در حالی که بیشتر گیاهان در زمین رشد می‌کنند‌، بسیاری دیگر می‌توانند در آب رشد کنند. برخی از این گیاهان گلهای رنگارنگی تولید می‌کنند ، در حالی که برخی دیگر به راحتی شاخ و برگ تولید می کنند. گیاهان آبزی می توانند برای تزئین بیشتر در حوضچه یا فضا های مشابه در حیاط شما قرار بگیرند. بیشتر آنها به آفتاب کامل احتیاج دارند ، اما برخی در سایه جزئی زنده می مانند.

نیلوفر آمازون


نیلوفرهای آمازون گل بسیار بزرگی است که می توان آن را در یک استخر بزرگ یا فضاهای مشابه کاشت. این گیاه گل های سفید معطر 4 اینچ یا10سانتی متر و سفید ایجاد می کند که تا صورتی رنگ می شود. برگهای آن می تواند تا شش پا یا 180سانتی متر  در طول رشد کند. نیلوفر آبی خود را در جایی که نور کامل دریافت می کند و جایی که فضای زیادی برای پخش دارد ، قرار دهید ، زیرا این گیاه می تواند تا 20 فوت یا 6 متر مربع فضا بخواهد.

لوتوس


گل های لوتوس به طور گسترده در کشورهای آسیایی رشد می کنند ، اما می توانند در ایالات متحده نیز رشد کنند. گیاهان لوتوس با برگ و گلهایی که روی سطح آب رشد می کنند ومی توانند به عرض 2 تا 6 پا   یا 60تا 180 سانتی متر بزرگ شوند. گل های این گیاه معطر و بزرگ هستند و لایه هایی از گلبرگ دارند. آنها به رنگ هایی مانند سفید و صورتی هستند  . گیاهان لوتوس مقاوم هستند و می توانند فصل زمستان را به  راحتی  \شت سر بگذارند و در بهار ، دوباره شکوفا می شوند. این گیاهان نور کامل را ترجیح می دهند.

لوئی‌ها

لوئی ها در امتداد آب های کم عمق بسیاری از استخرها ، دریاچه ها و رودخانه های وحشی رشد میکنند . آنها غذا و سرپناهی برای پرندگان کوچک و حشرات هستند . این گیاه نام خود را از سرهای استوانه ای شکل  ، قهوه ای ساقه های آن گرفته است که می تواند تا ارتفاع  9 فوت یا  270 سانتی متر رشد کند. آنها نور کامل را ترجیح می دهند و به سرعت پخش می شوند.

سنبل آب


سنبل آبی را می توان در فضاهای کاملا سایه و یا نیمه سایه  پرورش داد ، بنابراین اگر حوضچه یا فضای مشابه شما در بخشی از روز سایه می شود ، گزینه مناسبی است. این گیاه به عرض  6 اینچ یا 15 سانتی متر رشد کرده و توده ای از برگهای سبز روشن دارد. در بهار ، سنبل آبی گلهای بنفش کم رنگ تولید می کند که تنها یک روز دوام می آورد. هرس هر ساله سنبل ابی باعث تحریک رشد و نمو در ان میشود.

نیلوفر ابی

نیلوفرهای آبی با توجه به انتخاب شما دارای گلهای متنوعی هستند. برخی از آنها سایه های کمرنگ از کرم رنگ ، زرد و گل بهی  هستند ، در حالی که برخی دیگر در دامنه های  پرتقالی رنگ ، صورتی یا آبی هستند. شکوفه های نیلوفر ابی در صبح  باز میشوند و در اواخر بعد از ظهر بسته میشوند . برخی از انواع  ان در شب شکوفه باز میشود  و صبح ها بسته می شوند. این گیاهان می توانند از 3 تا 12 فوت  یا 180تا 360 سانتی متر فضا اشغال کنند و باید در آفتاب کامل کاشته شوند.

چه گیاهانی در دریاچه و تالاب ها  موجود هستند

برخی از گیاهان موجود در دریاچه ها و استخرها مفید هستند و برخی دیگر تهاجمی محسوب می شوند. پرندگان ، دوزیستان ، خزندگان و پستانداران  در این گیاهان  ابزی لانه می کنند و از انها  تغذیه می کنند. اردک طلایی Barrow فقط یکی از انواع برندگان ابزی  است که لانه سازی خود را  در پوشش گیاهی آبهای کم عمق و سواحل حوضچه ها و دریاچه ها انجام میدهد. از طرف دیگر ، گیاهانی مانند loosestrife   کل اکوسیستم های آبی را با ماهیت تهاجمی خود تغییر می دهند و به عبارتی افت محسوب میشوند.

