نام دیگری که برای کامپوزیت پلاستیک چوب در نظر گرفته می شود WPC است. این محصول در یک فضای نوظهور استفاده می شود و در زمینه های مختلف به خصوص کف سازی کاربرد دارد. کاربردهای مهم کامپوزیت پلاستیک چوب در پنجره و حصار و پرچین است. به طور کلی این روش انعطاف پذیری زیادی دارد و انتظارات گسترده ای را شامل می شود.

کامپوزیت پلاستیک چوب ترکیبی از پلیمرهای ترموپلاستیک است به طوری که در آن از خرده چوب نیز استفاده می شود که در دمای بالای ذوب پلیمرها ترکیب می شود و برای مصارف مختلف استفاده می شود. این موضوع فرآیند مشخصی دارد و بر اساس نوع فرآیند انتخابی کامپوزیت پلاست چوب می تواند در شکل های مختلفی استفاده شود. از جنس کامپوزیت پلاستیک چوب در سقف ها و روف گاردن و چارچوب در و پنجره استفاده می شود. همینطور در پنل های داخلی خودروها و نرده های چوبی و حصار و محوطه سازی های چوبی نیز در نظر گرفته می شود. از کامپوزیت پلاستیک چوب قالب ریزی ها و صنعت مبلمان نیز استفاده می شود. به طور کلی این موضوع بر اساس رنگ و طرح و اندازه های مشخصی ارزیابی می شود. مشخص است که جنین محصولی دارای یک سری مزایا و معایب است.

مزایا

قطعات چوب باعث افزایش سختی محصول می شود و در نهایت به نسبت استفاده از چوب یا پلاستیک هزینه نهایی کاهش خواهد داشت.

فواید کامپوزیت پلاستیک چوب مربوط به بخش فشرده سازی است به طوری که مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد و در انواع چوب پلاستیک بیشتر از نمونه های چوبی عمودی استفاده می شود که بر دانه ها بارگذاری شده است.

در کامپوزیت پلاست چوب نوعی پلاستیک استفاده شده است که قابلیت جذب آب را دارد و حملات بیولوژیکی صورت نمی گیرد به این ترتیب هزینه های مربوط به نگهداری تا حد زیادی کاهش می یابد.

در کامپوزیت پلاستیک چوب پلاستیکی وجود دارد که سبب می شود قابلیت جذب آب بیشتر شود و طراحی به صورتی است که طبله نمی شود و خراش بر نمی دارد از سوی دیگر خرد نشده و ترک نمی خورد.

کامپوزیت پلاست چوب قابل بازیافت است پلاستیکی که در این محصول استفاده می شود می تواند حاصل از بازیافت پسمانده های مصرفی و صنعتی باشد و همینطور در آن از تراشه های ناکارآمد چوبی استفاده شده است و ذرات چوب نیز به کار می گیرد در نهایت منابع سوخت فسیلی در تولید کامپوزیت پلاست چوب دیده نمی شود و هزینه کامپوزیت پلاستیک چوب در مرحله نهایی ارزان و مناسب است.

کامپوزیت پلاستیک چوب

معایب

اینطور که مشخص است میزان نفوذ آب در داخل کامپوزیت پلاستیک چوب به نسبت سایر کامپوزیت های چوبی کمتر است اما گاه دیده می شود که آب به داخل نیز نفوذ می کند و مشکل پوسیدگی ایجاد می شود. افزودن چوب به ترموپلاست سبب ناپایداری رنگ نیز می شود و در نهایت سطح چوب پلاست در مجاورت با نور خورشید به صورت مستقیم و دائم سبب می شود که رنگ اولیه آن بین یک الی دو درجه تغییر داشته باشد.

استحکام کامپوزیت پلاستیک چوب به نسبت چوب معمولی کمتر است و از نظر وزنی بالاتر است. این موضوع سبب می شود که در محیط های گرم یک سری مشکلات ایجاد شود. از طور دیگر میزان شکل پذیری کامپوزیت پلاستیک چوب بالا است و در تولید الگوها و طرح های زیبا نیز از این مورد استفاده می شود.

کامپوزیت پلاستیک چوب در لیست محصولات دوستدار طبیعت قرار گرفته است و از پلاستیک های بازیافتی در تهیه ی آن استفاده می شود. این موضوع سبب می شود که کنترل کیفیت محصول کمی سخت تر شود و کیفیت کامپوزیت پلاست چوب با هم متفاوت باشد. از یاد نبرید که برای تولید کامپوزیت پلاست چوب نیاز به صرف انرژی زیادی است و از هر نظر قابلیت ذوب و تغییر فرم دارد.

چوب به کار رفته در کامپوزیت پلاستیک چوب

چوبی که در تولید کامپوزیت پلاستیک چوب استفاده می شود به شکل ذرات خشک بوده و قوام زیادی دارند و به صورت پودری استفاده می شود که به آن آرد چوب استفاده می شود. ماده خام این محصولات اغلب به صورت خاک اره هستند و یا تراشه های رنده چوبی در دسترس در آن دیده می شود. به طور کلی برای تولید آرد چوب نیاز است که دو مرحله صورت بگیرد که در مرحله اول سایز کاهش می یابد و در مرحله دوم طبقه بندی سایز نیز صورت می گیرد. در واقع پسماندهای خاک اره به همراه حداکثر 25 درصد از تراشه می تواند برای تولید کامپوزیت پلاست چوب ارزیابی شود.

این تراشه ها سبب می شود که مقاومت کامپوزیت پلاستیک چوب در برابر رطوبت بیشتر شود و در نهایت درخت های حشره زده با درجه بالایی از خرابی کنار گذاشته شود. در آرد چوب ذرات چوب در سایز های کوچک و بزرگ دیده می شود که توسط صفحات دوار و نوسان دار طبقه بندی شده است. قطعات چوبی که در آن استفاده می شود.

کامپوزیت پلاستیک چوب

ذرات چوبی کامپوزیت پلاستیک چوب

ابعاد ذرات چوبی که در کامپوزیت پلاستیک چوب استفاده می شود بسیار مهم است به طوری که نسبت طول به قطر بین 1 الی 5 است و سبب می شود که این عدد موقعیت خوبی ایجاد نماید. نسبت های بزرگ تر سبب می شود که ویژگی های مکانیکی بیشتر شود. موقعیت مربوط به استحکام، کشیدگی و انرژی نیز ارزیابی می شود. باید توجه داشت که تجهیزات کوچک سازی و دسته بندی قطعات بر روی نسبت ابعاد تاثیرگذار است.

گونه های چوب استفاده شده در کامپوزیت پلاست چوب دارای صرفه اقتصادی هستند و دسترسی محیطی بر اساس انتخاب نوع چوب را ارزیابی می کند. مصارف تجاری کامپوزیت پلاست چوب در جنس های کاج و افرا و بلوط است. البته که چوب درخت گردو نیز در این زمینه بسیار استفاده می شود. تحقیقات صورت گرفته بر روی گونه های استفاده شده در کامپوزیت پلاستیک چوب سبب می شود که پردازش محصول نهایی کمی دقیق تر باشد. مشخص است که مزایای کامپوزیت پلاستیک چوب به نسبت معایب آن بیشتر است و در صورت رعایت یکسری نکات معایب این محصول نیز به نسبت سایر بخش ها بهبود خواهد یافت.