چرا نورپردازی در روف گاردن امری ضروری تلقی می شود؟ زندگی در شهرهای بزرگ به دور از طبیعت سبب شد تا فکر طراحی روف گاردن ایجاد شود. امروزه رشد روف گاردن ها به حدی بوده است که فضای پر تنش را از بین می برد. تجهیزات به کار برده شده بر اساس شرایط محیطی در نظر گرفته می شود تا آرامش روحی ایجاد شده بیشتر باشد. در این مقاله قصد داریم در خصوص شیوه نورپردازی در روف گاردن صحبت کنیم.

نورپردازی در روف گاردن

ضرورت نورپردازی

نورپردازی در روف گاردن به صورت حرفه ای شکل می گیرد و نیاز به فرد متخصص است تا بتواند در این زمینه دقت کافی داشته باشد. سیستم های پیشرفته ای در این زمینه وجود دارد که باید بررسی شود. اول از هر چیز این موضوع را جدی بگیریم که نورپردازی در واقع به این معنی است که از فضا در زمان های تاریک نیز استفاده شود. روف گاردن ها یک محیط خوب و صمیمی هستند و افراد به واسطه آن دور هم جمع می شوند. زمان مناسب برای دورهمی ها اغلب ساعت پس از کار است یعنی در طول شب این اتفاق بهتر خواهد افتاد. مشخص است که رویکرد نورپردازی در روف گاردن سبب می شود تا فضا روشن باشد. روف گاردن های تاریک اغلب برای دورهمی مناسب نیستند و تنها جنبه استفاده از آنها در طول روز است این در حالی است که با سیستم نورپردازی در شب نیز شرایط خوبی فراهم می شود. یک موضوع مهم دیگر اینکه افراد به واسطه این کار می توانند از مناظر زیبا دیدن کنند و از فضای سبز خود لذت ببرند. نورپردازی سبب می شود که عناصر موجود شاخص تر نشان داده شوند از سوی دیگر طراحی به شکلی است که می تواند محوطه های بیرونی را نیز شامل شود. در صورتی که روف گاردن شما دارا پله است می توانید از نورپردازی خطی زیر پله ای استفاده کنید و یک راه پله نورانی داشته باشید که بخش زیبایی از روف گاردن را تشکیل می دهد. در خصوص نورهای رنگی استفاده شده باید دو موضوع در نظر گرفته شود اول اینکه سطح مشخصی از نورهای رنگی می بایست برای محیط روف گاردن استفاده شود سپس نیاز است که میزان نور در نظر گرفته شود و از فضای نورپردازی اضافی دوری شود این موضوع بسیار حایز اهمیت است. در صورتی که نورپردازی وارد حریم خصوصی ساختمان های دیگر مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.

نورپردازی در روف گاردن

انواع نورپردازی در روف گاردن

برای نورپردازی شرایط و انواع مختلفی از لامپ ها وجود دارد. مثلاً می توانید از چراغ های پایه دار استفاده کنید که در مسیر های محوطه قرار می گیرد و برای شاخص نشان دادن یک عنصر از آن استفاده می شود.

می توانید از چراغ هایی استفاده کنید که برای ورودی روف گاردن بسیار جالب هستند و اغلب در اطراف سکو ها قرار می گیرد و ساختاری دقیق را تشکیل می دهد.

همینطور چراغ های پله و سکو نیز وجود دارد به طوری که برای ایجاد یک معبر ایمن در پله ها از این چراغ ها استفاده می شود و یک سری چراغ های بولارد نیز وجود دارد که برای جدا کردن فضاهای خاصی از محوطه است اما سبب می شود که سبک خاصی از معماری به طور دقیق ایجاد شود.

چراغ های نورافکن در بهترین شرایط برای شاخص کردن تعدادی از عناصر منظر در فضای باز استفاده می شود مثلاً می توانید به واسطه این مدل چراغ جزئیات معماری استفاده کنید.

در جدیدترین شرایط از چراغ های سمت بالا استفاده می شود. این لامپ ها در زمین فرو می رود و شرایط مینیمالی در این زمینه بسیار زیاد هستند به طوری که از این مدل برای درختان و دیوارها بیشتر استفاده می شود.

در صورتی که از آبنما استفاده شود بهتر است که مدل های خاصی از نورپردازی در روف گاردن در نظر گرفته شود تا آبنما ظاهری زیبا تر به خود بگیرد.

اصول نورپردازی در روف گاردن

اول از هر چیز باید بدانیم که ابعاد نورپردازی متفاوت است و بر اساس محیط پروژه تعیین می شود در واقع این کار یک فضای جدا نشدنی تلقی می شود و موقعیت مهم تاثیر گذاری دارد به طوری که سبب می شود قیمت نهایی خانه نیز بیشتر شود. کارشناسان در این زمینه سعی به طراحی و محاسبات مخصوصی دارند و باید طرح معماری به کار رفته با تعهد همراه باشد. این کار بر اساس اصول شکل می گیرد تا آرامش بصری لازم ایجاد شود مشخص است که حضور در فضا حس آرامش بیشتری را ایجاد می کند به این ترتیب نیاز به نرم افزارهای تخصصی و رعایت اصول اساسی است و باید این موضوع به دقت ارزیابی شده باشد.

اصول آکادمیک نورپردازی نوین سعی می کند اطلاعات دقیق و مشخصی در نظر بگیرد به طوری که افراد به واسطه نوع نورپردازی بتواند سیاست های خاصی را بررسی کند. نورپردازی با نور و تاریکی در محوطه شما بازی می کند و این حس دل انگیزی را فراهم می سازد.

نورپردازی در بام سبز و باغ های خصوصی و محوطه های عمومی باید با رعایت پروتکل های ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی صورت بگیرد.

در گذشته برای نورپردازی در روف گاردن از شعله آتش استفاده می شد و یا از مشعل و یا فانوس های خاصی در این زمینه کمک گرفته می شد. امروزه این شرایط تغییر کرده است و سوخت های جدید جای مدل های قدیمی را گرفته است. عملکرد نورپردازی در بام سبز با مدل های قدیمی فرق داشت به صورتی که از لامپ های هالوژنی و ال ای دی به بهترین نحو استفاده می شد. شاخص کردن بخش های مهم روف گاردن در شب توسط نورپردازی از موارد پر اهمیت محسوب می شود و یک فضای اسرار آمیز را ایجاد می کند به طوری که ایجاد کنتراست در این راستا اهمیت زیادی دارد و سطح خاصی از شرایط را در بر می گیرد.