بام سبز ها بر روی سقف خانه کشیده می شود و پوشش گیاهی خاصی است به طوری که زیبایی بی نظیری ایجاد می شود. روف گاردن بر روی پشت بام و تراس گاه کمی پیچیده است اما داشتن اطلاعات مهم در این زمینه سبب می شود نتیجه کار بهتر شود. به طور کلی جزئیات اجرای روف گاردن بر اساس هزینه بام سبز ارزیابی می شود و شرایط متفاوتی را در نظر می گیرد.

مهمترین مراحل اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن به 5 دسته کلی تقسیم می شود. ساختار سقف اولین لایه است و مهمترین بخش نیز محسوب می شود. پس از لایه سقف نوبت به لایه محافظت می رسد که بر اساس نوع و مدل روف گاردن تنوع زیادی دارد. در بخش سوم لایه زهکش وجود دارد و پس از آن محیط کشت ارزیابی می شود و در نهایت نوبت به لایه پوشش گیاهی می رسد.

در بخش اول مربوط به ساختار سقف، نیاز است بخش های مختلف سقف بررسی شود، هر بخش از دیگری جداسازی شده و از نظر استحکام بررسی شود همینطور نیاز است که ابعاد سقف نیز بررسی شود. این لایه قطعاً باید توسط مهندس بررسی شود در غیر این صورت بستر کار ایمن نخواهد بود.

لایه محافظت قرار است از بام شما در برابر هر نوع نشتی محافظت نماید. این لایه سبب می شود که نفوذ آب به سطح داخلی به حداقل برسد. لایه محافظت باریکه ای از بتن سبک است و به صورت عایقی محکم طراحی می شود به طوری که از ورقه های ضخیم پلاستیکی یا مسی استفاده می شود که اغلب در مدل های ترکیبی طراحی شده اند. ویژگی های طراحی و کاربرد بام سبز به طور کلی بسیار مهم هستند. همه سیستم های بام سبز نیاز به لایه محافظ ندارند و لایه ای با عنوان لایه مانع ریشه وجود دارد که به جای لایه محافظت استفاده شده و کارایی خوبی دارد.

لایه مانع ریشه سبب می شود که ریشه به بخش عایق کاری نفوذ نداشته باشد و به این فشار آسیبی وارد نکند و سقف در شرایط خوبی قرار بگیرد. این لایه از یک پوسته پلی اتیلن خاص تشکیل شده است و در اغلب پروژه های عمومی که بار سقف زیادی دارند گزینه خوبی محسوب می شود. در صورتی که پوشش گیاهی کاشته شده به صورت عمیق با ریشه های تهاجمی باشد نیاز به لایه مانع ریشه خواهید داشت.

لایه دیگری با عنوان لایه صافی وجود دارد که در واقع یک فیلتر محسوب می شود که ر بین محیط کشت و لایه زهکش قرار می گیرد به طوری که رطوبت از ریشه ها دور می شود و گندیدگی ریشه به حداقل می رسد. این لایه قرار است از ریشه ها محافظ کند.

روف گاردن چیست؟

لایه زهکش

لایه زهکش بین محیط کاشت و لایه محافظت قرار می گیرد. این لایه سبب می شود که آب بتواند از هر جای بام سبز به سیستم زهکش وصل شود. در این لایه همیشه مقدار آب اضافی وجود دارد که به طور مشخصی تخلیه می شود. بهتر است در انتخاب لایه زهکش دقت ویژه ای صورت بگیرد به طوری که از بیشینه جریان آب اطلاعات کسب شود. لایه زهکش به کار رفته برای این مدل از بام سبز به طوری که یک حصیر زهکش پلاستیکی موجدار در نظر می گیرد.

محیط کشت در اجرای روف گاردن مهم است محیطی که قرار است الزامات سازه ای در آن وزن کمی داشته باشد. مشخص است که محیط کشت به طور کلی بر اساس شرایط خاک معمولی ارزیابی می شود و سبک بودن وزن کار بسیار مشخص است. محیط پروژه در این زمینه در حالت مرطوب بررسی شود.

لایه پوشش گیاهی در اجرای روف گاردن اهمیت زیادی دارد و شرایط خشک و خشن پشت بام از بین می رود و گیاهانی با عمق مناسب انتخاب می شود به طوری که شرایط کم آبی و هوای سرد و گرم در این راستا ارزیابی می شود. طرح نهایی توسط طراح مشخص می شود و در این زمینه شرایط اقلیمی و طراحی سازه ارزیابی خواهد داشت.

اجرای روف گاردن

بررسی بارهای زنده و مرده اجرای روف گاردن

برای اجرای روف گاردن نیاز است که سازه ساختمان در نظر گرفته شود و بر اساس ظرفیت بام سنجیده می شود به طور کلی سازه یک ساختمان بر اساس بارهای وارده به آن مشخص می شود که بار مرده و زنده دو تقسیم مهم از ظرفیت سازه ساختمان محسوب می شود. بارهای مرده شامل وزن سازه، وزن دیوارها و سقف و کف است و بار زنده شامل موقعیت ساختمان ، مبلمان و تجهیزات مکانیکی است. طراحی برای روف گاردن و متریال می بایست بر اساس شرایط تغییر بررسی شود. متریال اجزای این نوع ساختمان به صورتی است که بار وارده به سازه را تغییر می دهد بهتر است که پیش از طراحی و اجرای روف گاردن ظرفیت سازه ساختمان بر اساس توان سازه مشخص شود.

دسترسی بام موقعیت مهم دیگر است به طوری که می بایست دسترسی به سطح بام بسیار تاثیرگذار باشد و طراحی و هزینه اجرای روف گاردن در این زمینه بررسی می شود. به هر حال نیاز است که مصالح و تجهیزات از طریق پله وارد پشت بام شود و اگر دسترسی سخت باشد مسیر تردد خود با هزینه های اضافی همراه است در ساختمان های بلند نیاز است که ضوابط شهرداری و آتش نشانی برای بررسی خروجی های متعدد بررسی شود همینطور سیستم روشنایی و اعلام حریق نیز بررسی می شود.

تاسیسات برقی و مکانیکی برای روف گاردن ها بخش مهمی از اجرا هستند و برای اجرای آبرسانی و نورپردازی نیاز است که بستری دقیق ایجاد شود. پس از اجرای بوبه نیاز است که شرایط مقاومت برای لوله ها در برابر ضربه ها بررسی شود و پوشاننده بتنی بر روی لوله ها در نظر گرفته شود. عایق رطوبتی و نصب کفپوش برای روف گاردن نیز محسوب می شود و باید سایر تاسیسات سیم کشی و سینک و چراغ و … نیز اجرا شود این موضوع بسیار مهم بوده و می تواند به شکل ایده آل بررسی شود.

از یاد نبرید که بارهای زنده و مرده در محاسبه محیط اجرای روف گاردن بسیار اهمیت دارد و بهتر است که در ابتدا محاسبات دقیق در نظر گرفته شود.