محوطه ‌سازی به هر فعالیتی اشاره دارد که سیمای یک منطقه از زمین را اصلاح می‌کند، از جمله:

  1. عناصر زنده ، مانند گیاهان و جانوران. یا آنچه معمولاً باغبانی نامیده می‌شود‌، هنر و مهارت پرورش گیاهان با هدف ایجاد زیبایی در محوطه است.
  2. عناصر طبیعی مانند فرم‌های زمینی ، شکل زمین و ارتفاع آن و یا اشکال مختلف وجود آب.
  3. عناصر مطلق مانند آب و هوا و شرایط روشنایی.

محوطه سازی نیاز به تخصص در باغبانی و طراحی هنری دارد.

محوطه سازی در حیاط مدرسه ابتدایی شهر کوچینگ مالزی

درک زمین در محوطه‌سازی

ساخت و ساز نیاز به مطالعه و مشاهده دارد. در مناطق مختلف جهان یکسان نیست. محوطه سازی با توجه به مناطق مختلف متفاوت است. بنابراین‌، در صورت انجام این کار برای اولین بار ، مراجعه به متخصصان محلی توصیه می‌شود. شناختن سایت از مهمترین موارد برای محوطه سازی موفق است. ویژگی های طبیعی مختلفی مانند زمین ، توپوگرافی ، کیفیت خاک ، وزش باد غالب ، عمق خط سرمازدگی و گیاهان و جانوران بومی باید در نظر گرفته شود. بعضی اوقات زمین برای محوطه سازی مناسب نیست. برای زیباسازی آن ، باید زمین تغییر شکل داده شود. این تغییر شکل زمین تسطیح نامیده می شود.

برداشتن قسمتی از خاک زمین ، برش نامیده می شود در حالی که به اضافه کردن خاک زمین درشیب ، پر کردن آن گفته می شود. گاهی اوقات فرایند تسطیح ممکن است مستلزم حذف زباله های اضافی (دفن زباله ها) ، خاک و سنگ باشد ، بنابراین طراحان باید در مرحله برنامه ریزی آن را در نظر بگیرند.

اطلاعات اضافی موردنیاز در محوطه سازی

در ابتدا ، پیمانکار محوطه سازی لیستی را تهیه می کند که یک طراحی اولیه برای زمین است که می توانیم با انجام آن به نتیجه مطلوب برسیم. برای ترسیم دستی طرح اولیه، مدادهای مختلفی لازم است. حرفه محوطه سازی به تکنولوژی بیشتری نیازمند است تا طبیعت ، زیرا پروژه های کمتری هستند که بدون بولدوزر، دستگاه چمن زنی یا اره برقی آغاز می شوند. نواحی مختلف از نظر کیفیت گیاهان متفاوت است. رشد چمن های جدید ، به طور ایده آل باید در فصول بهار و پاییز انجام شود تا رشد حداکثر آنها و به حداقل رساندن گسترش علفهای هرز انجام شود. به طور کلی می دانیم که برای رشد کافی گیاهان کودهای خوب مورد نیاز است. بعضی از محوطه سازان ترجیح می دهند از ماسه سنگ مخلوط با سنگ هایی با اندازه های مختلف استفاده کنند تا به مناطق بزرگ جذابیت بدهند.

سلامت و امنیت

محوطه سازی و سایر حرفه های مرتبط می‌توانند طیف گسترده ای از خطرات سلامتی و ایمنی را به وجود آورند. این شامل بریدگی و کبودی ، صدمات ناشی از گرما و سرما ، صدمات ناشی از مواد شیمیایی و آسیب دیدگی عضلات ناشی از خم شدن یا بلند کردن است.

شخصیت‌های مهم در حوزه محوطه سازی

از جمله اشخاص مهم در حوزه ی این فعالیت نیز می توان از راجر کوک و چارلی آلبون نام برد .

منبع:  wikipedia