روف گاردن ها همان فضای سبز بی نظیر در منزل هستند که زیبایی بی نظیری دارند اما موضوع از این قرار است که هر انتخابی یک سری مزایا و یک سری معایب دارد و روف گاردن نیز از این قاعده خارج نیست. اهمیت معایب روف گاردن به نسبت مزایای آن بسیار کمتر است اما هرگز نمی توان گفت که هیچ معایبی ندارد.

معرفی روف گاردن

روف گاردن یک فضای سبز ایده آل است که در فضاهای بلااستفاده ساختمان اجرا می شود و همسو با تکنولوژی مدرن است. روف گاردن ها با ارزش های زیباشناسی همسو هستند به طوری که شرایط زیست محیطی را به رشد می رسانند و سبب پایداری محیط می شوند به طوری که سلامت روانی برای افراد ایجاد می شود.

روف گاردن یک محیط دلپذیر برای زندگی ایجاد می کنند و سبب بهبود کیفیت هوا شده و همینطور سبب می شود که تولید اکسیژن بیشتر شود و فضا به خصوص در ماه های گرم سال خنک تر باشد. این بخش سبب می شود که نمای سبز گسترش زیادی داشته باشد و فضای طبیعی نیز به رشد بالایی برسد.

مزایای روف گاردن

استفاده از روف گاردن در منزل سبب می شود که یک عایق صوتی خوب ایجاد شود و در صورتی که از روف گاردن بر روی بام ها استفاده شود سبب افزایش عمر بام می شود و تا حد زیادی باعث می شود که بار سیستم های مجاری فاضلاب کاهش یابد. از سوی دیگر سبب می شود که انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمانی به حداقل برسد. روف گاردن سبب می شود که ظرفیت گرمایی بام افزایش داشته باشد و رطوبت لازم نیز حفظ شود. اجرای فضای سبز سبب می شود که فتوسنتز گیاهان بهتر صورت بگیرد و در نهایت از فضا به درستی استفاده شود. اینطور که مشخص است این بخش سبب ترویج سلامتی و بهزیستی محیط شده و در فضای اقتصادی صرفه جویی می شود و میزان سود نیز افزایش می یابد.

اجرای دیوار باغ در هر محیطی سبب می شود که فضای سبز گسترش یابد و همینطور زیستگاه حیوانات نیز بیشتر شود. همینطور اثرات گرمایی نیز کمتر می شود و آلودگی هوا کاهش می یابد. از سوی دیگر میزان دی اکسید کربن کاهش یافته و سبب می شود که دمای شهری نیز کنترل شود و قطعاً منظر شهری زیباسازی می شود و غذا به میزان کافی تولید می شود.

روف گاردن

معایب روف گاردن

همانطور که در آغاز مقاله اشاره شد هر انتخاب خوبی با یک سری ضعف ها همراه است که اگر طبق قوانین مشخص رعایت شود مشکلی ایجاد نمی کند.

یکی از معایب مهم روف گاردن ها وزن وارده بر ساختمان است که این وزن می تواند شامل خاک و وزن گیاهان و همینطور فلور باکس ها باشد. در صورتی که این وزن ثابت باشد به مرور زمان به خصوص در فصول بارندگی به دلیلی آب ذخیره شده سنگین شده و در خاک نفوذ می کند و در نهایت بیشتر از قبل می شود.

موضوع دیگر اینکه روف گاردن ها در واقع یک فشار سنگین بر روی بخش تامین آب ساختمان ایجاد می کنند و این موضوع نیز یکی از معایب روف گاردن محسوب می شود به طوری که اگر هیچ خروجی آب بر روی سقف وجود نداشته باشد می بایست شیر آب مخصوص این بخش نصب شود.

موضوعی که در بخش بعد بررسی می کنیم بسیار مهم است. در واقع قرار است تفاوت بین معایب روف گاردن و باورهای غلط در این راستا را بررسی کنیم. از یاد نبرید که باورهای غلط در این زمینه مشکلساز بوده و سبب می شود که نتیجه خوبی نداشته باشد.

معایب روف گاردن

باورهای غلط در مورد روف گاردن

یکی از باورهای غلط موجود در زمینه با سبز که به اشتباه در لیست معایب روف گاردن قرار دارد این است که اجرای آن سبب افزایش هزینه ساختمان می شود. دقت کنی که بام سبز ها در واقع یکی از روش های صرفه جویی در هزینه های ساختمانی هستند و از نظر اقتصادی نیز معتبر هستند. کاشت گل و گیاه بر روی بام ها سبب می شود که عوامل محیطی تاثیر مخرب کمتری بگذارد و در نهایت سبب می شود که دمای داخل ساختمان کاهش یابد و هوا خنک تر باشد به این ترتیب یک نوع عایق پشت بام محسوب می شود. از سوی دیگر صرفه جویی در کاهش هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی ایجاد می کند. در واقع بام سبز ها اجرا می شود که گیاهان در فضای رشد طبیعی قرار بگیرد و به این ترتیب وقتی فصل عوض شود تاثیر منفی بر روی ماهیت ساختمان نمی گذارد. مشخص است که گیاهان مناسب بر اساس نور اریب خورشید مقاوم هستند و جلوه تازه از طبیع را پیش روی شما قرار می دهند. چطور می شود که این موارد معایب روف گاردن محسوب شود؟ قطعاً اینطور نیست.

موضوع دیگر که در لیست باورهای غلط قرار می گیرد. نشت آب به لایه های زیرین سقف است. از بزرگترین دغدغه های افراد برای اجرای روف گاردن ها این است که آب به لایه های زیری سقف نفوذ نداشته باشد و برخی نیز این موضوع را معایب روف گاردن خطاب می کنند. این موضوع بستگی به سقف شما دارد به عنوان مثال اگر سقف شما سوراخ باشد حتی اگر از روف گاردن استفاده نکنید هم آب وارد لایه های زیرین می شود بنابراین پس از اجرای بام سبز می بایست به طور دقیق روند عایق بندی صورت بگیرد و همینطور عملیات زهکشی نیز به درستی بررسی شود. از یاد نبرید که سقف های امروزه تاب تحمل شرایط را به سختی دارند و این موضوع سبب می شود که ساختمان در وضعیت خاصی قرار بگیرد.

روف گاردن ها می توانند بر روی ساختمان های قدیمی نیز اجرا شوند و اما نیاز است که محیط اجرا از مقاومت خوبی برخوردار باشد مشخص است که ویژگی هایی مانند تحمل وزن در این زمینه مهم است اما یکی از معایب روف گاردن این است که در محیط ضعیف از نظر استحکام قابل اجرا نبوده و مشکل ساز میشود.تحمل اندک بار و دسترسی محدود به شرایط سبب می شود که نتیجه اجرا کمی با نارضایتی همراه باشد اینطور که مشخص است مهندسی لازم برای روف گاردن نیاز بوده و در صورتی که همه چیز به دقت دنبال شود معایب روف گاردن به حداقل می رسد.