انواع روف گاردن بر اساس فضای مورد استفاده و نوع انتظار و سلیقه کاربر وجود دارد. در انواع روف گاردن سه دسته مهم وجود دارد. روف گاردن گسترده، فشرده و ترکیبی. البته مدل های دیگر از انواع روف گاردن نیز وجود دارد که در مقاله زیر به طور دقیق بررسی می شود.

انواع روف گاردن گسترده

در بین انواع روف گاردن می تواند مدل گسترده را یکی از بهترین موارد در نظر گرفت. این مدل به عنوان یک محیط زیبایی شناختی استفاده شود به طوری که در لیست راه حل های محیط زیستی مناسب استفاده می شود که سبب می شود شرایط محیط زندگی بهبود داشته باشد و برای رفع آلودگی هوا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که ایجاد اکسیژن در این راستا بهتر است. انواع روف گاردن گسترده برای پشت بام های صاف مناسب است به طوری که می تواند یک فضای بزرگ و مسطح را پوشش دهد. برای اجرای این نوع روف گاردن نیاز به یک محیط با کف صاف دارید اما برای برخی از بام های کم شیب نیز تا حدی مناسب است و مشکلی ایجاد نمی کند. در انواع روف گاردن گسترده می توان از گیاهان صحرایی استفاده کرد همینطور شرایط خوبی برای کاشت گیاهان کویری نیز وجود دارد. گیاهانی که دارای برگ های گوشتی هستند و زیبایی آنها چند برابر است.

روف گاردن گسترده اغلب بدون نیاز به آبیاری است به طوری که پس از گذشت یک سال از آبیاری روف گاردن دیگر نیاز به آبیاری ندارد و یکی از بهترین موارد صرفه جویی در آب محسوب می شود. از سوی دیگر بررسی های مهندسی نشان می دهد که روف گاردن های که به صورت گسترده طراحی و اجرا می شوند برای پشت بام هایی که تحمل بار زیاد ندارند با مشورت با فرد متخصص قابل اجرا خواهد بود.

گیاهانی که برای استفاده در این نوع روف گاردن وجود دارد اغلب دارای عمق کم یعنی ریشه غیر عمیق هستد. دقت کنید که در طراحی انواع روف گاردن گسترده آنچه بسیار مهم است محدودیت شما در انتخاب نوع گیاهان است در واقع می توانید یک الی دو گیاه با عمق کم انتخاب کنید. عمق خاک استفاده شده برای این نوع روف گاردن ها هم است.

البته که روف گاردن های مسطح برای پارک های صنعتی نیز استفاده می شود و دارای مدل گسترده ای بوده و به نسبت بقیه مدل ها می تواند در ویلاهای بزرگ نیز استفاده شود.

روف گاردن گسترده

انواع روف گاردن فشرده

از دیگر مدل های روف گاردن می توان به روف گاردن فشرده اشاره کرد که به عنوان روف تاپ نیز معرفی می شود. روف گاردن فشرده یک بستر خوب برای کاشت گیاهان محسوب می شود اما رشد متوسطی را در بر می گیرد. عمق وارده در این روف گاردن بین 20 الی 30 سانتی متر است. عمق به کار رفته در این روف گاردن وابسته به کاشت شما است.

انواع روف گاردن فشرده به شما اجازه می دهد تعداد بیشتری گیاه بکارید و همینطور سبب می شود که بتوانید تنوع زیباتری فراهم سازید اما موضوع از این قرار است که نباید عمق ریشه گیاهان نباید تهاجمی باشند.

در طراحی روف گاردن فشرده امکان استفاده از فضای پیاده روی نیز به خوبی وجود دارد به طوری که مسیری کارگذاری می شود که برای قدن زدن مناسب است. همینطور نورپردازی به کار رفته در این نوع روف گاردن ها نیز زیباتر و خاص تر است.

از روف گاردن فشرده می توان برای ساخت پارک نیز استفاده کرد و برای زمین بازی و باغ سبزیجات نیز از این مدل استفاده می شود.

انواع روف گاردن

انواع روف گاردن فشرده نیمه فشرده

انواع روف گاردن نیمه فشرده و ترکیبی نیز وجود دارد که ویژگی های مختلفی را شامل می شود. این نوع روف گاردن ها برای محیط زیست مناسب هستند و به صورت نیمه فشرده طراحی شده اند و از نظر هزینه نیز گزینه خوبی محسوب می شود و به طور کلی شرایط به صرفه ای را فراهم می سازد و در لیست مواردی با کمترین هزینه شناسایی می شود.

رشد گیاهان در این نوع روف گاردن ها بر اساس تعداد و نوع گیاهان در نظر گرفته می شود به طوری که بیش از دو مدل قابل کاشت است و می تواند از میزان خسارت ناشی از کاشت اضافی نیز در امان باشد.

انواع روف گاردن با استفاده از فلاور باکس

روف گاردن هایی که با استفاده از فلاور باکس ها طراحی می شوند اغلب نیازی به خاک ندارند. همینطور نیازی به پی ریزی نداشته و گیاه درون فلاور باکس یا جعبه گیاه قرار می گیرد و بر روی پشت بام دیزاین می شود.

همینطور تنوع گیاهی در این مدل از روف گاردن بسیار زیاد است در واقع ریشه ها در خاک بر روی پشت بام قرار نمی گیرد و در داخل گلدان هستند به این ترتیب نیازی نیست که محدودیتی در خصوص روف گاردن های فشرده و نیمه فشرده و ترکیبی ایجاد شود. در طراحی روف گاردن فلاور باکس اغلب امکانات خوبی برای دیزاین مجدد دیده می شود به طوری که هر شش ماه یک بار اجازه تغییر شکل آن وجود دارد.

امکانات انواع روف گاردن

شما می توانید امکاناتی به انواع روف گاردن اضافه کنید. مثلاً شرایط اضافه شدن آلاچیق وجود دارد. آلاچیق ها از نوع چوب پلاست هستند و یک گزینه ایده آل محسوب می شوند به طوری که نسبت به تابش نور خورشید و رطوبت باران و برف بسیار مقاوم هستند.

استفاده از تور سنگ که نام دیگر آن گابیون است به طوری که سبب می شود پشت بامتان مقاومت کافی داشته باشد.

آبنماها از دیگر گزینه هایی هستند که یک محیط طبیعی شکل می دهد و جلوه ای زیباتری دارند مشخص است که این موارد سبب می شود که زیبایی روف گاردن چند برابر شود.

در تعیین هزینه روف گاردن ها نیاز است که مشخصات روف گاردن به طور دقیق مشخص شود. مثلاً پوشش گیاهی روی بام ها، نوع آبیاری مورد استفاده برای بام ها. نورپردازی روف گاردن و زیرسازی انواع روف گاردن نیز اهمیت زیادی دارد. تجهیزات جانبی برای روف گاردن ها نیز موقعیت خاصی دارد. همینطور هزینه ای نز برای نقشه برداری در نظر گرفته می شود که اهمیت زیادی دارد و می تواند مورد حمایت قرار بگیرد.