نی – جگن

Bulrush  نی ها  در آب های کم عمق رشد می کند ، و لانه انتخابی  پرندگان ، خزندگان ، حشرات ، دوزیستان و ماهی های مختلف هستند. پرندگان آبی همچنین از دانه های ان  تغذیه می کنند و موشها  ساقه و ریشه آن را می خورند. این گیاه دارای یک ساقه سخت است که هر چه بالاتر برویم نازکتر و مخروطی میشود. نزدیک انتهای شاخه های کوتاه  ونوک نی ها جوانه میزند و خوشه هایی از گلهای خاکستری تا قهوه ای خواهد داد.

لویی

نام cattail  یا لویی از بخش قهوه ای رنگ اسفنجی  بالای ساقه گرفته شده است که از نظر برخی شبیه دم گربه است.  این گیاه ریشه های خزنده ای دارد که به سرعت در آب های کم عمق پخش می شود و ساقه های آن به قدری سخت است که موش ابی از آنها برای ساخت خانه خود استفاده می کنند. انبوه این گیاه همچنین به عنوان فضای لانه سازی برای  پرندگانی مانند سرخدارها و …. می باشد .

جلبک‌های رشته‌ای

اگر تاکنون دیده اید که قسمت بزرگی از یک حوضچه یا دریاچه را یک لایه سبز از پوشش گیاهی  پوشانده باشد،  بله احتمالاً به جلبک های رشته ای را دیده اید ، که گاهی اوقات به عنوان “جلبک برکه” خوانده می شود. این جلبک ها همانطور که از نام آن پیداست از میلیون ها رشته بدون برگ ، ریشه یا ساقه تشکیل شده است که بر روی سطح آب آهسته شناور هستند.

 مثلا ایالت میسوری آن را یک گیاه آبزی مزاحم می داند زیرا در جایی که وجود دارد ، هیچ کس نمی تواند ماهی بگیرد یا شنا کند. جلبکهای رشته ای به صورت بالقوه مانع از تابش آفتاب میشوند و مانع تنفس سطح بالای اب  و بازخوردش  میشوند.

watershield نوعی گیاه شبیه نیلوفر ابی

Watershield   بومی ایالت فلوریدا است. برگهای بیضی شکل و حفاظ آن روی سطح آب شناور است ، در حالی که ساقه های برگ آن هم در بالا و هم در زیر آب گسترش می یابد. ساقه برگ به اعماق 6 فوت رشد و متصل به ریشه گیاه را در گل و لای به کف دریاچه ها و برکه خاک سپرده شد. watershield   همچنین یک گل بنفش کوچک تولید می کند که در بالای آب روی یک ساقه قرار دارد.

Loosestrife

گیاه loosestrife بنفش  در قرن 19 از اروپا  و بوسیله چمدان مهاجرانی که ارزش  گل های بنفش ان را می دانستند به امریکای شمالی وارد شد  . از آن زمان به یک گیاه آبی مهاجم تبدیل شده است و در هر  آبراه آبی را که ریشه ایجاد کند ، ان فضا را فرا میگیرد . گیاهان دیگر معمولاً نمی توانند با Loosestrife رقابت کنند و از اکوسیستم حذف می شوند ، که منجر به حذف حیوانات می شود که از ان گیاهان تغذیه میکردند. Loosestrife دارای ساقه ای چهار طرفه است که گل های بنفش کوچکی در قسمت انتهایی شکوفا می شوند. برگهای گیاه در امتداد ساقه در اطراف خوشه گل هستند.

گرده افشانی گیاهان ابزی

بیشتر گیاهان آبزی دارای گلهایی هستند که در هوا رشد می کنند که توسط حشرات گرده افشانی شوند. گیاهان ابزی معمولا دارای اندام نر کوچک و غیر واضح هستند که تعداد زیادی دانه گرده را آزاد می کنند که در لکه های بزرگ و پرمانند گلهای ماده قرار میگیرند. برخی از گونه هایی که در استخرهای کم عمق رشد میکنند ، گرده های بلندو ماکارونی شکل دارند که به گل های ماده می چسبند. بسیاری از انواع جلبک دریایی نیز گرده افشان هستند. برخی گیاهان ابزی  مهاجم می توانند حوضچه ها و جریانهای اب را  آهسته یا مسدود کنند.

