معماری پایانه های حمل و نقل هوایی وابسته به نظم است. هرچه نظم به کار برده شده در این موقعیت ارتقا داشته باشد طراحی پلان ها پسترده تر بوده و از اهمیت بیشتری برخوردار است. مشخص است که سیرکولاسیون و عملکرد دقیق می بایست در نظر گرفته شود. لازمه های ضروری در این راستا حائز اهمیت است. شاخص ترین عواملی که سبب می شود طراحی فرودگاه ها به صورت حرفه ای بررسی شود وابسته به امکانات و ظرفیت و خدمات دهی فرودگاه و همینطور شخصیت و حس درونی طراح است. مشخص است که بهترین فرودگاه ها اغلب در ذهن مسافران یک تجربه ای لذت بخش فراهم می سازند. در معماری پایانه های حمل و نقل هوایی نیاز است که محیط های مختلفی کشف شود و فضاهای زیادی برای مشتریان در راستای کشف در نظر گرفته شود. شاخص های بومی و منطقه ای در این معماری باید دقیق باشد و کانسپت های بصری در این زمینه بررسی شود.

مینیمال سازی در معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

یکی از جدیدترین نوع معماری پایانه های حمل و نقل هوایی مربوط به بخش مینیمال سازی است. در معماری استفاده از بخش مینیمال های بسیار اهمیت دارد و هدف اصلی آن کاهش ازدحام در فرودگاه ها بوده به طوری که یک طب حمل و نقلی با نظم بالایی صورت بگیرد. این روش سبب شده است که تقاضا برای مسافرت بیشتر شود. در واقع کاهش ازدحام ارتباط مستقیمی با دنبال نظم دارد و هرچه نظم کار بیشتر باشد موقعیت مینیمال سازی در معماری پایانه های حمل و نقلی متفاوت خواهد بود. توسعه حمل و نقلی کشوری در این زمینه اهمیت دارد. به طور کلی در این راستا نیاز است که بخش بندی های بیشتری صورت بگیرد به طوری که مسافر به بخش مورد نظر خود رجوع نماید و تا زمانی که نیاز به بخش دیگری ندارد درگیر آن نباشد این موضوع سبب می شود که شبکه ریلی پرسرعت در نظر گرفته شود و خدمات قطار محلی نیز یک راستای خوب توسعه اقتصادی باشد اینطور که مشخص است معماری پایانه های حمل و نقل هوایی می بایست به واسطه یک قطب حمل و نقل بررسی شود و فضاسازی در موقعیت خوبی شکل بگیرد به طوری که با رضایت افراد بیشتری همراه باشد.

معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

اصول سنتی در معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

هنوز هم در لوکس ترین پایانه های حمل و نقل هوایی از اصول سنتی کمک گرفته می شود به خصوص اصول سنتی چینی که سبب می شود یک فضای بهم پیوسته بی نظیر شگل بگیرد. طراحی بر اساس این اصول نیاز به بررسی های یکپارچه دارد و در نهایت شرایط مربوط به خروج و ورود و انتقال به سمت حیاط بزرگ از بخش های مهم معماری پایانه های حمل و نقل هوایی محسوب می شود. در این نوع از معماری نیاز است که یک فضای اجتماع چند لایه دقیقاً در مرکز پایانه احداث شود.

شش فرم سیال بر اساس اصول سنتی دیده می شود که از سازه مخصوصی برخوردار است و سبب می شود که نور طبیعی به خوبی هدایت شود. این موضوع در نظر میگیرد که فضای شبکه ای از سقف های خطری نیز فراهم شود. مشخص است که گیت ها به واسطه دهانه های سازه ای بررسی می شود و یک موقعیت عمومی را ایجاد می کنند به طوری که بالاترین درجه انعطاف پذیری برای تغییر شکل مجدد ارزیابی می شود.

طراحی شعاعی معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

در طراحی شعاعی قرار است که به ترمینال فرصت داده شود تا از حداکثر تعداد هواپیما به صورت مستقیم استفاده شود و این در حالی است که حداقل فاصله از مرکز ساختمان در نظر گرفته شود. راحتی فوق العاده ای برای مسافران دیده می شود و موقعیت انعطاف پذیری نیز دقیق و قابل قبول است. در این راستا گیت های مختلفی به واسطه پل های هوایی تشکیل می شود به طوری که سبب می شود اتصال بیشتر شود. ایستگاه های هواپیمایی از محوطه اصلی مرکزی ترمینال آغاز می شود و همه خدمات و امکانات رفاهی را در بر می گیرد. انشعاب در این زمینه بسیار مهم است به صورتی دنبال می شود که فشرده سازی نیز در نظر گرفته شود.

در طراحی شعاعی، قرار است که اتصالات بین گیت ها به حداقل برسد این پیکربندی به صورت شعاعی در نظر گرفته می شود و موقعیت دقیقی برای فضا ایجاد می کند.

آنچه نیاز است در اصول این معماری دقت شود استفاده از بیشترین ظرفیت موجود است در این راستا می بایست از هدر رفت گرما جلوگیری شود و از سوی دیگر سیستم پمپ حرارتی نیز در نظر گرفته می شود. سیستم مدیریت آب بخش مهمی از فضا است به طوری که می بایست از جاری شدن سیل به داخل فرودگاه جلوگیری شود این رویکرد در سال های اخیر اهمیت زیادی داشته است و می تواند یک شانس رشد خوب برای پایانه های فرودگاهی باشد.

معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

ایده های عجیب معماری پایانه های حمل و نقل هوایی

یکی از ایده های بسیار جالب و در عین حال عجیب در دنیای این معماری مربوط به محوطه سازی توسط سقف های موجدار است به طوری که از شیشه های خاصی در این راستا استفاده شده است و سبب می شود که منظره های باز رو به درختان در نظر گرفته شود در این راستا مشخص است که پیشنهاد محوطه سازی به صورت حرفه ای بررسی می شود.

استفاده از دکوراسیون های ارگانیک و طبیعی در راستای معماری هوایی می تواند بسیار جذاب باشد مشخص است که جنس چوب در سقف فرودگاه ها غوغا می کند و یک کانسپت طراحی بی نظیر است و می تواند بر اساس موقعیت دقیق هر بخش طراحی و به کار گرفته شود. ایده های معماری در این راستا باید به فضای درونی بیشتر از بیرونی اهمیت  دهد و بخش مهمی از سیاست های فضای کارآمدی را بررسی کند مشخص است که موقعیت معماری در این زمینه زمینه بررسی های دقیق تری دارد.