این گیاه یک وظیفه مهم را در برکه ها به اکوسیستم ارائه می کند. نیلوفرهای آبی در سراسر سطح آب پخش می شوند و در حالی که برکه و موجودات موجود در آن را سالم و سلامت نگه می دارند ، با رنگ و شادابی خود نیز فضا را پر می کنند.

نیلوفرهای آبی علاوه بر این که چشم نواز هستند ، برای حفظ اکوسیستم برکه شما اقدامات بسیار خوبی انجام می دهند. آنها سایه ایی فراهم می کنند تا دمای آب در ماه های گرم تابستان کاهش یابد. نیلوفرهای آبی با مسدود کردن نور زیاد خورشید ، به رشد جلبک ها کمک می کنند. سایه آنها همچنین به هر ماهی که ممکن است در حوضچه باشد ، پناه می دهد – آرامش از نور خورشید و هر گونه شکارچی طبیعی که ممکن است در ان نزدیکی باشند. آنها همچنین مواد معدنی موجود در آب را جذب می کنند که به طور معمول از این گیاهان سبز نامطلوب تولید می شود و آب را پاکیزه و پاک نگه می دارند.

اطلاعات کلی

نیلوفرهای آبی می توانند تمام سال را در حوضچه باقی بمانند. انها در زمان زمستان به خزان می روند  سپس در بهار برگ و گل تازه تولید می کند. نیلوفرهای آبی به طور کلی از ماه می تا سپتامبر گل می دهد. گل ها در رنگ های متنوعی قرار می گیرند که در اوایل صبح باز می شوند و در اواخر بعد از ظهر بسته می شوند. رنگ برخی از گلهای نیلوفر آبی در طول دوره عمرگل متغیر می باشد

نیلوفرهای آبی کاملاً درون آب رشد می کنند و شکوفه های آنها در سطح یا بالاتر از سطح آب شکوفا می شود. آنها معمولاً متناسب با اندازه ناحیه ای که در آن قرار دارند رشد می کنند ، برگهای آنها را روی سطح آب پراکنده می کنند و فضا را متنوع میکند .

نیلوفرهای آبی برای رشد صحیح به آفتاب زیادی احتیاج دارند. در مناطق بدون یخبندان ، تمام سال شکوفا می شوند. در مناطق سردسیر ، آنها در طول تابستان و اغلب در پاییز شکوفا می شوند. در طول فصل رشد خود ، آنها به طور مداوم برگ تولید می کنند. این برگها حداکثر سه یا چهار هفته زنده میمانند.

نیلوفرهای آبی میزان زیادی  از توجه برکه داران را به خاطر ویژگی متغیرش در بین گیاهان مختلف کسب کرده است. از نظر شکل و اندازه ، رنگ و عطر آنها ، یا الگوهای شکوفایی  و دوره های رشد آنها متمایز هستند .قطعا نوعی از نیلوفر آبی  برای هر سلیقه و هر برکه ایی وجود دارد.

نیلوفرهای آب در اندازه های مختلف – از گلهای مینیاتوری با برگهای کوچک گرفته تا گیاهان غول پیکر که بیش از 25 فوت مربع پهن شده اند موجود میباشد. آنها به اشکال مختلفی قرار می گیرند – شکل ستاره ، شکل فنجان ، لبه دار و یا کرک دار ، و تازه  ما برخی را نام بردیم. برگها می توانند صاف یا حجم دار ، گرد یا گنگره دار باشند.

رنگ ها نیز  به همان اندازه متنوع هستند ، از زرد ، صورتی ، قرمز ، سفید ، بنفش ، آبی و نارنجی.  همچنین گلهای  انواع مختلفی از نیلوفرها بسیار معطر هستند.

در مرکز گلهای نیلوفرهای آبی  اندام طلایی رنگی که گرده  افشانی میکند قرار دارند. وقتی نیلوفرها جوان هستند ، اندام نرگیاه مستقیم ایستاده اند. با بزرگ شدن گلها ، شروع به تاشو و پیچ خوردن  به درون گل می کنند.

