن باشید که مواد پرکننده حداقل 7.5 سانت قطر دارند تا مطمئن شوید که هیچ چیزی نمی تواند از شبکه قفس خارج شود.

میهمانان غیر منتظره: حشرات و حیوانات کوچک ممکن است راه خود را به درون شکافها باز کنند و جشن را آغاز کنند. اگر فکر می کنید یک گابیون راه حل خلاق حیاط خلوت است که کم و بیش به دنبال آن بوده اید، حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا آنها بتوانند تخصص خود را در اختیار شما قرار دهند. اگرچه ممکن است

این سازه ها نسبت به سازه هایی که به پایه و کار بنایی دقیق نیاز دارند ، کمتر پیچیده به نظر آیند، اما هنوز هم برای طراحی و نصب نیاز به یک متخصص دارد. محاسبات بار باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود كه سازه سالم باقی مانده و به درستی نصب شده است ، به ویژه هنگامی كه به عنوان دیوار نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر مایل هستید که پتانسیل واقعی حیاط خلوت خود را کشف کرده و برای تغییر حیاط خلوت خود آماده اید ، با “آرنی لند” در تماس باشید. ما یک شرکت طراحی / معماری هستیم که پرشور و حرفه ای است و معتقد است که فضای زندگی شما در فضای باز بیش از یک استخر، کفپوش و یا پاسیو است بلکه مکانی برای شماست که می توانید خاطره های ماندگار با خانواده و دوستان خود در آنجا ایجاد کنید. ما با طراحی سه بعدی طرح شخصی بسیار دلخواه شما آماده هستیم تا حیاط خلوت رویاهای شما را به واقعیت تبدیل کنیم!

منبع :  mymasterplan