اگر بخواهیم ساخت روف گاردن را به 5 قسمت کلی تقسیم کنیم هر یک از بخش ها از نظر هزینه به نسبت سایر بخش ها بیشتر است. مشخص است که وضعیت هزینه ساخت روف گاردن ها به واسطه نوعی که دارد بررسی می شود. لایه های لازم برای ساخت روف گاردن اغلب بر اساس لایه پوشش گیاهی، محیط کشت، لایه زهکش و لایه محافظت و ساختار سقف است. در این مقاله قصد دارید در خصوص هزینه جانبی ساخت روف گاردن صحبت کنیم تا انتخاب دقیق تر و هوشمندانه تر صورت بگیرد. 

هزینه جانبی ساخت روف گاردن مربوط به لایه پوشش گیاهی

اگر بخواهیم در خصوص هزینه پوشش گیاهی مورد نیاز در ساخت روف گاردن صحبت کنیم در حدود 30 درصد از هزینه مربوط به این بخش است اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. مشخص است که هزینه جانبی ساخت روف گاردن ها در وضعیت پوشش گیاهی بررسی شده است. مثلاً در صورتی که قرار باشد در محیطی با عمق کم و شرایط کم آبی گیاهان خریداری شوند به طور کلی نیاز است که هزینه اضافی در خصوص بررسی نوع گیاه، شرایط نگهداری، میزان آب مورد نیاز و همینطور طرح پوشش گیاهی آن صورت بگیرد. از سوی دیگر برای در نظر گرفتن شرایط اقلیمی مناسب نیاز است که طرح مشخصی در نظر گرفته شود و شرایط سازه ای ارزیابی شود. مشخص است که انتخاب گیاهان مناسب بام می بایست بر اساس شرایط آزمایشی نیز بررسی شود. 

پوشش گیاهی روف گاردن

هزینه جانبی ساخت روف گاردن مربوط به محیط کشت

محیط کشت از مواردی است که در تعیین هزینه نهایی اهمیت دارد به طوری ک اگر محیط کشت به درستی انتخاب نشود مشکلات زیادی ایجاد می شود مشخص است که سازه های وارد شده می بایست از وزن کمی برخوردار باشند به طوری که محیط کشت در وضعیت بهتری قرار بگیرد. محیط کشت در صورتی که خاک معمولی باشد هزینه کمتری در بر دارد اما اگر نیاز باشد که وضعیت زیرسازی برای محیط کشت به طور دقیق بررسی شود نیاز است که وزن کشی به طور دقیق صورت بگیرد. مثلاً در صورتی که قرار باشد ساخت روف گاردن در محیطی که دارای خاک مرطوب است رویت شود قطعاً نیاز است که موقعیت دقیق خاک بررسی شود و میزان دوام خاک در راستای پوشش گیاهی بررسی شود. 

هزینه جانبی ساخت روف گاردن مربوط به لایه زهکشی

لایه های زهکشی اغلب بین محیط کاشت و لایه محافظت شده قرار می گیرد و بخش مهمی از روند ساخت روف گاردن و هزینه ها را شامل می شود مشخص است که اگر آب بتواند از هر جای بام سبز به سیستم زهکش ساختمان وصل شود می تواند مقدار آب اضافی به روش های مختلف بررسی شود. در صورتی که زهکشی توسط خود بام صورت بگیرد قطعاً هزینه اضافی محدودتر است، در صورتی که قرار باشد ناودانی های مخصوص برای شیروانی در نظر گرفته شود نیاز است که موقعیت دقیق شیروانی توسط مهندس مربوطه بررسی شود و اگر قرار باشد که از کانال آب استفاده شود هزینه اضافی برای این کانال ها در نظر گرفته می شود. هزینه جانبی ساخت روف گاردن در این بخش از سوی مهندس مربوطه تشخیص داده می شود.

انتخاب لایه زهکشی مناسب بر اساس بیشینه جریان آبی ارزیابی می شود به طوری که اطلاعات مربوط به بارش در این راستا بررسی شود و لایه زهکشی شده در راستای محیط کاشت گیاه در نظر گرفته شود. از سوی دیگر هزینه ای نیز برای مقاومت فشاری در نظر گرفته می شود به طوری که لایه ای از خاک منبسط شده را به کار می گیرد. 

ضخامت لایه های زهکشی شده از دیگر موارد بررسی هزینه جانبی ساخت روف گاردن محسوب می شود.

ساخت روف گاردن نیاز به لایه صافی دارد این لایه به عنوان فیلتر در بین محیط کشت و لایه زهکش قرار می گیرد به طوری که سبب می شود ریشه ها از رطوبت دور باشند و مانع از گندیدگی ریشه ها می شود این لایه ها در واقع محافظ ریشه محسوب می شود. 

یک لایه دیگر نیز وجود دارد که مانع ریشه محسوب می شود این لایه ها از نفوذ ریشه و آسیب زد آن به عایق کاری جلوگیری می کند این لایه ها از یک پوسته پلی اتیلن تشکیل شده اند به طوری که در پروژه های عمومی استفاده می شود و برای ریشه های تهاجمی استفاده می شود و موقعیت خوبی دارد. 

ساخت روف گاردن

هزینه جانبی ساخت روف گاردن مربوط به لایه محافظت

لایه های محافظت مربوط به بخش نشتی از بام است که سبب می شود از جکه کردن و نفوذ آب محافظت شود. مشخص است که این لایه ها یک باریکه ای از بتن سبک هستند و به عنوان عایق محکم طراحی شده اند و از ورق ضخیم پلاستیکی نیز تشکیل شده اند و یا از ورق های مسی نیز تشکیل شده اند. ساخت روف گاردن در هر مکانی نیازی به این لایه دارد و در لیست هزینه جانبی ساخت روف گاردن قرار می گیرد اما استفاده از آن می تواند موقعیت خوبی فراهم سازد و سطح ساخت را بهبود می دهد و سیاست واقعی تری را ارزیابی می کند. 

هزینه اضافی در فاز نقشه برداری ساخت روف گاردن در نظر گرفته می شود که مربوط به بررسی استحکام و تقسیم بار است و همینطور ایده پردازی های لازم را شامل می شود. همینطور بخشی از هزینه ها مربوط به فاز آماده سازی مربوط به برق کشی و لوله کشی و نصب سیستم های کنترل مراقبت است که گاه نیاز به نصب سیستم 8 لایه بوده که هزینه زیادی در بر می گیرد. تعیین هزینه جانبی ساخت روف گاردن مربوط به قسمت نقشه برداری نیاز به بررسی هر لایه دارد.

هزینه هایی که مربوط به فاز فیشینگ است نیز دارای شرایط مخصوصی است که بر اساس نوع سازه و در شرایط سه بعدی ارزیابی می شود به طوری که نوع متریال و کف پوش به کار رفته ارزیابی می شود و همینطور از کفپوش هایی استفاده می شود که میزان خسارت وارده به روف گاردن را به حداقل برساند مشخص است که بررسی جزئیات در این راستا بسیار مهم است.

مقررات محلی در خصوص ساخت روف گاردن اهمیت زیادی دارد به طوری که سبب می شود بخش مشخصی از پیمانکاری ارزیابی شود مشخص است که تحمل وزن اضافی در این زمینه بسیار مهم است و می تواند در تشخیص نوع ساختمان مورد بررسی قرار بگیرد از یاد نبرید که تشخیص قوانین ساخت روف گاردن خود هزینه مخصوص دارد.