نیلوفرهای آبی  مدلهای بسیاری دارد به ویژه هنگامی که از انواع بیشتری استفاده شود ، مثلا به نیلوفرهای آب سردسیر و نیلوفرهای آب گرمسیری اشاره میکنیم. آنها به هم شباهت دارند ، اما از نظر ارتباط با طبیعت تضادی با هم ندارند. در حالیکه هردو برای شکوفا و شکوفایی به نور زیادی احتیاج دارند ،  انواع گرمسیری  ان بر خلاف مدلهای سرد سیر، هنوز هم می تواند با حداقل سه ساعت خورشید در روز شکوفا شوند، نیلوفرهای آبی گرمسیری می توانند  گلدهی روزانه یا شبانه داشته باشند ، در حالی که نوع سخت فقط در ساعات روز شکوفا میشود. نیلوفرهای آبی گرمسیری نیز در اواخر تابستان شروع به شکوفه دهی و گل دهی می کنند. همچنین آنها طولانی تر از انواع سردسیر خود درعمر شکوفه دهی می مانند. همچنین انواع نیلوفرگرمسیری تمایل بیشتری به داشتن برگهای بزرگتر و شکوفه های بزرگتر نسبت به همتایان سردسیری خود دارند و تمایل دارند که شکوفه های خود را بالاتر از سطح آب نگه دارند.

اینها چند تفاوت بین این دو نوع بود ، اما لیست نیازها و مشخصات همچنان ادامه دارد. هر دو گونه – نیلوفرهای آبی سردسیر و نیلوفرهای آبی گرمسیری – مشخصات و نیازهای خاص خود را دارند که درذیل به ان میپردازیم.

نیلوفرهای آبی سردسیری

برگ گیاهان سردسیری به شکل دایره ای و دارای لبه های صاف و گرد است. یک پوشش چرب مانند روی  سطح آنها را پوشانده است. این ویژگی ها به بقای آنها کمک می کند و کمک می کند تا از پاره شدن در وزش باد شدید یا امواج محافظت شوند ، در حالی که پوشش چرب به آب اجازه می دهد تا برگها غرق نشوند و اب براحتی از روی ان حرکت کند.

گونه سردسیر در رنگ های مختلفی ، از قرمز ، خالدار ، صورتی ، سفید ، زرد ، نارنجی ، هلویی و کبود تقریباً سیاهموجود است . برخی از گونه ها وجود دارد – به نام نیلوفرهای  با رنگ متغییر – که رنگ شان در دوره شکوفه دهی تغییر می کند (از سه تا چهار روز). نیلوفرهای آبی سردسیر اولین گونه ایی هستند که در بهار شکوفه می دهند. هنگامی که دمای آب در دمای 60 درجه فارنهایت ثابت شود ، آنها شکوفا می شوند ، و شکوفه های خود را در سراسر برکه  گسترش می دهند و شکوفه های آنها در نهایت روی سطح آب و یا کمی بالاتر از سطح آب استوار می شود. این گیاهان با ریشه های کم ارتفاع اما فضای باز برای رشد و نمو و گسترش در سراسر حوضچه احتیاج دارند.

در اوایل بهار ، این برگهای پهن تازه روی سطح آب ظاهر می شوند. بسیاری از نیلوفرها از اواسط تا اواخر بهار شکوفه می دهند. آنها در طول ماه های گرم شکوفا می شوند و سرانجام در پاییز به خواب میروند. این گیاهان چند ساله بوده ، به این معنی که تا زمانی که ریزوم – ساقه زیرزمینی که ریشه و شاخه هایی را ارسال می کند – منجمد نشود ، این گیاه در طول زمستان زنده مانده و در بهار دوباره شکوفا می شود. به عبارتی در مناطقی که یخبندان ندارند ، رشد خود را ادامه میدهند ، اما مطمئناً رشد آنها کمی کاهش خواهد یافت. شکوفایی این گیاه در تمام طول سال در مناطق بدون یخبندان امکان پذیر است. با این وجود ، در مناطقی که دارای یخبندان هستند ، نیلوفرها تنها در صورتی که در زیر یخ زدگی قرار داشته باشند میتوتنند زنده بمانند.

