برای اجرای روف گاردن ها می بایست پروسه عایق کاری به طور دقیق اجرا شود این پروسه به شکلی صورت می گیرد که موقعیت زهکشی آب باران در بهترین شرایط فراهم شود البته که عایق کاری نیاز به رعایت برخی جزییات دارد و باید به شکل دقیق ارزیابی شود.

جزئیات عایق کاری در اجرای روف گاردن

برای عایق کاری روف گاردن ها می بایست جزییات مشخصی رعایت شود. در ابتدا استفاده از طراحی مسیر در نظر گرفته می شود به طوری که آب باران روی بام حرکت داشته باشد و سیلاب کنترل شود از سوی دیگر آب هایی که ناشی از بارندگی شدید هستند نیز جمع شوند این موضوع سبب می شود که تاسیسات برقی و مکانیکی بسیار پر اهمیت باشد. از سوی دیگر نوع قیرگونی یا رنگ عایق رطوبتی نانو بسیار مهم است. نیاز است که عایق رطوبتی نانو عملکرد مناسبی داشته باشد و اجرای آن راحت باشد این نوع پوشش به عنوان عایق چند لایه محسوب می شود به طوری که آب ناشی از آبیاری هدایت شده و توسط خاک جذب نمی شود و بر روی کف بام جاری می شود. در این راستا از تایل های پلاستیکی استفاده می شود تا عملیات زهکشی به درستی صورت بگیرد. تایل ها آب مازاد خاک را می گیرند و طبق مسیر تعیین شده ای به مجزای آب باران هدایت می کنند.

اجرای روف گاردن

جزئیات آبیاری

سیستم آبیاری برای اجرای روف گاردن اغلب به صورت قطره ای صورت می گیرد و شرایط به این صورت است که از آب های مصرفی مجدداً استفاده شود تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود. مشخص است که طبق زمانبندی های انجام شده باید آبیاری صورت بگیرد تا مشکلات مربوط به حداقل برسد. اگر آبیاری در زمانی دیرتر صورت بگیرد محصول دچار خشکی می شود. در صورتی که آبیاری بیش از حد باشد ممکن است که برای گیاه پوسیدگی ایجاد شود همه این موارد سبب می شود که موقعیت آبیاری به شکل ایده آل بررسی شود. مشخص است که سطح آبیاری برای اجرای روف گاردن موضوع مهمی است گاه سطح آبیاری به شکلی دنبال می شود که گیاه دیگر نمی تواند به میزان مشخصی تنفس داشته باشد این امر سبب می شود که بافت های اکسیژن گیاه بسته شود و در نهایت موقعیت گیاه از نظر طراوت زیر سوال برود.

از سوی دیگر آبیاری باید با سیستم لوله کشی ساختمان همگام باشد. آبیاری سیستمی که دارای موقعیت چند بخشی است بر طبق گام های متنوعی صورت می گیرد از یاد نبرید که افراد به واسطه سطح آبیاری روف گاردن باید بتوانند میزان رشد گیاه در فصل های مختلف سال را بررسی کنند یک موقعیت خوب اجرای روف گاردن به این صورت است که می تواند سطح زیرین گیاهان را نیز شامل شود و به این ترتیب موقعیت پوشش گیاهی نیز بهبود خواهد داشت.

اجرای روف گاردن

تامین نور خورشید مورد نیاز گیاهان

پیش از طراحی و جای گیری پوشش گیاهی در روف گاردن نیاز است که سایه اندازی ساختمان بر روی بام ها به صورت دقیق ارزیابی شود و گیاهان نیاز به آفتاب مستقیم ندارند و باید در ناحیه ای قرار بگیرند که هم از نظر سایه در شرایط خوبی باشد و هم میزان نور رسانی مناسب باشد. مشخص است که نور رسانی در این زمینه می بایست در جهت رشد گیاه باشد و بیشتر از حد معمول نباشد.

در صورتی که گیاه در قسمت آفتابگیر کاشت شود نور خورشید باعث رشد آن شده و عامل تغذیه گیاه می شود. نبود آن در هر صورت پژمردگی ایجاد می شود و گیاه را خشک خواهد کرد.

کنترلی حرارتی

برای اینکه موقعیت اجرای روف گاردن به طور دقیق صورت بگیرد بهتر است از روند کنترل حرارتی استفاده شود در واقع میزان حرارتی که از تابش نور خورشید ایجاد می شود و گرمای ایجاد شده ناشی از وسیله های نقلیه موقعیت دقیق ساختمان ها را در نظر می گیرد. ضروری شدن طراحی و اجرای سایبان متحرک در این زمینه بسیار ارزشمند است و به طور کلی آلاچیق در شرایط مشخصی اجرا می شود. بام سبزها در فضای باز قرار می گیرد و با محیط در تعامل هستند از این رو سرمایش و گرمایش مخصوصی را داشته و سبب می شود که سیستم تراکمی و جذبی نیز بررسی شود در واقع سیستم تراکمی برای فضای باز مناسب نیست. همینطور سرمایش روف گاردن ها از دستگاه مه پاش بررسی می شود و یک سیستم سرمایش تبخیری است به طوری که برای گرمایش روف گاردن از گرماتاب استفاده می شود و موقعیت خاص خود را دارد.

کنترل وزش باد

وزش باد در ارتفاعات شدت بیشتری دارد زیرا موانع کمتر هستند. در همه ساختمان ها به خصوص ساختمان های بلند مرتبه برای بررسی و کنترل وزش باد نیاز است که دیوارهای روف گاردن ارتفاع بیشتری داشته باشند. حداکثر ارتفاع جان پناه بر اساس ضوابط شهرداری مشخص می شود و می بایست قابل قبول باشد.

ایجاد حریم شخصی در اجرای روف گاردن

ساختمان های اطراف ساختمان شما اغلب ارتفاع مختلفی دارد به طور کلی امکان داشتن حریم خصوصی در پشت بام ها بسیار دشوار بوده و معضل بزرگی را در بر می گیرد از سوی دیگر از آلاچیق ها کمک گرفته می شود و سایبان می تواند بر اساس فضای خصوصی بیشتری ارزیابی شود. دیوار سبز ایجاد شده و پوشاندن اطراف روف گاردن توسط گیاهان رونده از روش هایی است که سبب می شود حریم شخصی حذف شود و دید اطراف به پشت بام به حداقل برسد.

در اجرای روف گاردن بهتر است که پوشش گیاهی دقیقی انتخاب شود. تنوع  درختان و گیاهان بوته ای بسیار مهم است اما بهتر است در ابتدا از چمن مصنوعی استفاده شود. نگهداری از چمن مصنوعی آسان است و در برابر کم آبی و نور مستقیم شرایط خوبی دارد. استاندارد لازم برای انتخاب خاک در روف گاردن باید رعایت شود. عمق خاک بر اساس ریشه گیاهان تعیین می شود. جنس خاک به واسطه هر 4 فصل در نظر گرفته می شود. خاک باید از جنسی باشد که آبیاری آن به مشکل بر نخورد. صرفه جویی در آبیاری برای پوشش گیاهی یکی از موارد مهم در اجرای روف گاردن محسوب می شود.