علف‌های هرز ابی

جلبک دریایی معمولی (Egeria densa) که به آن الودای برزیلی نیز گفته می شود ، در اصل بومی سواحل آرژانتین ، برزیل و اروگوئه است و هم اکنون در سراسر آمریکای شمالی یافت می شود. برگهای آن حدود 1/1/2 اینچ طول و 1/4 اینچ عرض دارد و در امتداد ساقه های بیدمشک که چند پا طول دارند رشد می کند.

علف‌های هرز برکه

علفهای هرز حوضچه ها (Potamogeton crispus L) دارای ساقه هایی است که بر روی نهرها ، رودخانه ها ، رودخانه ها ، دریاچه ها و حوضچه های آرام حرکت می کند. ساقه های شناور افقی دارای گره هایی هستند که ساقه های عمودی با برگهای ضخیم ، چرمی و طوسی رنگ تولید می کند که شناور هستند. ساقه ها و برگ ها اغلب به هم می رسند تا تشک های متراکم روی سطح آب تشکیل دهند.

Eel-grass گیاه برگ لوله ای

Eel-grass  Zostera L.  این گونه در قسمت خلیج  و فضاهای دارای جزر و مد در آمریکای شمالی و اروپا وجود دارد.مارماهی علفی دارای برگهای لوله‌ای مشخص است که نام گذاری ان هم بر همین اساس بوده است . در دهه 1930 میلادی در یک ویرانی بزرگ  شروع به خشک شدن خره های کپکی در ، Labyrinthula zosterae کرده بود . اما در دهه های اخیر ، بازگشت و احیا شده است

هیدریلا

Hydrilla  verticillata   در زیر آب یا روی سطح رشد می کند جایی که می تواند ساقه های حصیری متراکم ایجاد کند. ساقه های باریک و شاخه ای آن تا طول 25 پا رشد می کند و حلقه های آن 4 تا 8 برگ دندانه دار تیز دارد. ریشه های هیدریلا غده های شبیه سیب زمینی دارند ، در گل و لای رشد می کنند. هیدریلا  براحتی می تواند در چاله های آب شیرین ، باتلاق ها ، دریاچه ها ، چشمه ها ، رودخانه ها و رودخانه ها در چند اینچ آب یا بیش از 20 فوت عمق رشد کند.

Coontail

Coontail که گاهی به آن hornwort (Ceratophyllum demersumis) نیز گفته می شود ، گیاه آزاد شناور است که ریشه ندارد. در دریاچه ها ، حوضچه ها ، آب جریان ملایم و نهرها در بیشتر مناطق کانادا و ایالات متحده رشد می کند. برگهای پر مانند و لبه دار آن که به شکل  حلقه ایی در ساقه رشد می کند ، شبیه دم راکون است ، از این رو نام آن است. لبه های میانی برگها چند دندانه کوچک دارد.

والیسنریا

چندین گونه از جنس Vallisneria وجود دارد ، یک جلبک دریایی بومی آبهای گرمسیری است. والیسنریا با برگهای آنها که دارای هفت رگه است مشخص می شود. این برگها گاهی قرمز چشمگیر هستند که در نور شدید به سبز تغییر می کنند. گونه اصلی Vallisneria gigantea است که به طول بیش از 6 فوت رشد می کند. برخی دیگر Vallissneria asiatica هستند که دارای برگ هایی به شکل روبان هستند و Vallisneria neotropicdalis ، جلبک دریایی رنگارنگ که به طول 5 پا رشد می کند. Vallisneria اغلب در استخرهای نیمه گرمسیری یا آکواریوم های بزرگ پرورش می یابد.

گیاهان و حیوانات باتلاق

باتلاق ها نوع وسیعی از تالاب ها هستند که تحت تأثیر علفیان ، درختان کوچک ، درختچه ها و آب های کم عمق قرار دارند. باتلاق ها به عنوان اکوسیستم گیاهان و حیوانات و همچنین موانعی در برابر فرسایش و فیلترهای میان دهانه رودخانه ها و اقیانوس ها عمل می کنند. در حالی که هزاران گیاه باتلاق مختلف و حیوانات وجود دارد ، بعضی از آنها به دلیل متمایز شدن در امتداد بزرگراه های آمریکا و محبوبیت آن در میان گل فروشی ها ، باغداران خانه و شکارچیان ، به راحتی قابل تشخیص هستند.

