اگر به روف گاردن سیستم گسترده extensive دقت شود خبری از گل های از پیش طراحی شده نیست. نما در قالب از پیش ساخته شده وجود ندارد. همه مراحل سخت بر اساس مدل بام تعیین می شود. گل و گیاهان بر روی یک سطح روی بام کاشته می شوند و این سبک بی نظیر مورد علاقه اروپاییان است. مهم ترین هدف طراحی روف گاردن سیستم گسترده extensive این است که محیطی زیبا و بزرگ ایجاد می کند به طوری که برای مناطق تجاری و مسکونی گزینه خوبی خواهد بود.

اصول طراحی روف گاردن سیستم گسترده extensive

در طراحی نیاز است که موقعیت دقیق بام بررسی شود. در واقع باید صاحب بام در این راستا دقت داشته باشد زیرا تغییر کاربری بام ها کار بسیار سختی است. برای طراحی روف گاردن سیستم گسترده extensive نیاز به یک منبع تولید اکسیژن خوب است و باید تصفیه هوا صورت بگیرد.

در طراحی این روف گاردن تنها از یک یا دو گیاه استفاده می شود. عمق محیط کاشت در این سبک خیلی پایین است به طوری که از چمن های مدل نروژی استفاده می شود که روی محیط مسطح قرار داشته و سطح صاف یا شیبداری دارد.

عمق روف گاردن سیستم گسترده به میزان 40 الی 100 میلی متر در نظر گرفته شده است و مشخص است که بار نهایی برای این نوع بام بسیار مهم بوده و بین 50 الی 100 کیلوگرم برای هر متر مربع در نظر گرفته می شود.

کاربرد روف گاردن سیستم گسترده در شرایطی است که ظرفیت تحمل بار پایینی دیده می شود و شرایط کمی دشوار است.

برای اجرای روف گاردن سیستم گسترده نیاز است که حداقل تاسیسات استفاده شود در این صورت هزینه تمام شده برای نگهداری محصول ارزان خواهد بود. بستر مناسب برای این سبک از روف گاردن ها بین 5 الی 15 سانتی متر است. این محصول سبک بوده و بار محدودی به ساختمان وارد می کند و این موضوع سبب می شود که اصلاح ساختار ساختمان به حداقل برسد.

این مدل می تواند برای بام های مسطح و شیبدار تا شیب سی درصدی پیاده شود و میزان آبیاری مورد نیاز برای آن بسیار کم است.

روف گاردن سیستم گسترده extensive

ساختار روف گاردن سیستم گسترده extensive

عمیق لایه کاشت برای روف گاردن سیستم گسترده extensive محدود است و به طور کلی به مدلی مشهور است که شامل پوشش گیاهی چمن مانند بدون ریشه طولانی می شود. مثلاً در این مدل از روف گاردن ها گیاهان علفی دائمی نیز وجود دارد به طوری که ریشه های کوتاهی داشته و در برابر خشکسالی بسیار مقاوم هستند در نهایت مراقبت کمتری نیاز دارند. وزن بام به واسطه اجرای روف گاردن سیستم گسترده extensive در حدود 70 الی 170 کیلوگرم بیشتر می شود. این مدل برای کاشت درختچه و گیاهان حجیم گزینه خوبی محسوب نمی شود از سوی دیگر منافع زیست محیطی آن مناسب نیست. تقسیم وزن و کاهش آن در این نوع روف گاردن از موارد مهم محسوب می شود.

روف گاردن سیستم گسترده

نکات مهم پیش از اجرا

در ابتدای امر می بایست استحکام ساختمان و بام مورد نظر بررسی شود. نیاز است که تقسیم بار ساختمان به طور دقیق صورت بگیرد از سوی دیگر می بایست محل تاسیسات مربوط به آنتن و کولر و … بررسی شود. موارد مربوط به زهکشی در بام ساختمان بسیار مهم است و در حین اجرا و پس از آن نباید مشکلی ایجاد شود. محدودیت وزن که در اجرای بام سبز وجود دارد گاه انتخاب نوع مصالح را مورد ارزیابی قرار می گیرد در نتیجه هر نوع مصالحی که در این طراحی استفاده می شود باید با دقت باشد.

مراحل اجرای روف گاردن سیستم گسترده extensive با ایجاد بستر دقیق صورت می گیرد به طوری که بام از نظر رطوبت عایق شود. پس از اجرای زیر سازی نیاز است که تست آب صورت بگیرد در واقع باید عایق بودن بام مشخص شود که موضوع بسیار مهمی است و شرایط مخصوص به خود را در نظر می گیرد.

فشار حاصل از روف گاردن سیستم گسترده extensive

طراحی به صورتی است که کمترین میزان فشار به بام وارد شود از این رو پوشش گیاهی وارد شده تنوع کمی دارد. فضای کار شده از نظر ضخامت و ارتفاع نیز کم است. این سبک برای ساختمان های قدیمی استفاده می شود. از سوی دیگر از چمن مصنوعی و قلوه سنگ های سبک و یا خرده سنگ های رنگی نیز در این سبک استفاده می شود. این مدل یک فضای مشابه با پارک ایجاد می کند.

مشخص است که استفاده از آبنما و آلاچیق و باربیکیو در این سبک مشکلساز است و وزن زیادی ایجاد می کند از طرفی کاشت گیاهان در همه سطوح سبب می شود که ریشه های ضخیمی ایجاد شود. اجرای روف گاردن سیستم گسترده extensive توسط طراح به صورتی است که می تواند موقعیت دقیق بخش را در نظر بگیرد.

ایزوله شدن محیط و استفاده از لایه های آنتی روت بسیار مهم است و بهتر است که روند زهکشی به صورتی باشد که ضایعات مشکلی ایجاد نکنند.

هماهنگی های لازم در خصوص اجرای روف گاردن سیستم گسترده extensive نیاز به متخصص دارد مثلاً نوع پنل بندی آن باید با محیط بام سازگار باشد در هر صورت نیاز است که فرآیند آبیاری به خوبی صورت بگیرد و مشکلی وجود نداشته باشد بهتر است که طراحی در موقعیتی باشد که افراد خدمات وارد شده به آن را بررسی کرده باشند.  گستردگی و یکپارچگی روف گاردن سیستم گسترده extensive به صورتی است که می تواند در بهترین شرایط مورد استفاده قرار بگیرد.

قیمت روف گاردن سیستم گسترده extensive به نسبت موارد دیگر چندان بالا نیست زیرا نیاز به زیرسازی قوی ندارد از طرفی گیاهان گران قیمت شرایط پرورش در این محیط را ندارند و نیاز است که برای پشت بام فضای تنفس در نظر گرفته شود. این سبک از روف گاردن به واسطه چمن مصنوعی به بهترین نحو اجرا می شود.

فلاورباکس های روف گاردن سیستم گسترده extensive باید از نظر وزن سبک باشند و قابلیت جابجایی برای تقسیم بار در هر بخش را داشته باشند و این قانون برای همه بام ها الزامی است.