آیا یک باغ تراس دارید؟ اگر بله این راهنما و اطلاعات در مورد گیاهان “تراس / باغ‌بام‌” مطمئناً به شما در انتخاب گیاهان برای باغ‌بام کمک می کند.

تراس گیاهان مناسب برای باغ تراس و باغ بام کوچک

ابتدا خصوصیات محیط تراس خود را با دقت ارزیابی کنید: آیا می‌خواهید گیاهان را در کف  و بستر تراس یا درون گلدان‌ها پرورش دهید؟ آیا تراس شما بزرگ یا کوچک است؟ سایه‌دار است یا نورگیر؟

انتخاب گیاهان باغ تراس کاملاً به فاکتورهای ذکر شده در بالا بستگی دارد.

به طور کلی بهتر است ظروف بزرگ را برای کاشت گیاهان در باغ تراس یا بالکن انتخاب کنید، زیرا در ظروف بزرگ گیاهان راحت‌تر رشد می‌کنند: حفظ رطوبت بهتر انجام می‌شود و همچنین تهیه مواد مغذی و فضای لازم برای رشد ریشه بهتر ایجاد می‌شود .

بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند
بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند

باغ تراس سبزیجات

گلدان‌های سایز خوب و یا ظروف گسترده همراه با قرار‌گیری در برابر آفتاب‌، آب‌، خاک کمی اسیدی و حاصل‌خیز و زهکشی کافی. این تنها چیزی‌هایی است که شما برای داشتن باغ سبزیجات خود نیاز دارید.

سبزیجات نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به گیاهان دارند‌، بنابراین اگر برای اولین بار آنها را پرورش می‌دهید‌، با صیفی‌جات شروع کنید: گوجه فرنگی‌، به خصوص گوجه گیلاسی‌، تربچه و خیار به راحتی رشد می‌کنند.

همچنین می‌توانید سبزیجات مانند بادمجان‌، فلفل‌، بامیه و توت فرنگی را نیز پرورش دهید.  اگر نیم ساعت در روز به کارهای باغبانی مانند کندن و وجین کردن، هرس کردن‌، آب دادن و با توجه به نیاز گیاهان خود هر دو هفته یا یک ماه به کوددهی اختصاص دهید‌، موفق خواهید شد.

بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند
بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند

باغ تراس گل‌های تزیینی

اگر می‌خواهید گل‌های مختلف‌، عجیب و غریب و زیبا را در تراس خود پرورش دهید تا یک باغ‌بام یا باغ تراس بی‌نظیر داشته باشید، بهتر است در انتخاب گیاهان دقت کنید. مطلب زیر می‌تواند شما را در انتخاب بهترین گیاهان مناسب تراس باغ تان کمک کند.

شما می‌توانید برخی از پیازهای لاله و سنبل را کاشت کنید‌. پامچال‌های رنگارنگ نیز برای پرورش مناسب هستند. در تابستان بسته به آب و هوای خود اطلسی‌ها‌، بنفشه‌ها و بگویا‌ها و برخی از گل‌های عجیب و غریب پرورش دهید. گل شیپوری در رنگ‌های متنوعی وجود دارند. آنها را پرورش دهید. می‌توانید گل رز نیز بکارید.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید‌، این گل‌ها را در پاییز و زمستان پرورش دهید.

تراس باغ بوته‌ای

اولین گزینه در ذهن باغبانان اغلب با گلدان ریحان و نعنا است که در نزدیکی لبه پنجره آشپزخانه بوجود می‌آورند. به تدریج می‌توانید گیاهان مختلفی را امتحان کنید تا در طعم غذاها و سالادهای خود استفاده کنید. بوته‌ای‌ها گیاهان سریع و آسانی برای رشد هستند.

