در طراحی روف گاردن دقت ویژه ای داشته باشید. از همان ابتدا پس از اینکه نقشه اولیه انتخاب شد می بایست بار ایجاد شده بر روی سقف مشخص شود دقت کنید که منظور از بار در واقع نوع و مقاومت سقف است و در این زمینه نیاز است که یک گروه متخصص دخالت داشته باشند و حداقل عرض و عمق مورد نیاز برای کاشت گیاهان در نظر گرفته شود. در هر صورت به طور کلی اصول بدون همکاری و همفکری در این زمینه مشکل ساز خواهد بود. در این مقاله قرار است نکاتی جالب در خصوص طراحی روف گاردن بررسی شود.

خاک مناسب

برای انتخاب خاک در روف گاردن ها یک سری محدودیت وجود دارد. به طور کلی محدودیت های مختلفی در خصوص انتخاب خاک وجود دارد و دقت بالایی در این زمینه ارزیابی می شود. خاک های به کار رفته وزن کمی دارند و توانایی جذب آب در آنها بالاتر است و باید از خاک هایی استفاده شود که دارای مواد غذایی مناسبی هستند و گذشت زمان سبب می شود که گیاهان رشد خوبی داشته باشند. نیاز غذایی گیاهان با استفاده از کود دهی می بایست بر طرف شود. در این شرایط بهتر است که تعویض خاک نیز صورت بگیرد و به طور کلی انتخاب خاک باید بر اساس پوشش گیاهی بررسی شود.

طراحی روف گاردن

مصالح مورد نیاز در طراحی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن نیاز است که محدودیت وزن در نظر گرفته شود. مهمترین عاملی که سبب می شود انتخاب مصالح و اجرای آن دشوار شود محدودیت وزن است. در ساخت و ساز ساختمان ها در زمان اجرای سقف وزن 50 کیلو در متر مربع برای برف در نظر گرفته می شود و این وزن به مهندسی نیز کمک می کند و مابقی اضافه وزن نیز تخمین زده می شود تا بهترین مصالح انتخاب شود. تقسیم وزن قدم مشخصی است و توسط مهندسان در نظر گرفته می شود به طوری که وزن روف گاردن بر روی سقف باید به صورت یکپارچه تقسیم شود و برای هر متر مربع نیز پخش یکسانی در نظر گرفته شود. این در حالی است که اجزای مختلف روف گاردن ها در یک موقعیت خاص قرار گرفته و شرایط توازن وزن بر هر زده می شود.

ایزولاسیون مناسب

ایزولاسیون بخش مهمی از طراحی روف گاردن محسوب می شود و پس از آن نیاز است که زهکشی مناسب در بستر کاشت گیاهان صورت بگیرد به طوری که همه قسمت های روف گاردن وارد عمل شود. ایزولاسیون مرزی ایجاد می کند که آب مورد نظر به فضای زیر روف گاردن ورود نداشته باشد. پس از آن زهکشی مناسب از جهت سلامت ریشه جمع آوری می شود. هدایت آب مازاد به سمت لوله های خروجی بسیار مهم است. برای دفع آب های مازاد در روف گاردن ها اغلب لوله های جداگانه ای استفاده نمی شود اما لوله های آب باران در این زمینه اهمیت زیادی دارند.

طراحی روف گاردن

ساخت آلاچیق

در ساخت آلاچیق باید وزنی که به روف گاردن وارد می شود بررسی شود در این بررسی می بایست نوع آلاچیق مشخص شود و از نظر وزنی شرایط خوبی داشته باشد. مشخص است که اتصالات آلاچیق نیز موضوع بسیار مهمی است هر نوع اتصال برای ساخت آلاچیق مناسب نبوده و باید وزش باد و شدت آن بررسی شود. در صورتی که ساختمان در منطقه باران خیز قرار دارد نیاز است که سایبان مخصوص برای آلاچیق انتخاب شود. محدودیت به کار رفته در ساخت آلاچیق گاه به قدری است که افراد از آن منصرف می شوند. شما می توانید از میز و نیمکت هایی با وزن سبک استفاده کنید و محیط نشیمن خوبی ایجاد کنید.

طراحی روف گاردن بر اساس متریال مختلف

در طراحی روف گاردن باید از متریالی استفاده شود که بر اساس سرما و گرما و تغییرات آب و هوایی دچار تغییر نشود. در این راستا می توان از گیاهان مصنوعی استفاده کرد، درختچه های مصنوعی و طبیعی مخصوصی داشت، گل های زینتی مصنوعی با وزن سبک گزینه خوبی است و همینطور چمن های مصنوعی می تواند از موارد خوب باشد. متریال هزینه در طراحی روف گاردن بسیار مهم است همینطور می بایست از گیاهانی استفاده شود که تحمل تابش مستقیم خورشید را داشته باشد و در برابر آفتاب شدید نیز گزینه خوبی محسوب شود. از یاد نبرید که روف گاردن ها به واسطه متریال مشخصی ارزیابی می شوند.

در صورتی که قرار است بخشی از محیط روف گاردن توسط کفپوش پوشیده شود و بخش دیگر توسط چمن مصنوعی تکمیل شود می بایست موقعیت دقیق هر بخش بر اساس ابعاد در نظر گرفته شود. در برخی از بخش ها که تاسیسات استفاده شده است بهتر است پوشش گیاهی با ارتفاع مخصوصی ارزیابی شود و کفپوش در موقعیت خوبی قرار بگیرد و از سوی دیگر بهتر است چمن مصنوعی نیز از نظر جنس گزینه خوبی باشد.

هزینه ای که برای طراحی روف گاردن در نظر گرفته می شود شامل ایمنی نیز می شود در واقع امنیت روف گاردن به واسطه وزش باد و خطرات برق گرفتگی موضوعی است که می بایست از سوی مهندس مربوطه بررسی شود. در بهترین شرایط روف گاردن ها باید بتوانند مدل های مختلفی داشته باشند. مشخص است که قیمت طراحی روف گاردن در مدل های مدولار و گسترده و متمرکز با هم فرق دارد. همینطور استفاده از سبک های جدید روف گاردن بهتر است در ابعاد استاندارد صورت بگیرد.

تغییرات آب و هوایی در طراحی روف گاردن

برخی از مناطق بسیار بادخیز هستند، در برخی از مناطق در فصل تابستان شاهد باران هستیم و برخی مناطق در فصل زمستان با برف سنگین همراه هستند بنابراین پیش بینی وضعیت آب و هوایی یک منطقه در طراحی روف گاردن بسیار مهم است استفاده از متریال های مخصوص در این راستا به نوبه خود اهمیت زیادی دارد. روف گاردن ها اغلب در محیطی اجرا می شوند که شاید به واسطه جذب نور خورشید دچار مشکل شوند اما موقعیت دقیق روف گاردن می تواند دسته بندی شود.

موقعیتی که برای طراحی روف گاردن در نظر گرفته می شود اغلب به صورت طرح اولیه در نظر گرفته می شود و در بهترین شرایط می تواند موقعیت خوبی داشته باشد.