گیاهان باتلاق شور

باتلاق های نمکی جهت جلوگیری فرسایش در بین آبراه های داخلی و اقیانوس به وجود امده اند. خط ساحلی کارولینای جنوبی بیش از هر ایالت دیگری در ساحل اقیانوس اطلس ، از جمله علفزارهای باتلاقی با آب شور است. بند نافی یا Spartina alterniflora ، گیاه غالب در باتلاق های نمکی کارولینای جنوبی است. در دسته های متراکم رشد می کند و دارای پره های  بلند و صاف و در عین حال سفت و سخت است که نمک از ان ترشح می کند. در طول بهار و تابستان ، پره های بند نافیان سبز با ساقه گلدار میباشد. در طول پاییز و زمستان ، گیاهان قهوه ای می شوند.

گیاهان آب شیرین

از جمله قابل تشخیص ترین گیاهان تالاب موجود در باتلاق های آب شیرین ، لویی معمولی (Typha latifolia) است. لویی با ساقه بلند سبز و استوانه سوسیس شکل قهوه ای در بالا که شبیه دم گربه میباشد شناسایی میشود . ساقه با برگهای بلند و پرزدار  تیز احاطه شده است. گیاهان می توانند 10 فوت  ارتفاع داشته باشند. گیاه  دیگر نیلوفر آبی است که دارای  گیاه معطرو  برگهای شناور است. گلهای سفید و زرد با برگهای مدور سبز که لامپ را احاطه کرده اند در تضاد است.  برگ ها ، ریشه ها و دانه های نیلوفرهای آبی را سگ ابی ، موش ابی، اردک و حتی گوزن ها می خورند.

پستانداران

سمور ها ، موش ها و راسو ها از جمله رایج ترین حیوانات باتلاقی هستند. با این حال ، بسیاری از حیوانات به دلیل توسعه  شهرها و آلودگی انسانی رنج می برند و در حال کاهش جمعیت هستند. برخلاف راسو و سگهای ابی در معرض خطر ، موشها در حال افزایش هستند.  این جوندگان قهوه ای – کرمی رنگ دارای پاهای در هم تنیده ، یک دم فلس مانند ، موهای کوتاه سفت و یک لکه سفید روی چانه قابل مشاهده هستند . موشهای ابی در اطراف لویی ها گردهم می آیند و خانه های گنبدی شکل با پوشش گیاهی باتلاق می سازند. در حالی که منبع اصلی غذای آنها نوعی  حشرات و ابزیان و … است ، گیاهان تازه نیز مصرف می کنند. آنها بخش مهمی از زنجیره غذایی باتلاق هستند و به عنوان غذا برای شاهین ها ، مارهای آبی ، جغدها و لاک پشت های بزرگ به حساب می ایند.

پرنده‌ها

پرنده سیاهمرغ بال سرخ ، ریل ها و هواصیلهای آبی بزرگ در باتلاق ها زندگی می کنند. ماهیخوارها ، پرنده ای که معمولاً با باتلاق ها در ارتباط هستند  ، در باتلاق ها گشت میزنند و در درختان نزدیک تالاب ها بر بالای زمین لانه سازی میکند. آنها اکثراً خاکستری-آبی با سر سفید هستند. پرنده ماده تخم های آبی کم رنگ دارد و والدین به صورت مشترک در تغذیه جوجه ها از طریق بالا اوردن مجدد غذا فعالیت میکنند . ماهیخوارها از سخت پوستان ، ماهی ، دوزیستان ، حشرات و خزندگان را تغذیه میکنند . به دلیل آلوده شدن باتلاقهای از سموم دفع آفات كشاورزی و فاضلابهای صنعتی ، جمعیت حواصیل ها و ماهیخوارها  در بعضی مناطق تهدید جدی می شود.

ماهی‌، سخت پوستان و دوزیستان

انواع ماهی ، اردک ماهی ، والی و زردپر کپوراز ماهیان باتلاقی رایج است. در برخی مناطق کشور باتلاق ها به دلیل فراوانی ابزیان و سایر ماهی های خوراکی ، مکان های محبوب ماهیگیری هستند. کرم های آب ، خرچنگ ها و میگوها بخش مهمی از اکوسیستم باتلاق هستند زیرا آنها گیاهان در حال پوسیدگی ، باکتری ها و حشرات کوچک تغذیه میکنند.

