دقیقاً زمانی که خانه های ویلایی به آپارتمان تبدیل شدند فکر طراحی تراس سبز ایجاد شد تا انسان با گل و گیاه قهر نکند. رویه طبیعت دوست بودن انسان سبب شد تا رشد طراحی تراس سبز بسیار بیشتر شود به طوری که ایجا محیط سبز بر روی تراس یک دنیای دلنشین ایجاد کرد. مشخص است که این تراس ها برای آپارتمان های کوچک نیز به کار گرفته شد و استفاده از گیاهان مصنوعی و طبیعی به زیبایی آن افزود.

متریال طراحی تراس سبز

یکی از متریال های بسیار جذاب در تراس سبز استفاده از چمن مصنوعی است که هم نگهداری از آن بسیار آسان است و هم طول عمر زیادی دارد به طوری که یک بار استفاده از آن هزینه های اضافی را کاهش می دهد. چمن مخصوص تراس سبز دارای نخ مخصوص و لایه زیرین خاصی است به طوری که از ارتفاع و خمش دقیقی برخوردار است و در نهایت تولید این چمن ها با تکنولوژی روز دنیا همراه بوده است و با سلیقه بسیاری از کاربران همخوانی دارد. شاید سوال کنید چرا باید در کف این تراس از چمن مصنوعی استفاده کنیم؟ اولین دلیل و شاید مهمترین دلیل آن عدم نیاز به زیرسازی باشد. در واقع شما باید کف تراس خود را یک دست کنید، تراس ها اغلب توسط موزاییک یا سرامیک پوشیده شده اند و سطحی لیز دارند به طوری که ظاهر موزاییک برای فضای سبز مناسب نیست. چمن مصنوعی مانند موکت بر روی سطح می نشیند و یک فضای بسیار یکدست ایجاد می کند. از سوی دیگر چمن های مصنوعی حس سبزی و تازگی ایجاد می کنند و یکی از موارد ارزشمند در طراحی تراس سبز هستند.

در صورتی که از چمن طبیعی استفاده شود باید مدام پروسه آبیاری رعایت شود نیاز است که موقعیت چمن از نظر جذب حشرات بررسی شود و همینطور بوی نامطبوع چمن باید تحمل شود. فرض کنید مدتی در خانه نیستید و پس از بازگشت قطعاً با چمن های پوسیده روبرو می شوید از سوی دیگر چمن های مصنوعی سبب می شود که موقعیت دقیق تراس سبز شما به صورت یک دست باشد و در نهایت طرح های متنوعی نیز برای آن وجود دارد.

تراس سبز

مزایا

یکی از بهترین مزیت هایی که برای تراس سبز در نظر گرفته می شود موقعیت اجرای آن در تراس های کوچک است. در گذشته تراس های کوچک به عنوان انباری یا یک محیط بدون استفاده در نظر گرفته می شود اما امروزه یکی از هوشمندانه ترین طراحی های لازم در راستای تراس ها صورت می گیرد. ایجاد فضای سبز زیبا در محیط های کوچک سبب می شود که یک محیط آرامش بخش ایجاد شود. اجرای چمن مصنوعی در کوچک ترین متراژ نیز صورت می گیرد.

اولین مرحله برای ایجاد تراس سبز همانطور که گفته شد استفاده از چمن مصنوعی برای کف است. سپس دیوارها با چوب یا حتی چمن های مصنوعی تزئینی پوشانده می شود و در اطراف آن نیز از فلاورباکس ها استفاده می شود به طوری که در آن گل های طبیعی یا درختچه های خاصی وجود دارد و محیط بسیار سر زنده می شود. همینطور می تواند در صورت داشتن فضای بیشتر از آبنماهای زیبایی استفاده کرد و یا درختچه ها و گل های طبیعی نیز به فضای مصنوعی اضافه کرد. تراس سبز ها در ابعاد و سبک های مختلفی ساخته می شود. استفاده از دو یا چند صندلی پی وی سی مخصوص تراس فضای صمیمی بیشتری ایجاد می کند.

ترکیب و آتش دان قطعاً یک محوطه بی نظیر به شما هدیه می دهد. در فصل های پاییز و زمستان افراد دوست دارند دور از دغدغه باشند و استراحت کنند به این ترتیب یک فضای مطبوع و دلچسب ایجاد می شود. تراس ها در فصل های پاییز و زمستان بدون استفاده باقی می مانند اما اگر یک آتش دان بسیار حرفه ای و ارزان استفاده شود هم محیطی گرم خواهید داشت و هم فضای سبزی بکر و بی نظیر!

در طراحی گاه از مشعل های شومینه ای شکل استفاده می شود و در وسط تراس قرار می گیرد و دارای ارتفاعی تنظیم شونده است. دور تا دور مشعل توسط سنگ ها تزیین می شود و این موضوع ایمنی کار را بیشتر می کند. در این زمینه نیاز به طراح حرفه ای است تا مسیر دود درست و استاندارد در نظر گرفته شود.

طراحی تراس سبز

استفاده از باربیکیو در تراس سبز

یکی از بهترین فواید تراس سبز استفاده از باربیکیو است به طوری که سبب می شود یک محیط پخت و پز نیز صورت بگیرد البته که برای اجرای آن نیاز به تراس های وسیع تری است و باید ایمنی شرایط در این راستا رعایت شود.

دقت شود که اگر در کف تراس سبز خود از چمن مصنوعی استفاده کرده اید در صورتی که زغال یا هر شی بر روی چمن بیفتد فقط همان بخش آب می شود و چیزی به عنوان آتش سوزی رخ نمی دهد و شعله ور نخواهد شد.

از دیگر مزایای که می شود برای تراس سبز متذکر شد قابلیت جابجایی چمن مصنوعی است مخصوصاً برای افرادی که قصد دارند دفتر یا محل کار خود را تغییر دهند و به طبع باید فضای سبز ایجاد شده را نیز منتقل نمایند . چمن های مصنوعی به صورت چسبی بر روی سطح قرار می گیرد و برخی از مدل های آن نیز نصبی هستند که قابلیت جابجایی دارند و در نهایت استفاده از آنها به طور دقیق صورت می گیرد.

معایب

چرا برخی از افراد تراس سبز را قبول ندارند؟ در واقع تراس سبز یک محل جذب حشرات محسوب می شود به طوری که اگر فضای اطراف تراس ها باز باشد در ابتدا حشرات زیادی در داخل تراس سبز دیده می شود از سوی دیگر گاه جنس گیاهان به کار رفته در تراس های سبز به صورتی است که پس از مدتی از کیفیت اولیه خارج می شود و سبب می شود که موقعیت این تراس ها ارزیابی شود مشخص است که وضعیت تراز بودن نیز مهم است و در صورتی که سطح تراز نباشد کیفیت تراس سبز مناسب نخواهد بود.

استفاده از تراس های سبز در منزل سبب افزایش ارزش آپارتمان شده و قیمت نهایی ملک را بیشتر می کند و یک ارزش خوب محسوب می شود.