روف گاردن ها دارای یک سری مزایای عمومی و یک سری مزایای اختصاصی هستند هر یک از این مزایا به واسطه شرایطی که دارد مشخص می شود. بنابراین قصد داریم در این مقاله نگاهی تخصصی تر به مزایای آن ها داشته باشیم و از حیث عمومی و اختصاصی بررسی های لازم را مبذول نماییم.

مزایای عمومی

روف گاردن ها آمده اند تا فضای بلااستفاده منازل دوست نداشتنی باقی نماند. طراحی روف گاردن همسو با تکنولوژی مدرن است و با ارزش های زیباشناسی همخوانی زیادی دارد از سوی دیگر در موقعیت اجتماعی و فرهنگی نیز جایگاه خوبی کسب کرده است و می تواند محیط را پایدار نگه دار و سلامت روانی و جسمی ایجاد کند به طوری که در نهایت کیفیت زندگی بیشتر شود.

شاید برخی از افراد بگویند بام های معمولی قیمت ارزان تری دارد و بهتر است از آنها استفاده شود دقت کنید که هزینه بلند مدتی که برای نگهداری از بام های معمولی می شود به مراتب بسیار بیشتر از روف گاردن است. بام ها اغلب بخش های غیر کاربردی ساختمان هستند به طوری که هیچ اهمیتی به آنها داده نمی شود و همینطور هیچ حرکت پیشگیرانه ای برای بام ها در نظر گرفته نمی شود که خود بسیار مشکلساز است اما وقتی از روف گاردن استفاده شود پروسه نگهداری آن به صورت خود به خود صورت می گیر و نگرانی از این دست وجود ندارد.

زیبایی آن بسیار زیاد است به طوری که برای زندگی و کار موقعیت خوبی محسوب می شود. از سوی دیگر بام سبز ها برای بهبود کیفیت هوا بسیار مناسب هستند و در نواحی پر جمعیت استفاده می شوند. گیاهانی که بام سبزها کاشته می شود سبب می شود که گرد و غبار جذب شود و در نهایت تولید اکسیژن صورت می گیرد.

روف گاردن سبب می شود که در ماه های گرم سال فضای خنک تری ایجاد شود زیرا این سیستم دارای خاصیت تبخیر است و سبب می شود که نمای سبز گسترش داشته باشد.

استفاده از روف گاردن سبب می شود که زیستگاه جانوری گسترش داشته باشد همینطور اثرات گرمایی کاهش می یابد و در نهایت میزان آلودگی هوا نیز کمتر می شود. از سوی دیگر میزان دی اکسید کربن در هوا کاهش می یابد و دمای شهری نیز کنترل می شود این موقعیت سبب می شود که زیباسازی منظر شهری بسیار بیشتر شود.

مزایای اختصاصی

روف گاردن ها سبب افزایش عمر بام می شوند به طوری که یک عایق صوتی نیز محسوب شود و آرامش بی نظیری ایجاد می کند. از سوی دیگر استفاده از بام سبز ها سبب می شود که سیستم های مجاری فاضلاب ها کاهش داشته باشد و انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمانی صورت می گیرد. ظرفیت گرمایی بام ها نیز بیشتر می شود و میزان رطوبت مورد نظر حفظ شود. میزان فتوسنتز گیاهان بیشتر می شود و جذب آب نیز کاهش می یابد. از مهمترین مزایای اختصاصی روف گاردن مربوط به استفاده از فضای بلااستفاده است که سبب می شود یک محیط گرم و صمیمی به منزل شما افزوده شود.

ترویج سلامتی و بهزیستی و همینطور صرفه جویی اقتصادی به طوری که قیمت نهایی آپارتمان بیشتر شود و سود خوبی ایجاد شود از دیگر مزایای روف گاردن محسوب می شود و اعتبار ویژه ای دارد.

مزایای روف گاردن

معایب روف گاردن

وزنی که به ساختمان وارد می شود شامل خاک، وزن گیاهان و همینطور سایر بخش های مربوط به مبلمان و آلاچیق و فلاورباکس ها است که اگر بیش از حد سنگین باشد به محیط آسیب می رساند مشخص است که موقعیت بام سبز ها به واسطه سطح مشخصی ارزیابی شده است. از سوی دیگر در فصل های بارندگی میزان آب جذب شده در خاک بام سبز زیاد است و سبب می شود که رشد گیاهان زیاد باشد و سنگینی ایجاد شده بیش از حد باشد.

روف گاردن ها به منبع تامین آب ساختمان فشار سنگینی وارد می کنند به طوری که اگر هیچ خروجی آبی بر روی سقف ها وجود نداشته باشد نیاز به نصب شیر آب است.

روف گاردن

مقایسه انواع روف گاردن

یک مدل از روف گاردن های گسترده نیز وجود دارد که بر اساس ظرفیت تحمل بار ارزیابی می شود. نگهداری گسترده هزینه کمتری دارد به طوری که بستر کاشت بین 5 الی 15 سانتی متر صورت می گیرد. وزن بام های سبز گسترده سبک است و بار محدود وارد شده به ساختمان کاهش می یابد. در این مدل ها گونه های گیاهی مختلفی نیز وجود دارد و تنوع خوبی را شامل شده است. منافع زیست محیطی در این مدل دیوار سبز ها به طور دقیق بررسی می شود. شیب سی درصدی برای این بخش در نظر گرفته می شود. بر اساس عمق لایه های کاشت نیز در نظر گرفته می شود. فضای دقیق به واسطه موقعیت طراحی بررسی می شود. به طور کلی فضای زیست محیطی در این زمینه بررسی می شود.

روف گاردن های متمرکز یا متراکم اغلب به واسطه محوطه سازی بر روی سطح زمین طراحی می شود. به طور کلی پیاده رو ها و نیمکت ها و همینطور زمین های بازی نیز به بام سبزهای متمرکز اضافه می شود. پوشش گیاهی شامل درختان و درختچه ها است به طوری که سطح زمین قابل کشت است. عمق بستر کاشت بام های متمرکز از 20 الی 60 سانتی متری است به طوری که در حدود 290 الی 370 کیلوگرم به به وزن بام می افزاید. طراحی سازه های روف گاردن به صورتی است که گاه پر هزینه است و گاه از نظر محاسباتی شرایط ارزان تری را در نظر می گیرد.

یک نوع دیگر از روف گاردن نیمه متمرکز وجود دارد که بین سیستم گسترده و متمرکز قرار می گیرد و در این مدل از لایه های زهکشی استفاده می شود.  مشخص است که عمق لایه ها در این مدل ها بین 12 الی 25 سانتی متر است. وزن این بخش بین 120 الی 200 کیلوگرم بر مترمربع است.

در طراحی روف گاردن ها به طور کلی باید میزان هزینه ها ارزیابی شود به طوری که گراس های متنوع و علفی های چند ساله و بوته های خاص را شامل می شود.  نگهداری برای روف گاردن گسترده کم است اما برای مدل های نیمه متمرکز به صورت دوره ای نگهداری می شود و برای گزینه متمرکز فرآیند نگهداری زیاد است.