آویشن‌، رزماری‌، اسطوخودوس و مریم گلی نیاز به آبیاری کمتری دارند و در یک تراس آفتابی به خوبی رشد می‌کنند. ریحان‌، پیاز‌، جعفری یا گشنیز نیاز به آفتاب معتدل و آبیاری دارند. علف لیمو و نعناع را که در بسیاری از غذاها و تهیه چای‌ها قابل استفاده است فراموش نکنید.

بسته به شرایط آب و هوایی و نیازهایتان می‌توانید گیاهان دیگری را نیز در باغ تراس خود امتحان کنید.

بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند
بهترین گیاهانی که در باغ تراس و باغ‌بام رشد می‌کند

گیاهان با مراقبت کم و چند ساله

تعداد زیادی از ساکولت‌ها هستند که تا چندین سال عمر می‌کنند؛ در آفتاب کامل تا سایه جزئی‌. بیشتر ساکولت‌ها  در محیط‌های خشک و  نیمه خشک رشد می‌کنند‌، بنابراین به نگهداری کمی نیاز دارند.

آلوئه‌ها و کاکتوس‌های مختلف به نگهداری کمی نیاز دارند. می‌توانید آنها را در گلدان‌های کوچک نیز پرورش دهید.

گیاهان علفی‌، مریم گلی و گیاهان خانواده مختلف مانند آفتاب‌گردان‌، آهار‌، کوکب کوهی‌، سوسن چشم سیاه و یا بابونه و گل جعفری نیز قابل پرورش است.

اگر یک تراس سایه‌دار رو به شمال دارید‌، به دنبال انواع سرخس و گیاهان سایه دوست مانند پاپیتال‌ها، گل حنا و تاکسوس باشید.

درختان میوه در باغ تراس

اگر اندازه باغ تراس شما اجازه می‌دهد ، انتخاب درختان کوچک‌، درختچه‌های همیشه سبز و تاک‌ها را کشت دهید. در یک نقطه کمتر آفتابی‌، کاملیا و گل صد تومنی‌، افرا ژاپنی و پیچ امین الدوله ،یاس رازقی  قابل پرورش هستند.

در آفتاب کامل درخت لیمو‌، خرزهله‌، درخت زیتون‌، گیاه گل‌دار‌، برخی درختان میوه‌دار پایه کوتاه مانند سیب‌، انار‌، گواوا‌، انجیر و حتی انبه را می‌توان در گلدان پرورش دهید (اگر آب و هوای شما اجازه می دهد).

فراموش نکنید که در مورد نیازهای آبی‌، میزان رطوبت و حساسیت هر گیاه و رشد سریع برخی از گیاهان نیرومند که شما باید هرس شدید یا دفع آفات کنید‌، اطلاعات لازم را کسب کنید.

به انتخاب ظروف و گلدان‌های کاشت توجه کنید

گلدان‌ها یا سینی‌های کشت باید مطابق با هر گیاه انتخاب شوند: همزمان زیبایی و نیازهای گیاه را در نظر بگیرید.

گلدان‌های سنتی سفالی عالی هستند‌، در تمام فصول جذابیت خود را حفظ می‌کنند‌، اما باید خاطر نشان کنم که این گلدان‌ها گران قیمت‌، سنگین و مستعد سرمازدگی هستند.

اگر کمی تحقیق کنید و به مراکز باغ اطراف خود مراجعه کنید‌، بسیاری از امکانات و فرصت‌های بی نظیر را پیدا خواهید کرد: ظروف ساخته شده از چوب‌، فلز ، بتن و رزین‌های پلی استر‌، برخی گلدان‌های رنگی برای مناطق تاریک و تیره در محیط شما مناسب هستند.

فراموش نکنید که با اضافه کردن کمپوست و کود‌، خاک گلدان را بطور سالانه یا دوره‌ای تجدید کنید. همچنین لازم به ذکر است خاک برخی از گیاهان بزرگ را یک بار در هر سال برای رشد و نمو برگردانید و جابجا کنید.

منبع: balconygardenweb