انها گیاهان شب گل نیستند. در واقع آنها از اواسط صبح اواخر بعد از ظهر با شکوفه باز خواهید دید. هر گل تقریباً سه تا پنج روز  با همین رفتار دوام خواهد داشت ، گل های جدید به طور مداوم در طول فصل باز می شوند.

نیلوفرهای آب گرمسیری

برگهای نیلوفرهای گرمسیری به شکل مختلف از صاف ، دندانه دار یا کنگره دار میباشد. لبه ها معمولاً چروک و موجدار هستند و حتی ممکن است به نظر برسند. برگ ها از گونه سردسیری بزرگتر هستند و غالباً فضای بیشتری در آب اشغال میکنند.

شکوفه های نوع  گرمسیری چشمگیر و بزرگ تر هستند – برخی از آنها بیش از یک پا از هم فاصله دارند. مانند گونه سردسیر ، در رنگ های مختلفی وجود دارند  . این دو زیرمجموعه نیلوفر ، در بیشتر مناطق (قرمز ، خالدار ، صورتی ، سفید ، زرد ، نارنجی ، هلویی و کبود تقریباً سیاه) دارای یک طیف رنگی یکسان هستند ، اما گونه گرمسیری به رنگ های آبی و بنفش نیز دیده می شوند.

نیلوفرهای آبی سردسیر در واقع گلهای بسیار زیبایی هستند ، اما نیلوفرهای گرمسیری توجه بیشتری را به خود جاب نموده اند. آنها بزرگتر و براق تر از سردسیرها هستند و گلهای معطر تری دارند. آنها همچنین یک یا دو ماه بیشتر شکوفه دهی دارند ، گلها در روز میمانند و نسبت به گونه سردسیر تعداد گل بیشتری را در زمان برابر تولید میکنند.

گرمسیرها در شکوفه دهی  نسبت به سردسیرها نیاز به درجه حرارت بالاتری دارند ، بنابراین رشد آنها را کمی دیرتر می کند. بعد از سه یا چند هفته -دمای بالاتر از 80 درجه فارنهایت – سرانجام این گل ها شکوفه و  باز می شوند. سپس ، آنها حوضچه ها را با شکوفه های رنگارنگ خود در طول ماه های تابستان و حتی در پاییز پر می کنند. هنگامی که سردسیرها به خواب میروند ، گرمسیری ها چند هفته بیشتر می ماند ، غالباً تا اولین یخبندان. و ماه های زمستان آنها نیز به خواب زمستانی میروند.

دو نوع نیلوفر آبی وجود دارد: شب گل و روز گل.  نیلوفرهای موجود در محدوده رنگهای سفید ، صورتی یا قرمز تمایل به شکوفه شبانه دارند و این گونه ها معمولاً معطر تر هستند. این گلها یک ساعت برای باز شدن زمان نیاز دارند و در اواخر بعد از ظهر یا اوایل عصر باز  و در  اواسط صبح بعدی  بسته میشوند.

رایج ترین نوع نیلوفرهای آب گرمسیری  روزگلها  هستند. آنها نیز معطر هستند ، اما رایحه آنها معمولاً سبک تر و شیرین تر از گونه های گرمسیری با رایحه سنگین است.  گونه روزگلها  گلبرگهایی در سایه های رنگی متفاوت ، از رنگ قرمز ، قرمز یا صورتی ، گرفته تا سفید یا زرد یا آبی یا بنفش از خود نشان میدهند. آنها اوایل روز گلها را باز می کنند و دوباره در اواخر بعد از ظهر بسته می شوند.

