وزش باد در طراحی روف گاردن از قوانین و شرایط مهمی برخوردار است که می بایست رعایت شود به خصوص اگر در شهری زندگی می کنید که بادخیز است این قوانین نیاز به دقت بیشتری دارد. باد یکی از مشکلات اساسی و مشترک برای انواع مدل های روف گاردن است. بسیاری از گیاهان تحمل باد را دارند اما برخی از آنها نیز در برابر وزش باد شدید تاب نیاورده و خسارت ایجاد می کنند.

وزش باد در طراحی روف گاردن از نظر زاویه

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که بسیاری از گیاهان در برابر باد دوام خوبی دارند اما در صورتی که پوشش گیاهی نوپا باشد زاویه باد سبب شکستگی ساقه می شود این موضوع برای برخی دیگر از گیاهانی که دارای ساقه نازک تر هستند نیز دیده می شود برای اینکه وزش باد در طراحی روف گاردن از نظر زاویه دردسر ایجاد نکند می بایست دو روش را انتخاب کنید. روش اول می گوید که به طور دقیق و توسط مهندس مربوطه زاویه باد منطقه خود را بشناسید که این روش چندان منطقی به نظر نمی رسد زیرا کسی خبر ثابتی از زاویه وزش باد در روف گاردن ندارد. روش دوم انتخاب سایه بان بادشکن است. این سایه بان ها اغلب به صورت از پیش ساخته شده در اختیار شما قرار می گیرد و دارای پارتیشن های مخصوصی هستند و سقف سایه بان به صورتی است که زاویه باد را می شکند. سایه بان ها اغلب از نظر وزن استاندارد هستند و سبب می شود که با شرایط کلی طراحی روف گاردن سازگار باشند. دقت کنید که نصب سایه بان ها می بایست توسط شخص مربوطه صورت بگیرد و در بهترین شرایط سایبان ها دارای موقعیت نصب خوبی هستند از سوی دیگر مدل های طرح دار افقی و سازه های چادری نیز وجود دارد که می تواند نقش سایه بان را ایفا کند و از نظر هزینه نیز مناسب تر هستند اما سایبان های چادری برای وزش نسیم های ملایم هستند و می توانند یک ایده خوب و قابل قبول باشند. از یاد نبرید که سایه بان تنها زاویه باد را می شکند و نقش دیگری ندارد بنابراین اگر وزش باد زیاد باشد و قدرت بالایی داشته باشد انتخاب سایه بان چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

طراحی روف گاردن

وزش باد در طراحی روف گاردن از نظر شدت

یک سری قوانین در این بخش گفته می شود که بهتر است رعایت کنید. اول از هر چیز بدانید که استفاده بیش از حد از اقلام شیشه ای در روف گاردن بجز دردسر برای شما چیزی نخواهد داشت. شیشه جنسی بسیار شکننده و آسیب رسان است مشخص است که شیشه تحمل فشار زیاد را ندارد و در این زمینه لازم است. مشخص است که وزش باد در طراحی روف گاردن ها به خصوص روف گاردن هایی که دارای گلدان های شیشه ای هستند اهمیت زیادی دارد. شیشه ها نباید در معرض باد قرار بگیرند و یا می بایست چند سوراخ کوچک بر روی آن تشکیل شود تا بتواند نیروی آشفته باد را بشکند. این موضوع بسیار مهم است و در نهایت بهتر است که مسیر قرار گیری شیشه ها جلوی باد نباشد. از سوی دیگر شدت باد در ابتدا بر روی اقلامی که به صورت عمودی نصب شده اند تأثیر می گذارد. مشخص است که این اقلام باید نصب خوبی داشته باشند و یا بهتر است که در زاویه وزش باد قرار نگیرند.

جلوگیری از وزش باد در طراحی روف گاردن

در صورتی که فکر می کنید منطقه ای بادخیز دارید و از طرفی دوست دارید روف گاردن بر روی بام خود داشته باشید باید حصار بندی را انتخاب کنید. حصارها در واقع بادشکن های بسیار قوی هستند. هر حصار در بخش مخصوص خود قرار می گیرد و سبب می شود که فشار باد به حداقل برسد. شاید استفاده از حصار در روف گاردن از زیبایی آن بکاهد اما مشخص است که طرح و سبک به کار رفته نیز تاثیر خواهد داشت. حصارها در مدل های مختلف طراحی می شوند به طوری که برخی از آنها متحرک هستند و وزش باد را مختل می سازند. اینطور که مشخص است استفاده از طرح های ساده و خطی موقعیت حصارها را تغییر خواهد داد. مصالح مدرن نیز وجود دارد که برای جلوگیری از وزش باد استفاده می شود.

سیم کشی و کابل های رو کار در روف گاردن نباید در جهت وزش باد قرار بگیرد زیرا با اصابت دو کابل برق به هم خطر آتش سوزی و برق گرفتگی بسیار زیاد است و قطعاً همه اعضای خانواده را درگیر می کند. یک موضوع مهم دیگر در خصوص وزش باد این است که هر بخش از روف گاردن به صورت جداگانه و با ارزیابی موقعیت جغرافیایی در نظر گرفته می شود. مثلاً برخی از بخش ها در معرض باد نیستند به این ترتیب بهتر است بیشترین تمرکز خود را بر روی موقعیت بادخیز روف گاردن قرار دهید. طراحی روف گاردن ها نیاز به هماهنگی دارد.

بادهایی که با بارش باران همراه هستند آسیب کمتری می رسانند چون بخشی از شدت باد توسط باران از بین رفته است. نحوه چیدمان فلاور باکس ها و همینطور در نظر گرفتن زاویه وزش باد در طراحی روف گاردن بسیار مهم است میز و نیمکت ها و سایز بخش هایی که در روف گاردن وجود دارند باید در زاویه ای قرار بگیرند که در صورت وزش باد شدید دچار آسیب نشوند.

نورپردازی در طراحی روف گاردن نیز باید با موقعیت وزش باد صورت بگیرد بادهایی که به سیم های لامپ وزیده می شود اغلب مشکل ایجاد می کنند، نورپردازی های بی هدف باید کنار گذاشته شود چون هم از نظر هزینه گران هستند و هم بدون برنامه ریزی سبب می شود که پیچیدگی در روف گاردن ایجاد شود. بهتر است در انتخاب لوازم جانبی در روف گاردن ها دقت لازم صورت بگیرد هر وسیله جانبی که استفاده می شود باید کاربرد خاصی داشته باشد و موقعیت آن نیز محکم کاری شده باشد.

مشکلات وزش باد در طراحی روف گاردن را جدی بگیرید به خصوص برای روف گاردن های گسترده که در راستای وزش باد اغلب دچار مشکل می شوند و خطر شکستگی تنه درختان را به همراه دارد.

طراحی روف گاردن