نصب گابیون یک سری نکات و مراحل مهم را در بر می گیرد که نیاز است به دقت بررسی شود. در نصب گابیون نیاز است که تجهیز، مونتاژ و پر کردن گابیون های مش سیک با سنگ به درستی صورت بگیرد و ابعاد و خطوط و اندازه ها توسط مهندس بررسی شود. در این مقاله قرار است نکات مهم در خصوص نصب گابیون و همینطور شرایط خرید مقرون به صرفه آن توضیح داده شود.

مرحله اول نصب گابیون

گابیون ها دارای یک سری الحاقات هستند که قرار است به صورت مکانیکی در یک فضا ساخته شود، مشخص است که در فضا باید امکانات تولید وجود داشته باشد. اغلب واحدهای گابیونی در لایحه های فشرده شده بر اساس وزن تقریبی ارزیابی می شود. ارتفاع آن نیز 2 در 2 و نیم متر است. برای بررسی و مشخص کردن تعداد واحدهای هر گابیون نیاز است که نوع و اندازه آن مشخص باشد. سایز گابیون ها و همینطور تعداد آنها برای هر بسته به واحد تولیدی و استاندارد بستگی دارد. نیاز است که ابعاد و نوع صحیح گابیون ها در محل کارگاه تحویل داده شود. دقت شود که برای نصب گابیون نیاز است که اطمینان حاصل شود که ابعاد صحیح برای سازه های مختلف ارزیابی می شود. شناسایی آسان و بر اساس نوارهای رنگی دقیقاً در موقعیت ها و جهت های مختلف بررسی می شود تعیین اندازه گیری و کدگذاری در این زمینه بسیار مهم است.

اتصال نصب گابیون

عملیات اتصال نصب گابیون

در راستای عملیات اتصال می بایست از سیم های روکش دار و سیم حائل استفاده شود به این ترتیب مراحل سرهم بندی و اتصالات داخلی واحدهای خالی ارزیابی می شود و ایمن سازی برای واحدهای پر از سنگ می بایست به طور دقیق تقویت شود. در این زمینه نیاز است که سیم های توری برای هر قسمت اسمبل شود و سیم های اضافی دیگری نیز استفاده شود تا به هم بستن گابیون ها به طور دقیق صورت بگیرد. همه سیم هایی که روکش دار هستند می بایست از کلاس A باشند. نصب گابیون پوشش داده شده با پی وی سی نیاز به سیم از همان جنس دارد. برای اینکه ظاهر گابیون ها حفظ شود اتصال پنل های جلویی به پنل های پشتی گابیون به طور دقیق صورت بگیرد نیاز به مفتول روکش دار است که به صورت 3 الی 4 میلیمتری بر اساس شرایط استفاده شود.

برای جداسازی و فیلتر کردن در نصب گابیون نیاز است که ژئوتکستایل در زیر گابیون ها استفاده شود بسترهای خاکی در این راستا نیاز است و اطمینان حاصل می شود که نوع صحیح و درجه و مقدار دقیق ژئوتکستایل در این زمینه برای اجرای گابیون نهایی ارزیابی شود. مشخص است که ژئوتکستایل ها دارای درجه های مختلفی هستند و کاربرد متنوعی دارند.

برای نصب گابیون نیاز است که سنگ با کیفیت و به میزان کافی در دسترس باشد به طوری که درجه بندی و مقدار مورد نیاز برای تکمیل کل پروژه در نظر گرفته می شود. سنگ ها می بایست تمیز باشند و نیاز است که به اندازه کافی با دوام باشند. نیاز است که منبع خرد کننده تجاری می بایست ارزیابی شود. به طور کلی درجه بندی سنگ ها می بایست بین 100 تا 200 میلی متر درجه بندی شود. در هر صورت حداقل وزن مخصوص به میزان 2.3 است. نصب گابیون به واسطه درجه مشخصی که دارد ارزیابی شده و پنل های دقیقی را در نظر می گیرد.

نصب گابیون

ابزارهای مورد نیاز نصب گابیون

برای اینکه نصب سیم های حائل درون گابیون ها به خوبی صورت می گیرد نیاز به انبردست ویژه ای است به طوری که سبب می شود اتصالات محکم شوند. مشخص است که این ابزار سبب می شود که به پوشش سیم ها آسیب زده نشود. انبردست ها دارای دندانه هایی هستند که می بایست به سطح صاف برسند. در این راستا استفاده از انبردست آرماتوربندی مناسب نخواهد بود.

ساختن قاب در نصب گابیون

برای نصب گابیون نیاز است که قاب ها به طور دقیق ساخته شود. در این زمینه برای سهولت همترازی ساختار می بایست از دو شکل افقی و عمودی استفاده شود و خطوط و سطح صحیحی ایجاد شود و یک قاب نیاز است که برای ساخت گابیون ها توصیه شود. فریم های جلوتر سبب می شود که تورم گابیون ها به حداقل برسد و روند سنگ ریزی نیز رشد بهتری داشته باشد این روش کلی بر اساس شکل نهایی گابیون بررسی می شود.

سازهای گابیونی می بایست سبز شوند. در واقع آمارها نشان می دهد که اگر کاشت گیاهان و طراحی نرده های چوبی در همان مراحل اولیه طراحی در نظر گرفته شود موفقیت بیشتری خواهد داشت. در واقع سبز کردن سازه نباید پس از ساخت و ساز صورت بگیرد و کاشت مناسب می بایست با شرایط آب و هوایی پروژه سازگار باشد.

آماده سازی فونداسیون در نصب گابیون

فونداسیون هایی که گابیون یا تور سنگ بر روی آن قرار داده می شود باید صاف و هموار باشد و ارتفاع لازم را در نظر بگیرد. پایه های گابیونی نیز می بایست صاف و آزاد باشد و از بی نظمی های سطحی جلوگیری شود. مشخص است که سطح پایه برای نصب گابیون می بایست حداکثر 6 درجه باشد. بر اساس مشخصات مهندسی نیاز است که بار گسترده ای تحمل شود و بارهای نقطه ای در تمام سطوح می بایست به حداقل برسد. در زمان ساخت پایه های فونداسیون بر روی سنگ های اجرایی سطح بتون تراز می بایست به صورت بولت شده ارزیابی شوند.

در نهایت نیاز است که واحدهای گابیونی به طور دقیق قرار داده شود. واحدهای گابیونی می بایست از بسته خارج شوند و بر روی سطح سخت و صاف قرار بگیرند. نیاز است که گابیون ها باز شوند و در نهایت عملیات خم شدگی به طور دقیق صورت بگیرد و شکل اصلی نیز حالت دهی شود. مکان نصب گابیون در شرایط مختلف جغرافیایی ارزیابی می شود و موقعیت نصب اهمیت زیادی دارد. در نهایت باید تست بازبینی به طور دقیق صورت بگیرد به طوری که موقعیت ساخت گابیون ها به واسطه سیاست های مخصوص بررسی می شود. مشخص است که راهنمای نصب گابیون می بایست واقعی تر از حد معمول در نظر گرفته شود.. و در هر شرایط موقعیت دقیق گابیون ها می بایست اندازه گیری و تعیین سطح شود.