ساخت روف گاردن با تقسیم بندی های مخصوصی همراه است که باید به دقت بررسی شود. دقت کنید که روف گاردن ها دارای لایه های مخصوصی هستند. سطح اول آن پوشش گیاهی است، سپس نوبت به خاک بوده و باید بستر خاک به درستی رعایت شود. پس از آن لایه ژئوتکستایل است و می بایست لایه زهکشی زیر ژئوتکستایل قرار بگیرد. پس از آن لایه عایق یا حفاظتی در نظر گرفته می شود و پس از آن لایه ضد آب ارزیابی می شود و مشخص است که لایه زیرین مربوط به سطح پشت بام است.

پیش نیازهای ساخت روف گاردن

در مرحله اول باید موقعیت دقیق پشت بام بررسی شود و میزان مقاومت پشت بام بررسی شود. در بخش بعدی نیاز است که دسترسی های لازم بررسی شود به طوری که ابزارآلات و امکانات مورد نیاز تهیه شود. وقتی بررسی دقیق صورت گرفت نیاز است که طرح مناسب انتخاب شود بهتر است که با یک متخصص و طراح در این زمینه گفتگو شود و بررسی های لازم در خصوص اجرای روف گاردن صورت بگیرد. گاه برخی از طرح ها شرایط اجرایی بر روی بام شما را ندارند و این موضوع از دید شما پنهان مانده است و سبب می شود که پس از صرف هزینه های زیاد دچار مشکل شوید.

مرحله لایه ضد آب در ساخت روف گاردن

لایه عایق که نام دیگری آن لایه حفاظتی است برای بهبود وضعیت مقاومتی روف گاردن ها نیاز است که از یک سطح مخصوص استفاده شود که در برابر بخار و نوسانات دمایی مقاومت خوبی داشته باشد. از سوی دیگر می بایست میزان استحکام مکانیکی مناسبی نیز در نظر گرفته می شود به طوری که لایه های عایقی به صورت عمده از صفحات پلی استایرن و یا از یونولیت های خاصی در این زمینه ساخته می شود. صفحات پلی یورتان یک گزینه خوب و بسیار مناسب است که به عنوان لایه عایق استفاده می شود و ساختار اتصال خاصی در آن حاکم است که سبب می شود آب از آن گذر کند و به سیستم زهکشی متصل شود.

ساخت روف گاردن

نصب لایه زهکش در ساخت روف گاردن

لایه های زهکشی که در ساخت روف گاردن استفاده می شود برای تخلیه سریع آب لایه های پوشش گیاهی بوده و هدایت آن به سمت سیستم زهکشی صورت می گیرد. وظیفه اصلی لایه زهکش در ساخت روف گاردن جمع آوری مقدار آب اضافی است به طوری که مشکلی برای دیوار سبز یا بام سبز صورت نگیرد.

نصب لایه ژئوتکستایل در ساخت روف گاردن

این بخش که با اسامی مختلفی شناخته می شود در واقع مربوط به فیلتر سازی است به طوری که جدا کننده لایه زهکشی و پوشش گیاهی است و سبب می شود که ذرات ریز به سیستم زهکشی وارد نشود و کارایی سیستم روف گاردن کاهش نداشته باشد. اینطور که مشخص است این لایه سبب می شود که از کاهش سریع آب در بخش پوششی روف گاردن جلوگیری شود.

روف گاردن

لایه پوشش گیاهی در ساخت روف گاردن

لایه آخر مربوط به پوشش گیاهی در خاک است که بر اساس نوع روف گاردن در نظر گرفته می شود و در صورتی که مدل های متمرکز، گسترده یا ترکیبی در نظر گرفته شود ضخامت خاک به کار رفته فرق می کند مشخص است که گاه از بوته های فشرده و درختچه های زیادی استفاده می شود و در نهایت یک پوشش چمن ساده نیز ارزیابی می شود و همه این مراحل به سلیقه فرد و طراح بستگی دارد.

لایه های به کار رفته در این مرحله اجرایی محدود به موارد بالا نمی شود و بر اساس طراحی و بودجه به کار رفته نیاز به لایه های دیگری است و البته که این لایه ها به صورت اضافی نیز طراحی می شود. نیاز به سیستم بخار مخصوص و همینطور سیستم آبیاری است که می بایست به عنوان روکش مناسبی برای جلوگیری از فرسایش صورت بگیرد. بهتر است که به کار بردن لایه ها به طور دقیق صورت بگیرد و کیفیت و عملکرد سیستمی بهتر شود.

انتخاب گیاه مناسب اهمیت زیادی به طوری که می بایست مقاومت گیاه در برابر تابش مستقیم نور خورشید ارزیابی شود همینطور نیاز است که شرایط آب و هوایی ایده آلی برای گیاه صورت بگیرد و تغییرات دمایی نیز در رویکرد 4 فصل بررسی می شود.

نکات مهم

از یاد نبرید که ساخت روف گاردن نیاز به تخصص نسبی دارد و بهتر است مشاوره های لازم در این زمینه صورت بگیرد. مشخص است که رویکرد ساخت روف گاردن به واسطه سطح خاصی که در آن قرار دارد بررسی شود. در بهترین شرایط روف گاردن ها دارای موقعیت اجرای خوبی هستند.

شیب بندی از موضوعات بسیار مهم در ساخت روف گاردن است به طوری که باید فضای ورود آب به زهکش ها در نظر گرفته شود و مسیر آب اضافی نیز معلوم باشد. بهتر است که فرایند ایزولاسیون به طور جدی در نظر گرفته شود در بهترین شرایط نیاز است که لایه های زیری ساختمانی وارد فضای دقیقتری شوند. زیرسازی روف گاردن ها می تواند به صورت لایه ای نیز صورت بگیرد.

از سوی دیگر شرایط برای شبکه بندی نیز باید فراهم شود شبکه بندی سبب می شود تا سطح مورد نظر بالاتر از حد اجرا قرار بگیرد و از آفات مربوط به این بخش جلوگیری شود مشخص است که دسترسی به روف گاردن در صورتی که قوانین رعایت نشده باشد کار ساده ای نخواهد بود.

از یاد نبرید که روف گاردن ها محیطی قابل دسترسی هستند بنابراین امنیت آن باید به درستی حفظ شود و تردد به صورت بی خطر بر روی آن صورت بگیرد از سوی دیگر بهتر است سطح تردد نیز بررسی دقیق تری داشته باشد.

هزینه بر اساس مدلی که انتخاب می کنید و سیاست های ساخت بررسی می شود فضای ورود و ارزیابی شرایط ساخت در این راستا به نوبه خود اهمیت زیادی دارد و می تواند هزینه های اجرایی بسیار ایده آلی را در بر بگیرد.

شرایط مکانی پروژه اولین و مهمترین اصل در ساخت و پرداخت روف گاردن است به طوری که باید از متریال مخصوص استفاده شود.