شکوفه های روزگل و شب گل  به مدت سه تا چهار روز باز و بسته می شوند و گلهای خود را بالای آب استوار نگه می دارند.

کاشت و نگهداری

برای کاشت نیلوفرهای آبی دو گزینه وجود دارد. آنها را می توان در گلدان های مخصوص کاشت (نوعی بدون سوراخ در کف) یا به طور مستقیم در محفظه ایجاد شده در کف حوضچه. ظاهر گیاه تحت تأثیر روش کاشت انتخابی نخواهد بود. پس از مشخص کردن  گلدان یا محفظه کاشت  ، می توانید مراحل را شروع کنید.

برای ظروف مخصوص ، سوراخی در کف حوضچه ایجاد می شود که گلدان ها در آن قرار می گیرند. ابعاد سوراخ ها در کف حوضچه گلدان را در خود جای میدهند ، بنابراین مهم است که به اندازه کافی عمیق و پهن باشند. پس از انتخاب ظرف – نیلوفرها کاشته میشوند و سپس گلدان را درون سوراخ قرار دهید. توجه کنید: گلدان باید در  قسمت بالا همتراز خاک در انتهای گلدان در کف زمین قرار داشته باشد.

“اگر تصمیم به استفاده از روش جیبی گرفتید ، نیلوفرهای آبی را مستقیماً درون سوراخ در پایین حوضچه خواهید کاشت.”

اندازه برکه شما اندازه ظرف مورد استفاده شما یا سوراخی را كه حفر می كنید  را تعیین می كند. نیلوفرها متناسب با وسعت منطقه ای که در آن قرار دارند رشد می کنند – این را در خاطر داشته باشید. به عنوان یک قاعده ، هرچه فضا کاشت بزرگتر باشد ، نیلوفرها رشد بیشتری خواهند داشت.

نیلوفرهای آبی در خاک سنگین باغ رشد بهتری دارند ، اما مطمئن شوید که این خاک با مواد دیگری مانند کود یا کمپوست مخلوط نشده است.

در هنگام تعیین محل قرار گرفتن نیلوفرهای آبی ، باید این نکته را در نظر داشته باشید که در فضاهایی که اب جریان تندی دارد یا مدام اب روی انها پاشیده شود ، شکوفا نمی شوند. بنابراین ، آنها نباید در نزدیکی آبشارها ، جویبارها یا سایر مناطق دارای مشکل بالقوه قرار گیرند.

حفظ زیبایی نیلوفرهای ابی برای زیبایی برکه شما بسیار مهم است. نیلوفرها باید مرتباً شکوفا شوند. این به گیاه برای بزرگتر شدن و شکوفا شدن بیشتر کمک می کند. همچنین باید مراقب باشید که تمام برگ های مرده یا زرد رنگ از سطح گیاه خارج شود تا آنها به پایین فرو نروند و تجزیه شوند. شما همچنین باید ساقه ها را مرتبا ارایش و هرس  کنید و هرچه وقت یکبار ریزومها را هرس کنید.

با این وجود ، از نظر کاشت و نگهداری آنها ، بین سردسیر ها و گرمسیرها  تفاوت هایی وجود دارد.

سردسیرها

در حالت ایده آل ، شما باید نیلوفرهای سردسیر خود را هنگامی که سرمای بهار کم شد قبل از شروع رشد گیاه بکارید . انجام این کار گیاه را قادر می سازد در اولین تابستان خود شکوفا شود. اگر قبلا ریزوم را خریداری کردید ، آنها را در آب غوطه ور کنید و آنها را در جای خنک و به دور از نور مستقیم خورشید بگذارید.

این نیلوفرها باید در ظرف مخصوص یا گودالهای  شش تا هشت اینچی یا در گلدان هایی با ظرفیت کوارته نه تا 20- یا بیشتر کاشته شوند. کوچکترین گلدان هایی که برای نیلوفرهای استاندارد و بزرگتر توصیه می شوند ، ظروف انها معمولا نه تا 10 لیتری هستند. حداقل یک ظرف پنج لیتری برای نیلوفرهای کوچکتر توصیه می شود.

