چوب پلاست یا چوب پلاستیک که نام دیگر آن کامپوزیت چوب پلاستیک است از فیبر چوبی و ترموپلاستیک تهیه شده است و یک متریال عالی برای فضای مختلف منزل محسوب می شود. مشخص است که این مترال به نوبه خود بر اساس برندهای مختلفی تولید و عرضه می شود. در تولید چوب پلاست یک سری مواد افزودنی نیز وجود دارد و به طور کلی بخش چوب و ترموپلاستیک و مواد افزودنی را شامل می شود. دیوارپوش چوب پلاست از محصولات بسیار ارزشمند در این گروه بوده و دارای مشخصه های خاصی در روف گاردن است.

اجزای تشکیل دهنده دیوارپوش چوب پلاست

بخش چوب دیوارپوش چوب پلاست یکی از بخش های مهم محسوب می شود و شامل پدر خاک اره و فیبر چوب بوده و یک سری افزودنی ها نیز در آن استفاده می شود. همینطور ترموپلاستیک ها بر اساس مواد نو و بازیافتی پلاستیکی استفاده می شود که اغلب شامل پلی اتیلن ها و موادی مانند پلی پروپیلن ها هستند و در این محصولات از مدل های متداول این محصول استفاده می شود.

مواد افزودنی به کار رفته در دیوارپوش چوب پلاست اغلب شامل عوامل رنگ دهنده و سفت کننده بوده و از تثبیت کننده های یو وی نیز در آن استفاده شده است. از سوی دیگر در آن فوم کننده و روان کننده ها نیز وابسته به محصولات نهایی دیده می شود.

سازگاری دیوارپوش چوب پلاست با محیط زیست

استفاده از دیوارپوش چوب پلاست در روف گاردن بسیار دیده می شود و یکی از بخش های مهم آن سازگاری بین جنس چوب پلاست با محیط زیست است. دیوارپوش از نوع چوب پلاست از محصولات پسماندی و همینطور محصولات صد در صدر قابل بازیافت که خود شامل چوب و دور ریز چوب و پسماندهای کشاورزی و پلاستیکی هستند تشکیل شده است. این محصول یک دوستدار محیط زیست محسوب می شود و تمام موارد ورودی مورد استفاده قرار می گیرد و در نهایت پسماندی به جای گذاشته نمی شود. تنه نکته منفی که در خصوص دیوارپوش از نوع چوب پلاست دیده می شود تولید آلاینده هایی است که شاید برای محیط کمی مشکل ایجاد نماید مثلاً کربن دی اکسید در این زمینه اهمیت زیادی دارد. فیلتر کردن آلاینده های خروجی تا حد زیادی در این راستا دیده می شود.

طراحی دیوارپوش چوب پلاست به صورتی است که بر خلاف موادی مثلا پلای وود و ام دی اف و اچ پی ال نیازی به محافظت از سطح ندارد و در این زمینه هزینه های پوشش سطح دیوارپوش از نوع چوب پلاست و همینطور صرف زمان در این راستا وجود ندارد.

مقاومت دیوارپوش چوب پلاست در برابر آتش سوزی

در روف گاردن ها می بایست از دیوار پوش هایی استفاده شود که عایق خوبی در مقابل دمای زیاد و گاه آتش سوزی باشند این موضوع در خصوص دیوارپوش چوب پلاست به طور دقیق فراهم شده است. دقت شود که تمامی محصولات چوب پلاست به خودی خود ضد حریق نیستند اما از نظر کیفیت به صورتی هستند که خاصیت ضد حریق دارند به طوری که از تشدید آتش جلوگیری می شود. بخش قابل توجهی از دیوارپوش از نوع چوب پلاست از پلاستیک ساخته شده است و به صورت طبیعی میل به اتش سوزی تا حدی وجود دارد اما یک سری مواد افزودنی در آن تعریف شده است که به نوبه خود یک عایق حرارتی محسوب می شود.

دیوارپوش چوب پلاست

مزایا

مقاومت دیوارپوش چوب پلاست در برابر رطوبت بسیار زیاد است، از سوی دیگر این محصول در برابر قارچ و کپک نیز شرایط خوبی دارد. به طور کلی مقاومت دیوارپوش چوب پلاست در برابر ترک خوردگی نیاز زیاد است. مشخص است که میزان استحکام این جنس در برابر موریانه و حشرات زیاد است. چوب پلاست دوستدار محیط زیست است و ایمنی زیادی را شامل می شود. از سوی دیگر این محصولات قابلیت بازیابی و بازیافت بالایی دارد و شستشوی آن با مواد شوینده نیز صورت می گیرد.

میزان مقاومت در برابر خط و خش نیز بالا است و همینطور در برابر آتش سوزی نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. از سوی دیگر دیوارپوش از نوع چوب پلاست در برابر لغزش ها نیز گزینه خوبی محسوب می شود و مقاومت در برابر اشعه یو وی نیز تا حد زیادی مشخص است.

سازگاری بر اساس شرایط آب و هوایی مختلف صورت می گیرد از سوی دیگر نیازی به پوشش رنگ ندارد و عمر مفیدی به میزان سی سال را شامل می شود.

دقت شود که هر نوع دیوارپوش چوب پلاست موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و این موضوع بر اساس آیتم های مختلفی ارزیابی می شود.

دیوارپوش از نوع چوب پلاست

معایب

حقیقت این است که دیوارپوش چوب پلاست از چوب خالص تولید نشده است و آن حسی که چوب منتقل می سازد آنطور که باید دیده نمی شود. رگه های طبیعی در چوب در چوب پلاستیک یافت نمی شود و آنطور که باید طبیعی جلوه داده نمی شود.

خواص فیزیکی و مکانیکی چوب پلاست

ساختار ذاتی چوب پلاست به صورتی است که میزان جذب آب در آن بسیار کم است این موضوع در معرض محیط های آبی قرار می گیرد و به طور کلی بادکردگی خاصی را شامل می شود. خاصیتی که از دیوارپوش چوب پلاست دیده می شود در محیط هایی که در معرض رطوبت هستند بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر مقاومت برشی نیز به میزان 277 مگاپاسکال است. مقاومت خمشی به طور کلی در حدود 40 مگاپاسکال است. به طور کلی این محصولات در مقاومت خوبی استفاده می شود و مقاومت خزشی خوبی نمایش داده می شود. از سوی دیگر مواد جفت کننده ای نیز در طی ساخت آن استفاده می شود به طوری که میزان ترک خوردگی به حداقل برسد. دیوارپوش چوب پلاست در روف گاردن ها می بایست دارای موقعیت اجرای خوبی باشند.

میزان الاستیسیته در دیوارپوش چوب پلاست بسیار پایین است و به میزان یک دهم چوب است. انعطاف بالایی در این راستا دیده می شود و درصد بالای پلاستیک را در درون پلاست در نظر می گیرد. مقاومت تنشی در دیوارپوش چوب پلاست نیز مشخص است و متریال ایده آل در این راستا دیده می شود.

دیوارپوش چوب پلاست در اماکن و فضاهای مختلفی استفاده می شود و برای رستوران ها و کافی شاپ ها و مراکز تجاری استفاده می شود. متریال های مقاومی که در این زمینه دیده می شود قابلیت اجرا دارند.