یکی از زیباترین و رویایی ترین آبنماهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد آبنمای موزیکال است. این سبک از آبنما هر بیننده ای را مسحور خود می کند به طوری که آنچه در طراحی آبنمای موزیکال در روف گاردن مهم است حرکات موزون آب با صورت است به طوری که بتواند هر صدایی را به صورت افکت دار در نظر بگیرد.

طراحی آبنمای موزیکال در روف گاردن

برنامه نویسی پایه برای آبنمای موزیکال در روف گاردن وجود دارد به طوری که سطح برنامه نویسی در این روش مشخص می شود و از سوی دیگر تطبیق دقیقی از نوع موزیکال را در بر می گیرد. یعنی بسیار دیده شده است که از موسیقی های ملایم یا تند استفاده می شود و حتی صدای اذان پخش می شود. مشخص است که تکنولوژی به کار رفته به صورتی است که نیاز به برنامه نویسی جداگانه برای هر موسیقی نخواه بود. تطبیق آب و موسیقی به صورتی انجام می شود که بیننده جذب آن خواهد شد.

ویژگی آبنمای موزیکال در روف گاردن به این صورت است که امکان ترکیب صدها حالت مختلف آب با صدها رنگ و همینطور موسیقی وجود دارد به طوری که این کار هم به شکل اتوماتیک صورت می گیرد و هم در قالب دستی امکان پذیر است. شرایط هم نوایی هوشمند با ضرب و موسیقی و نور نیز دیده می شود به طوری که رقص آب و نور در شرایط خوبی شکل می گیرد. همینطور شرایط برای تنظیم هوشمند الگوی آب بر اساس سرعت و جهت وزش باد نیز در نظر گرفته می شود. این سبک از آبنماها دارای مدل های خطایاب هوشمند هستند به طوری که سبب می شود هزینه های نگهداری تا حد زیادی کاهش پیدا نماید وقتی خطایابی به طور دقیق صورت بگیرد دیگر نیاز به هزینه بالا برای تعویض کل سیستم آبنمای موزیکال در روف گاردن نخواهد بود.

بسیاری از افراد نگران هستند که آبنمای موزیکال در روف گاردن شاید با مشکل برق گرفتگی همراه باشد که این تصور اشتباه است در واقع در این مدل پیش بینی های لازم به منظور حذف خطرات ناشی از برق گرفتگی صورت می گیرد و در اصل این آبنما و معماری به کار رفته در آن به صورتی است که دمای محیط نیز کاهش پیدا می کند. در این مدل از آبنما برای نورپردازی از نازل ها استفاده می شود و پروژکتورهای ضد آب نیز وجود دارد که دارای نمایش مخصوصی هستند.

آبنمای موزیکال

نحوه عملکرد

آبنمای موزیکال در روف گاردن در واقع یک نمایش تئاتری محسوب می شود که در آن عناصر آب و نور و موسیقی به صورت موازی با هم کار می کنند و همینطور برنامه ها و جت های آب توسط کامپیوتر کنترل می شود. در طراحی آبنمای موزیکال در روف گاردن شرایط به صورتی است که نیاز به منبع آب بیشتری است به طوری که جریان آب باید در مسیر و شرایط دقیق خود قرار بگیرد. اختلاف آب منبع و آبنما بر روی سرعت و حرمت آب تاثیر می گذارد. در برخی از مدل های آبنمای موزیکال در روف گاردن از پمپ های الکتریکی استفاده می شود که به چشمه های شهر وصل هستند و توزیع سریعی دارند مشخص است که موقعیت موزیکال در این مدل ها ارزشمند بوده و دارای فضای خوبی است. عملکرد آن به شکلی است که می تواند در شرایط نهایی تاثیر بگذارد.

آبنمای موزیکال :: ابنما هارمونیک موزیکال پارک هفت تیر اندیمشک خوزستان

اجزای آن

اجزای به کار رفته در آبنمای موزیکال در روف گاردن به این صورت است که از نازل های فواره ای شکل در آن استفاده می شود به صورتی که محل خروجی آب دقیق انتخاب شود از سوی دیگر تعداد نازل ها بر اساس طول و ارتفاع آبنمای موزیکال در روف گاردن در نظر گرفته می شود. کیفیت نهایی کار با نوع نازل بسیار مهم است و رابطه مستقیمی در نظر گرفته می شود. در این مجموعه از پمپ های آب خاصی نیز استفاده می شود که به طور کلی مشهور به پمپ های خشک و شناور هستند خروجی و نازل ها توسط پمپ تغذیه می شود و رقص آب بهتر صورت می گیرد. گاه نیاز به یک مبدل فرکانس مخصوص است و باید روند کنترل به صورت دقیق شکل بگیرد. در طراحی آبنمای موزیکال در روف گاردن از جت های آب کنترل شده استفاده می شود اما نیاز به استفاده از پمپ های آب مستقیم نیست. آبنمای موزیکال در روف گاردن از نظر برنامه نویسی پیچیدگی ندارند و این موضوع از ویژگی های مهم آن محسوب می شود.

نور چشمه آبنمای موزیکال در روف گاردن

برخی از مدل های آبنمای موزیکال در روف گاردن دارای سیستم نورپردازی هستند به طوری که از روشنایی های خاصی برای روشنایی آبنما استفاده می شود. همینطور نوع چراغ های شناور به کار رفته در آن نیز اهمیت زیادی دارد و انتخاب بین چراغ های ال پی ای یا رشته سفید یا رنگی و یا استفاده از فیلتر صورت ی گیرد. برخی از چراغ ها امکان سنجش نور را فراهم می سازند و سطح روشنایی را مشخص می کنند. ترکیب جداگانه ای در این زمینه وجود دارد به طوری که هزینه کنترل آن در نظر گرفته می شود. تعداد چراغ های به کار رفته در آبنمای موزیکال در روف گاردن قابل تنظیم هستند و از سیستم کنترل DMX در آن استفاده شده است. مشخص است که نور تزئینی به کار رفته در این دستگاه سبب می شود که فاکتورهای مهمی ارزیابی شود.

لوازم جانبی که برای آبنمای موزیکال در روف گاردن در نظر گرفته می شود بیشتر شامل آنمومتر و همینطور سیستم کنترل سطح است.

در طراحی و اجرای آبنمای موزیکال در روف گاردن از مدل های خاصی استفاده می شود که شرایط رقص تری دی را در نظر می گیرد به طوری که تکنولوژی پیشرفته ای در آن استفاده شده است و می تواند فواره های آب را در مدل های متنوع در نظر بگیرد به طوری که رقص آبی که در ذهن ما تداعی می شود بسیار جذاب به نظر برسد به هر روی این سیستم دارای شرایط بسیار دل انگیزی است و نقش کاربردی در روف گاردن دارد.