یک سوم ظرف را با خاک  لوم پر کنید و سپس ریزوم را روی آن قرار دهید. سپس ریزوم را با خاک بپوشانید تا نوک گلدان  به طوری نوک گیاه بیرون باشد . شکوفه های سردسیر درسه تا هفت روز به سطح می رسد.

تعمیر و نگهداری بسیار مهم است ، به ویژه در مورد سردسیرها که برگ آنها بطور مداوم در طول فصل رشد مداوم دارد و  بزرگ می شود. برگهای زرد و شکوفه های چهار روزه باید مرتباً از بین بروند. شما باید در اوایل فصل پاییز از کود دادن به گل نیلوفر آبی خودداری  کنید ، زیرا رشد گیاه کند می شود. بعد از اولین یخبندان ، باید حدود دو سوم شاخ و برگها را از بین ببرید.

نیلوفرهای سردسیر می توانند در طول زمستان زنده بمانند ، اما در این مدت باید مراقبت ویژه ای انجام شود. در مناطق سردسیر اگر زیر یخزدگی باشند زنده می مانند. اگر برکه به اندازه کافی عمیق نیست  ظرف ها را در صورت لزوم بیرون بیاورد ، ظروف کاشت را با نیلوفرهای موجود در آن ها جدا کرده و آنها را به یک مکان خنک منتقل کنید. آنها را با محیط مرطوب مانند پارچه مرطوب پوشانده و سپس آنها را در یک کیسه پلاستیکی ببندید تا خشک نشود.

در مناطقی بدون یخبندان  که رشد نیلوفرها تهدید نمیشود ، رشد آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد اما با این وجود ، رشد خود را ادامه خواهد داد.

گرمسیری‌ها

نیلوفرهای آبی گرمسیری پس از اینکه آب در دمای ثابت 69 درجه فارنهایت ثابت شد،  میتوانید بکارید. توجه به این نکته بسیار مهم است که کاشت آنها قبل از رسیدن آب به این درجه حرارت ممکن است آسیب جدی به گیاهان وارد کند. آنها ممکن است در خواب زمستانی باشند – یا در بدترین حالت ، بمیرند. آنها باید فوراً کاشته شوند. برخلاف همتایان سردسیری خود ، این نیلوفرهای آبی در شرایط  نامناسب بیش از دو روز دوام نخواهند اورد.

این نیلوفرها باید در وان های 15 تا 20 لیتری کاشته شوند. آنها باید به گونه ای کاشته شوند که شش تا 18 اینچ آب روی آنها باشد.

آنها تقریباً دو هفته پس از کاشت شروع به رشد می کنند و بعد از دو تا چهار هفته دیگر گلدهی آن ها آغاز می شود. آنها باید دو بار در ماه گلدهی کنند.

در مناطق عاری از یخبندان ، گونه گرمسیری در تمام طول سال شکوفا می شود. با این حال ، در مناطقی که مستعد سرمازدگی هستند ، آنها زمستان را دقیقاً به همان  رفتار همتایان سردسیر خود را انجام می دهند و پس از چند دوره یخ زدگی می میرند. بسیاری از دارندگان برکه ها هر بهار گیاهان را جایگزین می کنند. البته زنده نگه داشتن آنها یک رویا ناامیدکننده نیست. گزینه هایی وجود دارد. قبل از اولین یخبندان ، گیاهان را از آب خارج کرده و شاخ و برگ آنها را بریزید. تا آخر زمستان آنها را در گلخانه نگه دارید. پس از رسیدن دمای آب – و ثبات – 69 درجه فارنهایت می توانید مجددا آنها را بیرون بیاورید. آنها باید در خاک تازه برگردانده شده و طبق معمول بارور شوند. پس از انجام این مراحل ، می توان دوره  دیگری از رشد و نمو را در برکه گذراند.

theponddigger