از آنجایی که از سبد گابیونی در روف گاردن استفاده می شود و نیاز است که داخل آن توسط سنگ پر شود می بایست به طور دقیق ساختارش را بررسی کرد و مشخص کرد که حجم سنگی که در آن استفاده می شود به چه میزانی است. به طور کلی توری های گابیونی توری های سنگی هستند که از مصالح سنگی تکمیل می شود و در ابتدا در صنایع عمرانی استفاده می شد. سبد گابیونی در روف گاردن از نظر خصوصیات رفتاری مانند شکل پذیری، استحکام و طراحی و محاسبه سازه دسته می شود. اما از نظر اقتصادی سبد گابیونی در روف گاردن نسبت به موارد مشابه ارزانتر است و می تواند انتخاب خوبی برای همه سلیقه ها باشد.

اهمیت استفاده از سبد گابیونی در روف گاردن

موضوع از این قرار است که در پروسه روف گاردن نیاز به آبیاری روتین است و استفاده از سبد گابیونی در روف گاردن سبب می شود که دوام بالایی در مقابل فشار آب صورت بگیرد. سبد گابیونی در روف گاردن در لیست دوستداران طبیعت قرار می گیرد به طوری که محصولی مقرون به صرفه بوده و از مزایای ذاتی آن نیز هزینه پایین آن است. مقاومت آن در شرایط بد محیط زیستی در طول دوران زیاد است و استفاده گسترده ای از آن صورت می گیرد.

در گذشته از سیستم های بتنی برای سبدهای گابیونی در روف گاردن استفاده می شد اما امروزه جایگزین مناسبی در این زمینه وجود دارد از سوی دیگر این محصول قیمت ارزانتری به نسبت سایر موارد در بازار دارد و با طبیعت همخوانی دارد. ساختار سبد گابیونی در روف گاردن به صورتی است که با محیط طبیعی هماهنگ می شود و شرایط متصل به خود را فراهم می سازد. نصب آن ساده و سریع است و از سنگ های طبیعی یا معدنی در طراحی آن استفاده می شود.

سبد های گابیونی در روف گاردن توانایی تغییر شکل دارند بدون اینکه هیچ نوع ترکی بر روی آن احساس شود همینطور در برابر حرکت های ناگهانی نیز مقاومت و شکل خود را از دست نمی دهد. مقاومت این سبدها در برای نیروهای طبیعی نیز خوب است به طوری که استحکام کششی بالایی دارد. برای نصب سبد گابیونی در روف گاردن نیازی به نیروی ماهر نخواهد بود. در صورتی که جعبه گابیون دچار خرابی شود تعمیر آن آسان است و هزینه زیادی در بر نمی گیرد.

سبد گابیونی در روف گاردن

سبد گابیونی در روف گاردن از نظر حجم سنگ

یک نوع سبد گابیونی در روف گاردن وجود دارد که برگرفته از توری های خاصی است که به صورت مستقل ایجاد می شود و در کنار هم قرار می گیرد. این توری ها اغلب به شکل جعبه هایی است که به صورت انعطاف پذیر بوده و برای سطوح شیبدار روف گاردن استفاده می شود. طول این مدل زیاد بوده و ضخامت کمی دارد. ابعاد سبد گابیونی در روف گاردن متفاوت است به طوری که در این مدل از طول بین 3 الی 6 متر و عرض 2 الی 3 متر استفاده می شود و میزان 15 ان نیز نهایتاً 30 سانتی متر است. حجم سنگی که در این مدل از سبد گابیونی در روف گاردن استفاده می شود در راستای طول آن است به طوری که سنگ ها اغلب سبک هستند و در سطح طول پراکنده می شوند.

یک نوع دیگر سبد گابیونی در روف گاردن وجود دارد که به صورت تور سنگ جعبیه است که به آن بلوکی نیز گفته می شود این توری ها دقیقاً مثل سبد هستند. این مدل از سبد ها دارای طول و عرض و عمیق یکسانی هستند و از الگوهای پلکانی در طراحی و نصب آن استفاده می شود شکل استفاده شده در این مدل به صورت ذوزنقه و گاه مستطیل است و مشخص است که در مدل های مستطیل بیشتر استفاده می شود. حجم سنگ به کار رفته در این مدل معمولاً بیشتر از مدل قبل است با این تفاوت که نوع چیدمان در عمل فرقی نمی کند مشخص است که این مدل می تواند کمی نیز سنگین تر باشد.

سبد گابیونی در روف گاردن به صورت کیسه ای که برخی آنها را لوله ای می نامند بر اساس مواد مختلفی تکمیل می شوند. مواد استفاده شده در آنها سنگین هستند و به صورت استوانه ای شکل با آجرها تکمیل می شود ببه طور کلی قطعه های بتن نیز در آن قرار می گیرد. این توری ها با استفاده از سیم ها و مفتول های گالوانیزه ساخته می شود. این مدل بر ریو سطح های ناهموار قرار می گیرد و دارای رویکرد انعطاف ناپذیر است و در عین حال محکم نیز ساخته می شود. قطعات مورد نظر پر می شود و درون کیسه هی پر از سنگ قرار می گیرد به طور کلی تجهیزات به کار رفته در این مدل ها ارزیابی شده است.

این نوع از توری های سنگی به عنوان یک محافظ برای حفاظت پنجه شیب ها استفاده می شود و کمتر در روف گاردن از آن استفاده می شود. حجم و وزن مواد پرکننده این نوع از سبد گابیونی اغلب زیاد است و مشکلی از این دست وجود ندارد.

سبد گابیونی در روف گاردن از نظر حجم سنگ

مشخصات فنی

دقت شود که مصالح استفاده شده در سبد گابیونی در روف گاردن باید به عنوان دیوار نگهدارنده باشند به طوری که مسیر پاکسازی به طور دقیق رعایت شود و در نهایت نیاز است که گیاهان و سنگ و خاک های اضافه نیز نگهداری شود.

در نصب سبد گابیونی در روف گاردن نیازی به پی ریزی و آماده سازی خاصی نیست و زمان زیادی نیز صرف نمی شود. از سوی دیگر نیازی به بستن یا منحرف کردن مسیر جریان آب نیست و تور سنگ در زیر آب وجود دارد. مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار آب دارد و برای شرایط بد آب و هوایی نیز گزینه خوبی محسوب می شود. از نظر زیبایی دارای شرایط همگونی است و ساختاری کاملاً طبیعی دارد. این محصول به طور کلی تناسب خوبی در طبیعت دارد و سازگاری بصری و زیباشناختی بالایی را شامل می شود و به طور کلی دوام مخصوصی دارد و می تواند یک رویکرد خوب باشد.