انواع فلاور باکس ها بر اساس جنس و مدل دسته بندی می شود به طوری که برخی از مدل ها دارای موقعیت مناسب تری هستند و برخی دیگر به واسطه محیط اجرا تعیین موقعیت می شوند. در این مقاله قصد داریم انواع فلاور باکس را از نظر بدنه مورد بررسی کنیم. انواع فلاور باکس ها بر اساس جنس چوبی، بتنی، شیشه ای، فلزی و سنگی دسته بندی می شوند که هر یک می تواند زیبایی خاص مربوط به خود را داشته باشند.

انواع فلاور باکس سنگی

یکی از مدل های سنتی در بین انواع فلاور باکس ها می تواند استفاده از جنس سنگ باشد. فلاور باکس های سنگی اغلب جنبه سنتی و اشرافی به خود گرفته است. به طوری که سنگ ماده ای سنگین در آن است که سبب می شود گلدان به صورت ثابت و فیکس شده در جای خود قرار بگیرد. انواع فلاور باکس های سنگی به صورت ثابت استفاده می شود چون وزن زیادی دارد. در روف گاردن ها از فلاور باکس های سنگی اغلب در برخی از بخش ها استفاده می شود و جنبه عمومی ندارد.

دقت شود در فلاور باکس های سنگی خاصیت تراوشی بسیار کم است و هیچ درز و سوراخی وجود ندارد به این ترتیب مسیر خروج آب می بایست به خوبی تشکیل داده شود مشخص است که این مدل از فلاور باکس ها یک نوع گلدان های دائمی محسوب می شوند و بسیار زیبا هستند و می تواند شرایط مطلوبی ایجاد نماید.

فلاور باکس سنگی

انواع فلاور باکس سفالی

از سال های دور تا به امروز سفال در زندگی ما دیده می شود و در گذشته استفاده از سفال بیشتر برای گلدان ها استفاده می شد. سفال دارای خاصیت تراوشی زیادی است مشخص است که سبب می شود امراض مختلفی در منافذ آن شکل می گیرد که شاید از نظر بهداشت آنطور که باید مورد تایید قرار نگیرد. امروزه کمتر از باکس های سفالی بدون لعاب به عنوان فلاور باکس استفاده می شود. باکس های سفالی در طرح و شکل های سنتی هستند به طوری که اغلب در مدل های مخروطی و کوزه ای و استوانه ای طراحی استفاده می شود.

فلاور باکس سفالی

انواع فلاور باکس بتنی

انواع فلاور باکس های بتنی وجود دارند که از جنس سیمان و میلگرد تهیه شده اند و در آنها از قالب های سنتی نیز استفاده شده است. این باکس ها به روش های صنعتی و نیمه صنعتی طراحی می شود به طوری که ساخت آنها نیاز به دقت بالایی دارد و می بایست قوانین لازم به طور دقیق رعایت شود. انواع فلاور باکس های بتنی دارای وزن بسیار زیادی هستند و به طور کلی از بتن برای تولید آن استفاده شده است. در این مدل از فلاور باکس از توری های مخصوصی در شاسی استفاده شده است که به نسبت مدل های بتنی وزن سنگینی ندارند. در ساخت این فلاور باکس ها نیاز به حوصله و دقت بالایی است و از نظر قیمت از باکس های بتنی گرانتر هستند به طور کلی در ساخت این مدل نیاز به مهندسی بالایی است. در انواع فلاور باکس های بتنی وزن بالا ارزیابی می شود. همینطور سبب می شود که بیشتر در معرض آب قرار بگیرد و میزان دوام و بقای آن زیاد است.

انواع فلاور باکس چوبی

در صورتی که قرار است از انواع فلاور باکس چوبی در روف گاردن استفاده شود می بایست در داخل آنها از یک ظرف ضد رطوبت استفاده شود به این ترتیب امکان آسیب به چوب در این مدل ها کمتر است. به طور کلی استفاده از چوب های مختلف در این فلاور باکس ها سبب می شود که خاصیت زیبایی به خود بگیرد. بهتر است از جنس ساج برمه ای و بلوط و ایروکو در این سبک استفاده شود تا زیبایی آن بیشتر شود. پوسیدگی انواع فلاور باکس چوبی امری اجتناب ناپذیر است به طوری که می تواند موقعیت خوبی را شکل دهد. البته که این مدل ها به واسطه نوع چوبی که در آن استفاده می شود مورد ارزیابی قرار بگیرند.

انواع فلاور باکس فایبرگلاس

در صورتی که در تولید انواع فلاور باکس از رنگ و رزین استفاده شود به آن فایبرگلاس گفته می شود و طرح های مختلفی را شامل می شود. در هر صورت فلاور باکس های فایبرگلاس دارای وزن سبک تری نسبت به بتنی هستند و مقاومت کمتری دارند و در نهایت در برابر شرایط محیط خاص امکان شکستن و ترک خوردن آن بسیار دیده می شود.

انواع فلاور باکس فلزی

باکس های فلزی اغلب از ورق های فلزی تشکیل شده اند به طوری که در آنها از رنگ های کوره ای استفاده شده است و شرایط ضد زنگی دارد. به طور کلی نوع رنگ و سایزی که برای انواع فلاور باکس فلزی در نظر گرفته می شود بسیار متنوع بوده و بر اساس سلیقه مشتری در نظر گرفته می شود. یک مدل دیگر از انواع فلاور باکس ها وجود دارد که به صورت چوبی و فلزی است. مشخص است که شاسی فلزی مخصوصی دارد و در آن از چوب روسی و همینطور ورق های پلی کربنات طبق اندازه های دلخواه استفاده شده است. امنیت فلاور باکس ها بسیار مهم است به طوری که می بایست علاوه بر ایجاد فضای شاداب و زیبا می بایست از نظر امنیت نیز در شرایط خوبی باشد یعنی نباید به سرعت شکسته شده و یا آسیب ببیند و یا پیچ و مهره شدن می بایست به طور دقیق صورت بگیرد مشخص است که امنیت در هر بخش از مسائل پر اهمیتی محسوب می شود و در نهایت می تواند یک رویکرد رونده داشته باشد مشخص است که قالب های سنتی در این زمینه بر اساس روش های صنعتی و غیر صنعتی می بایست نصب و اجرا شود و باید فرق متخصص در این زمینه دخالت داشته باشد.

مقاومت انواع فلاور باکس بسیار مهم است و باید از نظر مقاومت در شرایطی باشد که برخی از بخش های آن بتواند مجزا از بخش های دیگر استفاده شود. عوامل محیطی در این زمینه می تواند بر طول عمر آن بسیار تاثیر بگذارد. مشخص است که طرح بندی هایی که برای فلاور باکس ها در نظر گرفته می شود می تواند توسط طراح با تغییراتی همراه باشد گاه این پدیده سبب می شود که موقعیت دقیق فلاور باکس ارزیابی شود و مشخص است که استفاده سیمان و میلگرد در تهیه برخی از مدل ها دیده می شود که این روزها به نسبت روزهای دیگر کمتر مورد بررسی قرار می گیرد و بیشتر مردم علاقه به مدل های چوبی دارند.