هدف از ساخت دیوار سبز در واقع دیواری است که مجموعه ای از گیاهان بر روی آن به صورت عمودی نصب شده اند. به عنوان مثال بر روی دیواره داخل یا خارج از منزل گیاهان به صورت طبیعی سبب تصفیه هوا می شوند. روند ساخت دیوار سبز بسیار مهم است به طوری که نگهداری از آن هزینه زیادی ندارد. دیوارهای سبز سبب می شود که فضای شهری سبزتر شود و تکنیک های ساخت آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

گام اول ساخت دیوار سبز

روش های ساخت دیوار سبز زیاد است اما برخی از آنها آسانتر هستند و نیاز به هزینه زیادی ندارند. در ابتدای امر می بایست مکانی مناسب برای جایگذاری دیوار سبز در منزل پیدا شود که هم می تواند در داخل منزل باشد و هم در خارج از منزل نصب شود. شاید در ابتدا بدانید که قرار است دیوار سبز را کجای منزل خود نصب کنید ام نیاز است که موارد مهمی را ارزیابی کنید مثلاً اینکه می بایست میزان تابش نور خورشید به دیوار سبز ارزیابی شود این موضوع در فصل های مختلف سال نیاز به دقت دارد.

پس از مدتی نیاز است که گیاهان تعویض شوند بنابراین بهتر است دیوار سبز در نزدیکی در ورودی باشد تا تعویض گیاه دردسری کمتر داشته باشد.

نیاز به ترازبندی دیوار است و باید مطمئن شوید که سطح دیوار شما صاف است از سوی دیگر می بایست وزن گیاهان در نظر گرفته شود در واقع وزن گیاهان سبب می شود که به دیواره فشار وارد شود. فرض کنید که می خواهید از گیاهان دیوار سبز بیرونی چوبی انتخاب کنید که در فصل زمستان میزان رشد کمتری داشته باشد به این ترتیب در انتخاب نوع گیاه باید دقت ویژه ای صورت بگیرد. از سوی دیگر بهتر است این موضوع ارزیابی شود. که سیستم اجرای دیوار سبز به چه صورتی است.

در واقع برای سیستم ساخت دیوار سبز نیاز است که پردیس های دیواری استفاده شود که نقش جداکننده را دارد در این روش نیازی نیست که سوراخ داخل دیوارها ایجاد شود.

گام دوم ساخت دیوار سبز

قوانین ساخت دیوار سبز مربوط به شرایط خاصی است به طوری که باید فضایی برای دیوار سبز در نظر گرفته شود و اندازه گیری و علامت گذاری بر اساس آن صورت بگیرد در این زمینه نیاز است که در ابتدا اندازه گیری محلی صورت بگیرد و سپس اندازه گیری بر اساس محاسبات باشد. در صورتی که قرار است ساخت دیوار سبز مدولار صورت بگیرد نیاز است که اندازه گیری بسیار دقیق تر باشد و باید نقاطی که قرار است روی شاسی مشخص شود در ابتدا تعیین موقعیت شوند.

ساخت دیوار سبز

ساخت دیوار سبز با استفاده از پالت چوبی

نیاز است که برای ساخت دیوار سبز با پالت چوبی در ابتدا مواد و ابزارهای مورد نیاز را اماده سازی کنید به طوری که در این بخش نیاز است که وسایل خاصی استفاده شود. باکس های چوبی از موارد بسیار زیبا هستند که سبب می شود دیوار سبز شما موقعیت بهتری داشته باشد. ابزارهای مورد نیاز شامل یک پالت چوبی با وزن سبک، مقداری ژئوتکستایل، پلاستیک های متری، قیچی و مقداری چسبی که می بایست در یک موقعیت درست نصب شود.

پالت های چوبی کمی گران هستند اما مدل های دست دوم آن نیز در بازار عرضه می شود. نیاز است که داخل پالت ها با پلاستیک متری پوشانده شود و در نهایت از قیچی برای بریدن گوشه های پالت دیوار سبز استفاده می شود. پلاستیک می بایست با استفاده از منگنه های قشنگی محکم شود و خاکی که داخل آن ریخته می شود می بایست توسط پلاستیک پوشش داده شود. میخ های ریزه به جای منگنه های تفنگی استفاده می شود. از سوی دیگر می بایست مطمئن شوید که اتصالات مناسب برای ساخت دیوار سبز به کار رفته است و باید مقداری حفره ایجاد شود تا تخریب و نشتی دیوار سبز فراهم شود. در صورتی که قصد دارید از این دیوار استفاده کنید باید نشتی در پلاستیک و چوب شما راه پیدا نکند.

در داخل پالت ها از پارچه های مخصوص باغبانی استفاده می شود که اغلب در رنگ های تیره بوده و نقش نگهدارنده را ایفا می کند این پارچه سبب می شود که رطوبت اضافی جذب شود.

ساخت دیوار سبز

محکم سازی در ساخت دیوار سبز

برای ساخت دیوار سبز نیاز به محکم سازی است به طوری که نقش نگهدارنده به طور دقیق ایفا شود. لایه ها باید در موقعیت مناسب خود قرار بگیرند همینطور نیاز است که رطوبت اضافی دیوار سبز نیز جذب شود. پس از آن متریال پلاستیک استفاده می شود و باید برش به میزان کافی صورت بگیرد و به پالت نصب شود این لایه کمک می کند که ساخت دیوار سبز برای حفاظت افراد در نظر گرفته شود و موقعیت رشد گیاهان ارزیابی شود.

نیاز است که باکس ها محکم سازی شوند و قسمت پستی پالت باید بسته شود همینطور یک تکه پارچه باغبانی نیاز است که باید به قسمت پستی پالت ها متصل شود و سپس باید بر روی آن از پلاستیک پوشانده شود. متریال های استفاده شده در پالت باید محکم باشد تا از نشت دیوار سبز به دیوار اصلی جلوگیری صورت بگیرد. در صورتی که نیاز به محکم کاری بیشتر دارید باید بین منگنه ها و میخ ها چسب مناسب به کار ببرید و بخش مناسبی از این دیوار را در بر بگیرید.

در نهایت طرح مورد نظر باید آزمایش شود در صورتی که اشتباه کوچکی وجود داشته باشد سبب نشت خاک و کثیفی به دیواره های پشتی می شود و این موضوع سبب می شود که مجموعه در نهایت رضایت خوبی به همراه نداشته باشد. بهتر است به دیوار سبز خود خاک اضافه کنید و در نهایت میزان ریخت و پاش خاک را در نظر بگیرید. از سوی دیگر خاک گلدان خود را بردارید و در داخل باکس بریزید و به فکر یک کود مناسب باشید. از سوی دیگر بهتر است که ابزارهای مورد استفاده برای ساخت دیوار سبز را ضد عفونی نمایید و در خصوص خلاقیت به کار رفته نیز دقیق تر باشید و از طرح های به روز با هزینه کمتر استفاده کنید. نصب دیوارهای سبز سبب می شود که فضای بلااستفاده منزل شما مورد استفاده دقیقتری قرار بگیرد و یک فضای بی نظیر خواهد بود.