ساختار گردش آب در روف گاردن بر اساس مدل روف گاردن مشخص می شود. در صورتی که فرد آپارتمانی زندگی می کند که دارای پشت بام با فضای یک دست و صاف و مناسب است قطعاً به فکر اجرای روف گاردن خواهد بود. به این ترتیب بهترین ایده ایم است که فضای گردش آب در روف گاردن نیز اجرا شود تا طول عمر گیاهان بسیار محدودتر شود.

روش های گردش آب در روف گاردن متفاوت است و بر اساس موقعیت ساختمان مشخص می شود.

اصول سیستم گردش آب در روف گاردن

برای اجرای سیستم گردش آب در روف گاردن نیاز است شرایط مختلف بررسی شود. اولین مورد مربوط به در نظر گرفتن وزن است. در واقع باید بررسی شود که وزن زیاد بر روی سطح کوچک قرار نگیرد حتی اگر از چوب و قاب های پی وی سی نیز استفاده شود باز هم امکان ایجاد مشکلات فراهم می شود. از سوی دیگر نیاز به نگهداری مناسب است به طوری که چکه کردن و ریختن سقف وجود دارد که هزینه زیادی برای تعمیر آن در نظر گرفته می شود.

پس از این بخش نیاز است که سیستم بازیافت بررسی شود. در صورتی که ساختار روف گاردن به طور دقیق اجرا شود سیستم آبیاری بازیافتی می تواند شرایط را بسیار طبیعی دنبال کند. این موضوع سبب می شود که آب باران ذخیره شود و به طور کلی رطوبت کافی در داخل گلدان ها ایجاد شود. سیستم های شروع کننده بخش مهمی از این روش گردش آب در روف گاردن محسوب می شود که می توانید از گل فروشی ها تهیه کنید.

یک نوع دیگر از سیستم گردش آب در روف گاردن وجود دارد که مشهور به سیستم آبیاری قطره ای است و به طور کلی مقدار ثابتی از آب را در نظر می گیرد و سبب می شود که روف گاردن به صورت دوره ای آبیاری شده و از هدر رفت آب جلوگیری شود. به طور کلی در این روش به جای پخش شدن آب نیاز است که رطوبت به آرامی وارد آب شود. سیستم های آبیاری قطره ای بسیار کارآمد هستند و با هزینه های اولیه بالا در نظر گرفته می شود و همینطور نیاز به مراقبت و نگهداری مداومی دارد. دقت شود که این روش برای گیاهان ظریف استفاده می شود به طوری که به گیاه هیچ آسیبی نمی رسد و با هر سطحی از رطوبت خاک نیز سازگاری دارد. به طور کلی مشخص است که موقعیت دقیق این سیستم به واسطه محیط روف گاردن در نظر گرفته می شود.

گردش آب در روف گاردن

گردش آب در روف گاردن به صورت آب پاش خودکار

گردش آب در روف گاردن به صورت آب پاش خودکار روش کارآمدی محسوب نمی شود و شاید آخرین راه حل در نظر گرفته شود. این سیستم توسط دستگاهی کار می کند که آب را با فشار مشخصی به صورت قطره ای خارج می کند و در نهایت میزان تبخیر بسیار بالا است و برای محیط های خشک با هدر رفت آب همراه است و مشکل ساز خواهد بود. البته که قیمت سیستم گردش آب در روف گاردن به صورت آب پاش خودکار بسیار ارزان است و در لیست ساده ترین روش ها قرار می گیرد اما کنترل آب در این روش کار بسیار سختی است.

گردش آب در روف گاردن به صورت آبیاری خانگی

یک سری لوله های نورد وجود دارد که سبب می شود سیستم آبیاری ساده ای ایجاد شود به طوری که در این سیستم از زهکشی به صورت مستقیم استفاده شود و به مخزن بازیافت مرکزی متصل می شود. در این شرایط فشار آبی ایجاد می شود که در نهایت به گیاه منتقل می شود.

دقت شود که متد گردش آب در روف گاردن در زمان آبیاری دخالتی ندارد در واقع شما از هر روشی که استفاده می کنید باید زمانی در نظر بگیرید و طبق زمان تعیین شده روند آبیاری را انجام دهید. یک قاعده خوب در خصوص زمان گردش آب در روف گاردن وجود دارد به این ترتیب که آبیاری از 3 ساعت پس از طلوع خورشید تا ساعت پیش از غروب خورشید نباید باشد این زمان به صورت یک قانون کلی شناخته می شود. بهترین زمان آبیاری عصر اعلام شده است و فرصت جذب رطوبت پیش از تبخیر شدن برای گیاهان فراهم می شود.

گردش آب در روف گاردن

روش های مرسوم

آبیاری در روف گاردن یا به صورت دستی است و یا در قالب های قطره ای صورت می گیرد مشخص است که زمان خاص در این راستا وجود ندارد اما بهتر است که وسط روز صورت نگیرد. در روش آبیاری قطره ای هدر رفت آب وجود ندارد به طور کلی میزان مکش آب در اثر مصرف آب به وسیله گیاه بررسی می شود و از طریق تبخیر و تعرق بر طرف می شود. سیستم قطره ای گردش آب در روف گاردن از نظر اقتصادی شرایط خوبی دارد و می تواند یک انتخاب بسیار عالی باشد اما شاید هزینه اولیه اجرا و نگهداری آن باشد. قطره چکان ها پس از مدتی به دلیلی شور بودن آب دچار گرفتگی می شوند. بخش های مختلفی از آبیاری قطره ای وجود دارد که در این روش آب با فشار زیاد وارد لوله های اصلی و فرعی می شود و همینطور از طریق قطره چکان ها به صورت قطره ای به پای گیاهان چکانده می شود.

در طراحی سیستم قطره ای از وسایل فشار و کنترل مرکزی استفاده می شود که شامل پمپ  شیر نظیم کنده و دستگاه برنامه ریز است. همینطور یک سری لوله های اصلی و نیمه اصلی و فرعی به همراه اتصالات وجود دارد. در نهایت قطره چکان استفاده می شود که به صورت قطرات پشت سر هم به صورت دائم در اختیار گیاه قرار می گیرند و در نهایت قطره چکان ها روی خط و یا در خط قرار گرفته و شرایط تنظیم دارند. مشخص است که مدت طولانی در ساختمان ها شرایط خوبی برای اجرای سیستم قطره ای دیده نمی شد اما امروزه این رویکرد تغییر کرده است و استفاده از این روش به نوبه خود ارزشمند است. فشار سنج ها در این زمینه باید تنظیم و به روز رسانی شوند و مشخص است که نوع فشار سنج نیز بسیار اهمیت دارد و می تواند کنترل خوبی داشته باشد.