انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن در سه سوت

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن همیشه کار سختی محسوب می شود و نیاز به تخصص بالایی دارد. اینکه فقط محیط روف گاردن شما زیبا باشد و از وسایل لوکس استفاده شود کفایت نمی کند و انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن اصل مهمی است به طوری که پوشش گیاهی قلب تپنده روف گاردن محسوب می شود. در انتخاب گیاهان باید گروه بندی لازم صورت بگیرد.

فاکتورهای انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن نیاز به دانش و تجربه دارد و فاکتورهای زیادی در این راستا دخالت دارند. در ابتدای امر می بایست نور محیط کشت درختان در پشت بام بررسی شود گیاهانی که در محیط کم نور رشد می کنند نسبت به گیاهانی که در محیط پر نور هستند تفاوت زیادی دارند.

نیازهای آبی گیاه و زمان بندی مورد نظر برای آن بسیار مهم است برخی از گیاهان نیاز به آب کمتری دارند و این موضوع نسبت به گیاهان دیگر که آب بیشتر می خواهند مشکل ایجاد می کند.

اقلیم محل پروژه بسیار مهم است مناطق گرمسیر و سردسیر در این زمینه می تواند گزینه خوبی باشد به طور کلی موقعیت سردسیر به واسطه فضای زندگی دقت بیشتری نیاز دارد.

نوع ریشه گیاه، جنس و ریشه دوانی گیاه اهمیت زیادی دارد بهتر است که گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از نظر ریشه دارای شرایط ضخیم تری هستند. عمق خاک مورد نیاز برای هر گیاه نیز مهم است به طور کلی برخی از خاک ها نمی توانند جوابگوی رشد ریشه گیاهان باشند. دوام گیاه در دماهای مختلف بررسی می شود و همینطور طیف رنگی گیاهان نیز مشخص است. برخی از گیاهان نیاز به نگهداری منظم دارند به طوری که موقعیت هرس کاری برای آنها باید به درستی رعایت شود. میزان حساسیت باد و زاویه وزش آن نیز مهم است البته که انتخاب گیاه و پوشش گیاهی مصنوعی در این راستا اهمیت زیادی دارد و باید به دقت بررسی شود.

نور و آبیاری دو اصل بسیار مهم در انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن هستند و اولویت بیشتری نسبت به سایر موارد دارند.

طراحی روف گاردن

انتخاب گیاهان از نوع درخت

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن  را جدی بگیرید. در همین ابتدای کار اشاره می کنیم که کاشت درخت برای هر نوع روف گاردن مناسب نیست و باید فضای خوبی در اختیار باشد و زیرسازی نیز در موقعیت خوبی قرار داشته باشد در غیر این صورت آسیب زیادی به سقف وارد می شود. درختان ریشه های ضخیم و عمیق دارند و به طور کلی موقعیت مشخصی دارند. فاکتورهایی که برای انتخاب گیاهان در نظر گرفته می شود بر اساس موقعیت ریشه آنها است. در ابتدا میزان برای که سقف تحمل می کند باید مشخص شود این عامل در اجرای بام سبز بسیار مهم است به طوری که سازه هایی که محل کاشت برای درخت دارند می توانند تحمل زیادی در برابر وزن زیاد داشته باشند. محاسباتی که در خصوص وزن درختان در نظر گرفته می شود بسیار قابل قبول است.

اندازه و میزان حساسیت درخت به باد باید بررسی شود. درختان که شاخ و برگ زیادی دارند و همینطور دارای ریشه های بهم پیوسته هستند بهترین انتخاب برای روف گاردن هستند. در صورتی که قرار است درختان کوچک انتخاب شوند نیا به شبکه بندی توقیت شده زیر زمینی است. هر میزان که وسعت بام بیشتر باشد عامل باد اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر بام دارای ارتفاع زیادی باشد می بایست زاویه باد نسبت به چرخش شاخ و برگ ارزیابی شود و موقعیت حساس تری بررسی شود.

نیاز است که انتخاب درخت نسبت به شکست شاخه بررسی شود و به طور کلی درختانی که در خشکی و کم آبی دچار خزه می شود باید در روف گاردن ها استفاده شوند. درختان زیادی برای کاشت روی بام ها استفاده می شود که نیاز به تزیینات قیچی خورده دارند این مدل ها اگر به صورت مداوم هرس شوند و یک شکل باشند گزینه خوبی خواهند بود.

در پشت بام هایی که سازه با توان تحمل وزن زیاد نیست امکان ساخت روف گاردن به صورت مسطح وجود دارد و لایه های زیرین الب از مواد معدنی خاصی تشکیل شده اند به طوری که رشد گیاهان کمتر بوده و عمق لایه ها نیز زیاد نخواهد بود. ساقه های کوچکی در این مدل از روف گاردن استفاده می شود که بدون آب و خاک هستند و می توانند گزینه خوبی باشند.

طراحی روف گاردن

انتخاب گیاهان از نوع چمن

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن مسطح نیاز به دقت دارد. در صورتی که روف گاردن مسطح باشد می بایست از انواع چمن های مخصوص استفاده شود چمن های طبیعی که بر روی سقف قرار می گیرند نیاز به آبیاری مداوم دارند و در فصل تابستان از بین می روند به این ترتیب شرایط نامناسب خواهد بود. اما چمن های مصنوعی گزینه خوبی است. اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم انتخاب از چمن طبیعی برای روف گاردن نه انتخاب خوبی است نه هزینه مناسبی دارد. مشخص است که موقعیت گیاهان در طراحی روف گاردن بررسی دقیقی را شامل می شود. چشم انداز زیبایی در بام ها اهمیت زیادی دارد و بذرهای به کار رفته خود نیز در بام ها ذخیره می شوند.

یک نوع چمن وجود دارد که مشهور به عود قرمز است این چمن ها در علفزار رشد نمی کند اما دارای شاخ و برگ هایی شبیه به درخت است به طوری که فضای انبوه و منظم ایجاد می کند این نوع چمن ها در صخره ها و ریگ های روان رشد می کنند و با محیط پشت بام بسیار سازگار هستند. یک نوع چمن نیز با عنوان گونه دریایی وجود دارد که در فصل تابستان گل می دهد گل های این چمن اغلب به رنگ بنفش و صورتی هستند و موقعیت خوبی را شکل می دهد.

نوع دیگری از چمن نیز وجود دارد که کارکس نیگرا نامیده می شود و مشابه با گیاهان آبری است و در سقف ها رشد می کند و نیاز به خاک کمتری دارد و مشخص است که از نظر هزینه نیز گزینه خوبی محسوب می شود.

در انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن می توان از انواع گل های وحشی نیز استفاده کرد به طوری که پوشش گیاهی نسبتاً عمیقی ایجاد شود و فضای نیمه انبوه ایجاد می کند. این مدل از روف گاردن ها دارای لایه های ضخیم تری هستند که روی سقف قرار می گیرند و می توانند تنوع خوبی داشته باشند