نگاهی به دیوارهای قدیمی شهر بیندازید، ساختمان هایی که با پوشش سبز رنگ گیاهی خود رخ نمایی می کنند هنوز هم جذابیت خاص خود را دارد. گرین وال دقیقاً همین است اما با اصول مهندسی ترکیب شده است. در واقع گرین وال ها هستند که برای فضاهای سبز بهترین شرایط را ایجاد می کنند. گرین وال سعی می کند با الهام از عناصر موجود در یک منطقه و با استفاده از کارایی فنی یک قاب زیبای سبز رنگ به نمایش بگذارد. دیوار سبز از نظر فنی پیشرفت زیادی داشته است و در نمای بیرونی ساختمان های مسکونی و تجاری و سایر پروژه های معماری از این دیوار به خوبی استفاده می شود. تکنولوژی به کار رفته در گرین وال به صورتی است که امروزه وارد مراکز خرید نیز شده است و یک محیط طبیعی و بی نظیر را به افراد می بخشد. در بهترین شرایط دیوارهای سبز می تواند یک تنوع خوب برای زندگی محسوب شود.

معرفی گرین وال

گرین وال یک سازه است سازه ای مستقل که از پوشش گیاهی خاصی برخوردار است به طوری که بخشی از یک ساختمان توسط پوشش گیاهی مخصوص پوشیده شده است. گرین وال یک نوع فناوری جدید است که با ساختارهای مختلفی طراحی و پرداخته شده است و برای هر فضایی مناسب است. این سازه با شرایط زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی دوستی زیادی دارد.

تفاوت گرین وال و نمای سبز در نوع سازه است. نام دیگر گرین وال دیوار سب است اما با نمای سبز یک سری تفاوت های مشخص دارد. بیشترین تفاوت در رشد و آبیاری انواع گونه های گیاهی است که در ساختار سفارشی به نتیجه می رسد و از پوشش گیاهی خاصی در این راستا استفاده شده است. در نمای سبز ساختار استفاده شده قابلیت رشد در ارتفاع دارد به طوری که فضایی دنباله دار ایجاد می شود و اغلب به دیوار چسبیده است. این رویکرد بسیار خاص است و به صورت ترکیبی استفاده می شود. همه ساختار های سبز در واقع جنگل های عمودی محسوب می شوند و امروزه در لیست یک توسعه تجاری خوب و با سود قرار گرفته است به طوری که موقعیت گیاهان در این راستا مخصوص است.

ساختار نمای سبز به صورتی است که گیاه بالارونده بر روی ساختمان جوانه می زند و رشد می کند و ریشه های آن در خاک فرو می رود. این رویکرد بالا رونده چسبنده بوده و نهایتاً به ساختمان می چسبد گاه نیاز به نگهدارنده مخصوصی است. در این زمینه می بایست ریسمان هایی برای نگهداری گیاه استفاده شود. دیوار سبز ها در واقع قاب هایی هستند که به صورت تکه بندی یا پنل بندی شده طراحی شده اند و قطعاً دارای سیستم آبیاری مخصوصی هستند به طوری که گیاه بر روی آن به میزان مشخصی رشد می کند و این بخش مهمی از ساختار گرین وال است. پنل هایی استفاده می شود به صورت مستقیم در فضا قرار می گیرد و انعطاف پذیری بالایی دارد به طوری که در آن از خاک استفاده می شود.  دیوار سبز ها اغلب از نظر زیبایی دارای ظاهری بی نظیر هستند به طوری که موقعیت رشد آنها نیز بر اساس شرایط محیطی بررسی می شود و هزینه آنها نیز مناسب و متنوع است. در بهترین شرایط گرین وال ها می تواند برای محیط های کوچک و بزرگ استفاده می شود.

گرین وال

مزایا

گرین وال ها اغلب یک فرصت خوب زیباسازی منازل محسوب می شوند به طوری که امکان زراعت و کشت سبزیجات در منزل را فراهم می سازند مشخص است که مزیت های اجتماعی و اقتصادی دیوار سبز نیز زیاد است. از یک طرف سبب می شود که آلودگی هوا کاهش داشته باشد و مناظر زیبایی خلق شود. از سوی دیگر سبب می شود که ارزش آن بیشتر شود و در مصرف آب با سیستم آبیاری خودکار صرفه جویی صورت بگیرد. همینطور در سایر منابع انرژی نیز صرفه جویی می شود.

برای نگهداری از گرین وال نیاز است که گیاهان در زمان و شرایط دقیق خود هرس شوند. همینطور می بایست روند سم پاشی و جلوگیری از آفت به طور دقیق صورت بگیرد. برای رشد گیاهان نیاز به محلول های تغذیه ای است و به کودها تزریق می شود.

نگهداری از گرین وال

معایب

موضوعی که شاید نیاز به دقت خوبی داشته باشد اینکه پنل بندی گرین وال کار کمی دشواری است و شاید در لیست معایب آن قرار بگیرد به هر حال نوع پنل های به کار رفته در دیوار سبز ها اهمیت زیادی دارد. سطح پنل باید مشخص باشد و هزینه ای که در این راستا ارزیابی می شود بسیار مهم است و برخی افراد این موضوع را از نظر هزینه مناسب نمی دانند

طراحی گرین وال ها به صورتی است که اگر ساختار عمودی برای آن رعایت نشود دچار بی نظمی می شود و مشخص است که اطلاعات مربوط به نگهداری گرین وال باید به طور دقیق بررسی شود. دقت کنید که اجرای گرین وال ها می بایست به صورتی باشد که موقعیت آفتاب و سایه به صورت دقیق بررسی شود. گاه نیاز به محیط زهکشی مناسب است و در صورتی که نور مناسب فراهم نباشد گیاه دچار مشکل می شود. مشخص است که سایه بان هایی که در این بخش استفاده می شود بر اساس موقعیت دقیق تری بررسی می شوند و این موضوع نیز کمی مشکل ساز هستند. از سوی دیگر بوته های تازه کاشته شده که دارای موقعیت آبیاری مخصوصی هستند بر اساس سیاست روتینی بررسی می شود. مقاوم و نیمه مقاوم بودن گرین وال می تواند یکی از دقیقتری سیاست های مرسوم در نظر گرفته شود. به طور کلی برخی از گیاهان نیاز به آبیاری کمتری دارند. برخی دیگر در شرایطی تولید می شوند که نیاز است میزان آبیاری بیشتر صورت بگیرد همه این موارد شاید در لیست معایب گرین وال باشد اما اگر اصول دقیق اجرای گرین وال رعایت شود هیچ مشکلی در فضای پنل سازی دیوار سبز ایجاد نخواهد شد. مشخص است که خاک غنی و موقعیت آلی سیستم خاکی نیز در دیوار سبز اهمیت دارد. در هر صورت هر محصول با کیفیتی یک سری حساسیت ها به دنبال دارد و باید شرایط مخصوص آن رعایت شود.