ایزولاسیون روف گاردن در واقع همان قیرگونی و ایزوگام سازی روف گاردن محسوب می شود. امروزه از فضای سبز بر روی پشت بام استفاده می شود و در این راستا ایزولاسیون روف گاردن اهمیت زیادی دارد به طوری که سهل انگاری و ساده گرفتن اجرا خسارت سنگینی فراهم می سازد. ایزولاسیون روف گاردن سبب می شود که طول عمر یک روف گاردن بیشتر شود.

ایزولاسیون روف گاردن چیست

دقت کنید که امروزه با توجه به مواد مختلفی که برای آب بندی وجود دارد نمی توان بر روی یک روش مشخص تاکید کرد و این موضوع سبب شده است که عملیات ایزولاسیون روف گاردن با تنوع بالایی همراه باشد. پیش از ایزولاسیون نیاز است که شیب بندی بررسی شود. در واقع وقتی شیب انتخاب شده مناسب باشد سبب می شود که آب موجود در بام تخلیه شود و ریسک ایزولاسیون روف گاردن کاهش یابد.

ایزولاسیون روف گاردن در گذشته به صورت قیرگونی بود و از سنتی ترین روش ها محسوب می شود به طوری که در ابتدا سطح بام توسط ملات مخصوص یک دست می شود و سپس قیر اندود می شود. قیرگونی در مدل های سه لایه استفاده می شود به این معنی که برای هر لایه می بایست از قیر اندود استفاده کرد و این روال برای هر لایه تا سه ساله ادامه دار می شود. در این روش ممکن است حباب های هوا بر اساس قیر داغ وجود داشته باشد و علت استفاده از سه لایه قیرگونی نیز همین است. یکی از قسمت های مهم محل اتصال کف به دیوار جانپناه است به طوری که بیشترین نشتی مربوط به همین بخش است و می بایست به عنوان ماهیچه از آن یاد شود. این بخش در قیرگونی می بایست به طور دقیق قیراندود شود.

دقت کنید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست. تفاوتی که برای قیمت قیر دیده می شود به خاطر کیفیت آن است مشخص است که روش قیرگونی نیز در قیمت نهایی آن تاثیر زیادی دارد.

ایزولاسیون روف گاردن

انواع ایزولاسیون روف گاردن

روش های مختلفی برای ایزولاسیون روف گاردن وجود دارد اما به طور کلی نیاز است که اجرای 5 لایه ایزولاسیون روف گاردن صورت بگیرد و بسیار مهم است.

ایزولاسیون روف گاردن به صورت عایق رطوبتی: این روش بسیار متداول است و در کل دنیا استفاده می شود. در این روش با توجه به اینکه عمر عایق و سهولت اجرا و همینطور هزینه مقرون به صرفه ای ایجاد می شود می تواند روش خوبی باشد. همینطور برای اجرای این لایه نیاز است که دیتیل های معماری ساختمان اجرا شود و ارتفاع مورد نظر از لبه جانپناه اجرا شود. به طور کلی دو لایه ایزوگام در دو جهت عمود بر هم به فاصله زمانی یک روز اجرا می شود.

ایزولاسیون روف گاردن به صورت عایق آنتی روت و ضد ریشه: این روش از ایزولاسیون روف گاردن پس از اجرای لایه رطوبتی استفاده می شود و از لایه ای با نفوذپذیرش بسیار پایین استفاده می شود به صورتی که یک لایه ضد ریشه نیز به کار می رود. لایه به کار رفته در قالب پیش ساخته بوده و در محل مورد نظر با استفاده از غلتک مخصوص و گرم کردن اجرا می شود.

لایه ژئوتکستایل پس از اجرای لایه دوم، نقش محافظ را اجرا می کند. جنس این لایه اغلب پلی استر است و نقش محافظتی بسیار قوی ایجاد می کند به طوری که فرسایش لازم کنترل می شود و فضای لام مسطح سازی می شود و عملیات زهکشی نیز به درستی انجام می شود.

لایه چهارم به عنوان ژئودرین است که برای لایه زهکشی استفاده می شود و به شکل شانه تخم مرغی بوده و برای زهکشی آب و هوادهی به ریشه گیاه صورت می گیرد. آب مورد نیاز ا آبیاری گیاهان وارد این لایه رفته و منافذی که در زیر ان وجود دارد سبب می شود که گذر هوا به طور دقیق صورت بگیرد و در نهایت سبب می شود که پوسیدگی گیاه به حداقل برسد

لایه پنجم مربوط به لایه فیلتر خاک است که آخرین لایه محسوب می شود و مشهور به لایه فلیتر خاک است. این بخش پس از اجرای لایه زهکش استفاده می شود و پیش از اجرای خاک در زمان کاشت اجار می شود. این لایه سبب می شود که عبور و نفوذ شن به داخل لایه زهکش به حداقل برسد.

پس از اینکه لایه های ذکر شده اجرا شد اطمینان از ایزولاسیون روف گاردن صورت می گیرد اما بهتر است تمهیداتی در خصوص رشد گیاهان در این محیط صورت بگیرد به صورتی که با سایر فضاها متفاوت باشد. کاشت گیاهان در این راستا وابسته به خاک سبک و گیاهان بومی منطقه بوده و سبب می شود که نیاز به مراقبت کمتری باشد و همینطور آبدهی کمتری نیز در طول سال صورت می گیرد.

انواع ایزولاسیون روف گاردن

نکات مهم در ایزولاسیون روف گاردن

برای اجرای ایزولاسیون روف گاردن نیاز است شیب بام و جهت و باد مشخص شود. همینطور می بایست وزن روف گاردن نیز مشخص باشد. از سوی دیگر طبقه بندی که برای روف گاردن در نظر گرفته می شود بسیار مهم است و اجرای سیستم نورپردازی در این راستا باید با توجه به هر طبقه صورت بگیرد. سیستم به کار رفته بسیار مهم است بهتر است که شیب بام برای جلوگیری از فرسایش و رانش خاک صورت بگیرد و همینطور جبهه شمالی و جنوبی بام نیز مشخص شود و از سوی دیگر وزن روف گاردن نیز می بایست به طور دقیق مشخص شود و همینطور یک لایه نازک بام سبز نیز می بایست مورد بررسی قرار بگیرد. سیستم اجرایی بام باغ اهمیت زیادی دارد اینکه روش گسترده یا متمرکز استفاده شود بسیار مهم است همینطور ایزولاسیون روف گاردن مدولار نیز دارای شرایط مخصوص به خود است و بهتر است که سیاست های لازم در این راستا به طور دقیق مشخص شود. سیستم گسترده برای ایزولاسیون روف گاردن سبب می شود که نهایت امر به صورت جدی بررسی شود .