 گیاهان در جلگه‌های زیست

جلگه منطقه بزرگی است که حجم طبیعی آب با سطح زمین در ارتباط و واکنش می کنند. شامل سه فاز است ، یکی در آنجا که زمین با آب شیرین روبرو می شود ، دیگری جایی که آب شیرین با آب نمک مخلوط می شود و سرانجام منطقه ای دورتر از ساحل که عمدتا از آب نمکی تشکیل شده است. این منطقه توسط امواج اقیانوس ، صخره های مرجانی و رسوبات محافظت و نگهداری می شود. یک بوم منطقه جلگه ایی محیطی ایده آل برای گونه های مختلف گیاهی است که در تمام طول سال بر روی آب شیرین و نمکی زندگی می کنند و غذا برای حیوانات فراهم می کنند.

گیاه Spike Grass

چمن میله ایی ، همچنین به عنوان چمن نمک معروف است و از نظر علمی با عنوان Distichlis spicata شناخته می شود ، گونه ای از روینده کوتاه است که در نزدیکی و اطراف باتلاق رشد می کند. این رایج ترین نوع علف در امتداد ساحل رودخانه ها است. این گیاه با کمترین هزینه  و تغذیه ایی در زمین لخت ، به سرعت رشد می کند. در طول بلوغ ، چمن بلند خواهد بود و یک گل جوانه در یک نوک دارد. این گیاه می تواند در برابر محیط های شور مقاومت کند و آن را به عنوان گیاه ایده آل در رودخانه ها بدانید ، زیرا ذرات نمکی را در اطراف باتلاق و ساحل توزیع می کند.

Loosestrife بنفش

loosestrife Purple یک گیاه محکم است که منشأ آن در اروپا است و در دوران تجارت و اکتشاف راهی آمریکا شد. گیاه از یک ساقه سفت و دارای انتهای ریشه تشک تشکیل شده است. موقعیت ریشه مانع از رشد زیاد گیاه می شود. در زمان شکوفه دهی ، قسمت بالای گیاه جوانه های گل بنفش میدهد. این گیاه سفت و سخت در مرداب و در نزدیکی ساحل زندگی می کند. مانند سایر گیاهان تالاب و جلگه ، می تواند در محیط های سخت زندگی کند و به راحتی می تواند گسترش پیدا کند تا جایی که گیاهان دیگر را در مجاورت خود از بین ببرد.

Smooth cordgrass

گیاه بندنافی صاف نوعی چمنزار نازک و صاف است که در تالاب های آمریکای شمالی زندگی می کند. این گیاه بیشتر در قسمتهایی دیده می شود که آب با خط ساحلی برخورد دارد. در موج بلند و جزر و مد ها ، کاملاً در آب فرو میرود . بندنافی صاف می تواند به ارتفاع 6 فوت رشد کند. ارتفاع گیاه با توجه به محل قرارگیری آن در قسمتهای مختلف متفاوت است که از بلندترین میزان رشد از زمین تا مد اب تا کوتاهترین رشد نزدیک به زمین تعیین می شود.

دریا اسطوخودوس

اسطوخودوس دریایی همچنین به عنوان Limonium nashii نیز شناخته می شود ، در ماه های تابستان رشد می کند و در ماه آگوست در شکوفایی کامل است. گیاه حدود 12 اینچ رشد می کند و از برگهای کوچک بیضی شکل تشکیل شده است. این گیاهان در بیومهای خورشیدی دورتر از آب هستند. آنها به راحتی استعمار نمی شوند و بستگی به فضای باز طبیعی برای رشد دارند. بسته به فضای موجود ، اسطوخودوس دریایی می تواند به صورت گروهی یا به عنوان گیاهان منفرد در سراسر بیوم رودخانه رشد کند.

گیاهان تالاب و حیات وحش

بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در تالاب ها زندگی می کنند ، از جمله تعدادی از گونه های نادر و در معرض خطر. گیاهانی که در تالاب ها رشد می کنند ، پناهگاه هایی را برای شکارچیان برای گونه های طعمه و مناطق آشیانه ای برای پرندگان فراهم می کنند ، در حالی که آب جایی برای تخم ریزی به ماهی ها و صدف ها می دهد. برخی از گونه های جانوری کل زندگی خود را در تالاب ها سپری می کنند ، در حالی که برخی دیگر – گونه های واجب نامیده می شوند – برای پرورش یا پرورش فرزندان نیاز به بازدید از تالاب ها دارند.